Auteur |
Bericht |
Derbi-driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2004 11:36 am Berichten: 212 Woonplaats: kerkwerve
|
AF1 verlichtings probleem
hallo,
zoals menigen weten heb ik problemen met de verlichting van mijn AF1.
het schakel gedeelte werk perfect dus na de accu/ontsteking.
de spoel is goed, hebben we net doorgemeten en het licht brand wel als ik de groene draad vanuit de zekering houder aan de oranje sluit nr. 4 op schema).
nog iets raars is dat als de brommer loopt op de gele draad van de ontsteking +/- 6V maar komt maakt niet uit hoeveel gas ik geef
zie dit schema voor de draden die ik bedoel:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... sc&start=0
ben nu beetje ten einde raad en van plan die oranje draad voorgoed an de groene te koppelen maar kan dit kwaad??? in schema nr. 4
groete patrick
_________________ Mitshubishi Eclipse '95 2L 150pk :|
Laatst bijgewerkt door Derbi-driver op wo mei 07, 2008 2:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
wo mei 07, 2008 2:35 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
is niet je spanningsregelaar kapot? of misschien ergens een draadbreuk, komt vaak voor hoor met oudere brommers
tenzij je er natuurlijk een nieuwe kabelboom in zet zoals ik heb gedaan
_________________
|
wo mei 07, 2008 2:37 pm |
Persoonlijk album
|
|
Derbi-driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2004 11:36 am Berichten: 212 Woonplaats: kerkwerve
|
als ik de gele doorverbind met de groene nog steeds zelfde probleem, dus als ik de spanningsregelaar overbrug.....
maar weet iemand of het kwaad kan de groene en oranje aan elkaar door te verbinden???
_________________ Mitshubishi Eclipse '95 2L 150pk :|
|
wo mei 07, 2008 2:42 pm |
|
|
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
opzich niet zo vreemd dat je lichten gaan branden als je groen aan oranje verbind omdat je dan eigenlijk 12V van de accu op de verlichting zet.
Dit is niet slim om te doen omdat bij draaiende motor wisselspanning op je accu komt en dat is niet zo goed voor je accu. Die gelijkrichter zit daar niet voor niets.
Wel is het even handig om te testen of je verlichting en bedrading na de spanningsregelaar in orde is. Als je dit doet dan mag de motor niet draaien en de gele draad moet los zijn van de spanningsregelaar.
Verder weet ik niet hoe je de spanningsregelaar doorverbonden hebt maar ik neem aan groen en gele stekker los en die aan elkaar maken. Zodat ze los van de regelaar zitten (daar zit alleen nog een blauwe op)?
Hoe heb jij die spoel doorgemeten? Met de gele draad los van de regelaar en toen spanning of weerstand gemeten? Gelijkspanning of wisselspanning?
|
wo mei 07, 2008 8:01 pm |
Persoonlijk album
|
|
Derbi-driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2004 11:36 am Berichten: 212 Woonplaats: kerkwerve
|
na de spaningsregelaar gedeelte werkt, want toen de motor uit was en ik de groene op de oranje pakte deed het licht het mbv een auto accu.
en indd heb ik die groene en die gele aanelkaar doorverbonden, die blauwe heb ik laten zitten
en de spoel heb ik doorgemeten met behulp van jouw gevonden weerstanden tussen wit- rood (125 ohm), wit groen (730ohm) (kan heel goed dat ik deze waarden nu omdraai maar weet dat ook niet precies meer) en wit geel 0 ohm. die staan daar in het topic met dat bedradings schema van de AF1 (door cebess hemzelf gepost dus dat geloof ik wel).....
maar dan zou het nog in dat zekering houdertje met diode kunnen zitten ofzo. want het licht zoals het origineel word aangesloten doet het nog steeds niet
groete patrick
_________________ Mitshubishi Eclipse '95 2L 150pk :|
|
do mei 08, 2008 2:15 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
weet je zeker dat je kabels alemaal nog goed zijn? ik had namelijk een probleempje laatst, mijn licht deed het namelijk ook niet, en toen was er een kabelbreuk ontstaan bij het groot/klein licht schakelaartje. misschien is dat het
_________________
|
do mei 08, 2008 3:23 pm |
Persoonlijk album
|
|
Derbi-driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2004 11:36 am Berichten: 212 Woonplaats: kerkwerve
|
100% dat die het doet want met een auto accu werkte het perfect alle kabels zijn in orde
maar heb misschien een oplossing bedacht als ik nu de groene draad die richting mijn verlichting gaat weg knip en aan de accu hang zodat de ontsteking alleen me accu laad zo ik van het probleem af zijn alleen weet ik dan niet of de spoel die dan de accu laad hem volgeladen kan houden.......
groete patrick
_________________ Mitshubishi Eclipse '95 2L 150pk :|
|
vr mei 09, 2008 10:59 am |
|
|
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
nee, dat gaat niet werken. Je accu is binnen een uur leeg en wordt maar heel langzaam opgeladen dus dat kan je vergeten.
De weerstandswaarden zijn goed maar dat wil niet voor 100% zeker zeggen dat er niets kapot is. Het kan namelijk zijn dat er sluiting in de spoel zit en dan geeft deze ook 0 ohm aan (het gaat dus om de gele draad en de massa (wit)).
Heb je al spanning gemeten op geel?
|
vr mei 09, 2008 7:15 pm |
Persoonlijk album
|
|
Derbi-driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2004 11:36 am Berichten: 212 Woonplaats: kerkwerve
|
jah maar dat was gelijkspannings meter, hij gaf 6Volt aan, maar als het een wissel spanning is dan meet je met een gelijkspannings meter precies de helft van je complete sinus dus het zou dan 12Volt moeten zijn wat die geeft, maar zal nog eens kijken of de multie meter nog leeft hier.
maar als die spoel maar langzaam je accu kan laden waarom kan die spoel dan wel het verlichtings gedeelte voorzien van voldoende stroom?
bedankt alweer en de groete
_________________ Mitshubishi Eclipse '95 2L 150pk :|
|
vr mei 09, 2008 8:56 pm |
|
|
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
Als je een wisselspanning gaat meten met je meter op gelijkspanning dan kan je niet zeggen dat deze de helft aan geeft. Ligt helemaal aan de meter. Dus doe je meting gewoon even over maar dan op wisselspanning.
Die spoel is opzich wel voldoende maar de gelijkrichteris een probleem. Los van dat er energie verloren gaat in de gelijkrichter en in de accu heb je ook het probleem dat dit maar een enkelfase gelijkrichting is. Dat is nog eens de helft zo efficient. Kijk anders maar eens in het xenon topic hier daar heb ik wat uitleg in staan.
|
vr mei 09, 2008 9:00 pm |
Persoonlijk album
|
|
Derbi-driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2004 11:36 am Berichten: 212 Woonplaats: kerkwerve
|
thanks zal morgen als ik tijd heb ff kieke.
mazzels
_________________ Mitshubishi Eclipse '95 2L 150pk :|
|
vr mei 09, 2008 10:27 pm |
|
|
af1 replica
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo mei 28, 2008 11:37 am Berichten: 59 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: Enkhuizen
|
uhm waar hebben jullie de nieuwe kabelboom vandaan ?? ik kan niks vinden heb er wel een stuk of 6 maar allemaal verkl**t
|
wo mei 28, 2008 12:13 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
af1 replica schreef: uhm waar hebben jullie de nieuwe kabelboom vandaan ?? ik kan niks vinden heb er wel een stuk of 6 maar allemaal verkl**t
eigenlijk kleine vragen topic, maar ik heb gewoon een aangepaste RS 2005 kabelboom erin zitten
alles werkt gewoon maar je moet aanpassingen maken voor de aansluitingen aan bijv je contactslot, lichtschakelaars ed. die zijn namelijk anders. maar het is goed te doen, sinds ik die boom heb aangepast heb ik nog maar 1x een kabelbreukje gehad maar dat was in het oude deel bij m'n lichtkastje... gefixed op de goede manier en nooit meer last van gehad
_________________
|
wo mei 28, 2008 12:53 pm |
Persoonlijk album
|
|
|