HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo feb 02, 2025 2:45 pm

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 spanningsregelaar kapot? of iets anders? 
Auteur Bericht
razor
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht spanningsregelaar kapot? of iets anders?
Mijn Rieju RR loopt prima, start prima.. en gaat prima uit via de uit-knop. Maar licht, toeter, remlicht, knipperlichten enz enz die werken allemaal niet.

Dus of mijn lichtspoel is kapot.
Of mijn spanningsregelaar is kapot.
Toch?

Vanmiddag even gemeten op de 3 draden die normaal op mijn spanningsregelaar zitten.
Gewoon 8 volt bij stationair en tot piek 50 volt bij +- 13000 toeren.

Dat lijkt dus gewoon prima.

Ik kan nu dan dus concluderen dat het in mijn spanningsregelaar zit...?

Bij mijn Rieju RR komen er op de spanningsregelaar 3 draden uit. Één gele vanuit de ontsteking, en een andere gele en zwarte komen er als het ware uit.

Tussen die gele, en die zwarte heb ik spanning.
En tussen die gele en die andere gele heb ik ook spanning.

En ik heb een groen kastje erop zitten en deze zit op een rs50:
Anders qua kleur... maar volgensmij is deze verder hetzelfde..!

http://img261.imageshack.us/my.php?image=img0327uy4.jpg

Moet die bout die door het kastje heen gaat... per se massa maken met frame?

Naja ik heb dus even massa gemaakt met die bout en het blok (dmv van een stuk elektriciteitsdraad) om dat even te kunnen uitsluiten.
Maar helaas nog steeds geen licht of wat dan ook. Wel een paar redelijke vonken die van de draad afkwamen toen ik die handmatig er tegenaan hield??

hier een elektraschema van Rieju RR:
http://www.mobcustom.com/IMG/pdf/Schema ... _SPIKE.pdf

Laatst bijgewerkt door razor op ma apr 14, 2008 6:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

zo apr 13, 2008 11:53 pm
Profiel
cebess
Administrator

Afbeeldingen: 33
Antwoord met een citaat
Bericht 
die linkjes werken niet, die zijn ingekort?

ma apr 14, 2008 5:48 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
razor
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
ik heb de links weer even werkend gemaakt.

en btw, Rieju RR heeft dus geen accu... en ook geen gelijkrichter+zekering dan.

ma apr 14, 2008 6:53 pm
Profiel
cebess
Administrator

Antwoord met een citaat
Bericht 
ok, die spanningsregelaar heeft 3 aanslutingen. Wat je eens kan proberen is die 2 buitenste in het schema (A en MB) aan elkaar maken en de regelaar er tussenuit halen. 1 draadje blijft over maar dat is massa, maakt niet uit. Let wel even op dat je nu geen regelaar hebt dus als je gas geeft heb je kans dat je al je lampjes sloopt. Dit is dus alleen even om te proberen of het aan je regelaar ligt.

ma apr 14, 2008 7:51 pm
razor
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
hey cebess,

bedankt voor het antwoord. Wat jij zegt zit denk ik wel een kern van waarheid in. Alleen of je hebt het nu verkeerd gezegd of ik zit er echt volledig naast.

Want de 'REGULADOR' is toch de spanningsregelaar? En die heeft 2 gele draden, en één zwarte.

Waar jij het over hebt is de 'CENTRALETA INTERMITENCIA'...

Nu heb ik geprobeerd te vertalen en op te zoeken wat een centraleta intermitencia nou precies is maar dat valt vies tegen.
Maar het enige 'kastje' op me brommer dat dan nog over is... is mijn knipperlicht clignoteur ofzoiets...

Maar vreemd genoeg kan ik, hoelang ik ook de pdf file inspecteer, niet goed de clignoteur thuis brengen met die centraleta intermitencia.

Maar hier is een clignoteur van een Rieju RR, dus denk dat het toch die centraleta intermitencia is.. :
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=3070

Maar heb gezien dat je er aardig verstand van hebt, van electra dus ik denk dat ik het nog niet helemaal vat.

Weet je trouwens of die van een RS50 ook op een Rieju kan?

dit is er één van een Rieju RR: (ducati)
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=3069

en dit is er één van een Aprilia RS50:
http://img261.imageshack.us/my.php?image=img0327uy4.jpg

en hier zie je (voor het gemak) wat er allemaal op een Rieju RR zit qua electronica:
http://www.easyparts.nl/showdrawing/351 ... latie.html

ma apr 14, 2008 8:42 pm
Profiel
cebess
Administrator

Antwoord met een citaat
Bericht 
Je hebt helemaal gelijk, ik zat ergens anders naar te kijken. Die spagettitaal is ook niks voor mij. Zo te zien zijn de regelaar wel hetzelfde, in ieder geval is het principe erachter hetzelfde dus waarschijnlijk uitwisselbaar. Maar in dit geval kan je eens de beide gele draden van de regelaar afhalen en met elkaar verbinden om te kijken of er iets gebeurd. Je kan ook eens meten hoeveel spanning er op de gele draad komt (wisselspanning) met draaiende motor, wel de gele draad aangesloten laten zitten. Doe je dat niet dan ga je een onbelaste spanning meten wat opzich niet wil zeggen dat alles goed is.

di apr 15, 2008 3:36 pm
razor
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
hey cebess, bedankt voor je antwoord man.

ik heb de gele met de gele doorverbonden en inderdaad deed mijn licht en toeter het gelijk. Wanneer ik idd beetje gas bijgaf gingen de lampjes feller branden en de toeter werd harder.

Dit lijkt mij een duidelijk bewijs dat de spanningsregelaar kapot is..? Ik heb al een nieuwe besteld.

Nog een vraagje he, moet die bout die door de spanningsregelaar gaat, nou per se massa maken?
Of is die 3e zwarte draad daarvoor?

do apr 17, 2008 6:15 pm
Profiel
cebess
Administrator

Antwoord met een citaat
Bericht 
daar is in feite die zwarte draad voor. Maar ik denk zelfs dat de aansluiting van de zwarte draad naar de massa verbonden zit.
Dat brengt mij even op een ander idee, weet je zeker dat alles goed aangesloten zit? Kan je anders een keer meten met een universeelmeter op de ohm stand of de buitenkant verbinding maakt met 1 van de 3 pinnen? Dat is dan de pin waar de zwarte draad op moet. De 2 andere moeten onderling verbinding maken en daar moeten de gele op. Als dat namelijk niet goed zit maakt de regelaar ook sluiting en werkt je licht ook niet.

do apr 17, 2008 10:55 pm
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]