Minarelli RV4,+ Cils en Zuigers Vergelijking en Verschillen
Ik zet hier neer wat ik weet, met foto's. De bedoeling is dat ik de reacties bijhou en dat jullie zelf verbeteringen en/of toevoegingen doen.
So correct me if im wrong.
Minarelli RV4, RV5(Bestaat dat?) en RV6 blokken hebben in verschillende landen verschillende cilinders en zuigers gemonteerd gekregen.
Ik ga allereerst over de Vierkante of Vierhoekige cilinder vertellen.
Ik heb er hiervan drie in mijn bezit.
Op twee van de drie cilinders staat een type nummer.
De vierkante cilinders in mijn bezit zijn van het type 173 en de variant 173A. Ik heb één 173 en twéé 173A's op één van de 173A's staat het typenummer er niet in, maar omdat de porting vrijwel idem is ga ik ervanuit dat dit ook een 173A is. Zie fotos hieronder.
173 Genummerd (Zie grootte onderste inlaat poort tov onderstaande foto's)
173A Genummerd (Kleinere onderste inlaat poort. Als je goed kijkt zie je een soort bus erin zitten)
173A Ongenummerd (Kleinere onderste inlaat poort. Als je goed kijkt zie je een soort bus erin zitten)
In de inlaat poort waar geen membraan in zit, zit dus een sorrt bus bij de 173A modellen. Naar mijn weten zijn dit de NL modellen.
Maar er zijn nog meer verschillen tussen de 173 cilinders en de 173A cilinders.
Aan de rechterzijde van het inlaatstuk zit bij de 173A cilinders een nippel. Elk spoor van deze nippel ontbreekt echten bij de 173 cilinder. Zie foto hieronder.
Zoals je kunt zien hebben de twee 173A cilinders, zowel genummerd als ongenummerd, Links en Onder op de foto, een nippel. De 173 cilinder heeft geen nippel.
Ik weet niet waar deze nippels voor dienen! (UPDATE 12-05-08) Nippels zijn waarschijnlijk voor olietoevoer. Misschien weet iemand of je deze dicht moet duwen, stoppen wanneer er op mengsmering gereden word. (d of dt?)
Morgen, (12-05-08) ga ik verder met dit topic.
gr. Thomas