Eliminators Kawasaki KR1s Hij staat te koop pg.3
Omdat het al een tijdje stil is rondom mijn Sprint projekt, zijn jullie mij wel een kleine uitleg verschuldigd.
Een paar van het forum weten het al dat ik mijn vorig jaar mijn motor rijbewijs heb gehaald en dat ik April dit jaar een Kawasaki KR1s gekocht heb.
even voor de beeldvorming:
Het is een 250cc 2 takt twin van Kawasaki
Technische gegevens
Motor:
Vloeistofgekoelde tweecilinder tweetakt met KIPS, variabele poorten timing (elektronisch) en olie-injectie.
Boring x slag 56 x 50.6, cilinderinhoud 249 cc.
Compressieverhouding 1:7.4, transistorontsteking, 2 Keihin PWK 28 carburateurs.
Rijwielgedeelte:
Aluminium ‘E-box frame’ met hydraulische gedempte telescoopvork voor en Unitrak veersysteem achter.
Lengte 2005 mm, breedte 690 mm, hoogte 1115mm, zithoogte 750mm, grondspeling 125 mm, wielbasis 1365mm, balhoofdhoek 66 graden, naloop 93mm, veerweg voor 130 mm, veersysteem achter 105mm, inhoud benzinetank 16 liter (21 reserve), gewicht droog/rijklaar 125 kg/ 140kg, remsysteem voor 2300 mm schijven, klauwen met dubbele zuigers, remsysteem achter 1210 mm schijf, bandenmaat voor 110/70 x 17, bandenmaat achter 140/60 x 18.
Prestaties:
Opgegeven max. vermogen 60 pk (44.1 kW)/10500 tpm
opgegeven max. koppel 3,75 kgm (36.8 Nm)/10500 tpm
topsnelheid 200-215 km/h.
Benzine verbruik gemiddeld 1 : 14.8, actieradius 150-180 km, olieverbruik 1:600.
Ik heb hem gekocht van een lief hebber die er na een ongeluk op een andere motor niet meer op kon rijden...
De motor had net 7000 km gelopen dus hij is nog helemaal orgineel en was nog nooit uit elkaar geweest!
Tot dat ik een raar probleem kreeg met mijn Koelwater, na een stukje rijden pompte hij het koelwater uit de overloop van het resovior boven mijn achterwiel. Waarschijnlijk was de koppakking lek
Eindelijk na een jaar hard werken is het gelukkig weer vakantie.
Had eindelijk is tijd om te kijken wat er nou aan de hand was met mijn KR1s. Het was natuurlijk een raar probleem dat er koelwater uit de overloop boven mijn achterwiel kwam. Ondertussen had ik al een hele nieuwe pakking set besteld, dus het was tijd om mijn Motor uit elkaar te halen en op zoek naar het probleem.
bij het demonteren van de kop kwamen we al 2 problemen tegen. de powervalves stonden helemaal vast, en er zaten 2 koppakkingen op (je heb 2 versies van de KR1s, 1 met een O-ring als koppakking en de andere heeft gewoon een Stale koppakking) mijn motor was voorzien van bijde wat ons niet helemaal de bedoeling leek. Verder zagen de zuigers en cilinders er nog keurig uit.
na het vervangen van al de pakkingen kon hij weer in elkaar.
en helmaal dicht!
Ondertussen hebben we ook de carbarateur en de membramen er afgehaald. de carbaraeurs schoon gemaakt in de Ultrasoonreiniger,en daar knappen ze aardig van op!
We zijn er ook achter gekomen dat de Membramen al waren voorzien van Carbonne klepjes.
ook hier nieuwe pakkingen tussen gestopt en het kon weer dicht.
Na het in elkaar zetten starte hij vrij wel meteen (wat hij voorheen niet echt deed).
meteen maar na het warm worden van de motor even een stukkje proefrijden.
Het was mij een hele geruststellign dat hij beter rijd dan ooit er voor! en zonder problemen!!!
na aanschaf van deze motor is mijn brommer hobby een klein beetje op een laag pitje komen te staan en gaan er zelfs wel is gedachte om te stoppen met het sprinten, helemaal omdat ik binnen kort wil gaan samen wonen en dat daar ook veel geld voor nodig is. Helaas ben ik waarschijnlijk dan ook genoodzaakt om m'n motor ook te verkopen.