HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma dec 23, 2024 8:49 am

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Boardcomputer 
Auteur Bericht
cebess
Administrator

Afbeeldingen: 33
Bericht Boardcomputer
Ik heb een idee waar ik al een paar jaar mee rondloop en dat is een boardcomputer achtig ding bouwen voor op een brommer of motor.
Nu wil ik dit dus echt gaan maken en niet meer uitstellen. Aan jullie de vraag wat zoiets nou zou moeten kunnen en welke functies het dingetje zou moeten hebben.

Er komt een display op, ik weet nog niet precies welke grootte maar het zal waarschijnlijk een 2x16 karakters worden. Verder komt er dan een microprocessor op die het display aanstuurd en de gegevens verwerking doet.

De functies die ik zelf wel leuk vindt zijn:

- temperatuur koelvloeistof
- temperatuur olie
- temperatuur buitenlucht
- snelheid
- afgelegde afstand en ritten (heeft mijn TZR niet dus das wel handig)
- verbruiksmeting dus 1L op .. km

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een geschikte benzine flow meter voor tussen de benzineleiding om het verbruik te meten. Als iemand heel toevallig iets weet dan hoor ik dat graag.

Wat denken jullie van die idee?

zo apr 11, 2004 3:49 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
[YRT]
ApriliaForum Member

Bericht 
ehm ja.... :0o: :||: :00/: apart projeckt moet ik zeggen maar word wel leuk denk :P :^^: over die benzine meter bij me moeder haar scooter (yamaha Neo`s) heeft al zo een digitaal display met een digi benzine meter dus mischien dat je zo een metertje moet hebben om voor in je bezine tank te bouwen ;) maar dit gaat wel wat kosten denk O:-)

zo apr 11, 2004 4:09 pm
Profiel WWW
cebess
Administrator

Bericht 
Nee het moet een flowmeter zijn, dus een meter voor tussen de benzineslang.

zo apr 11, 2004 5:16 pm
[YRT]
ApriliaForum Member

Bericht 
ik weet niet hoe het bij me moeders scoot zit zie ook geen metertje op de tank zitten ofzo zal ook wel zoiets zijn wat jij bedoelt ik bediep me niet zo in die pleepotte :^^:

zo apr 11, 2004 5:56 pm
Profiel WWW
Mooiweerrijder
ApriliaForum Member

Bericht 
Leuk project, in 1400 voor Christus heb ik ook eens zoiets gebouwd voor m'n eerste autootje, met een Commodore 64.

Je kan voor een flowmeter kijken bij Conrad, oa bestelnr 18 71 51-02. Let wel op dat hij geschikt is voor benzine, is vrij aggressief, lost sommige kunststoffen op, bij mij lekte er uiteindelijk meer uit dan dat er bij de motor aankwam.

Mocht je interesse hebben in PIC-processoren 16F874/smd voor je project (zit a/d conversie in, com-poorten en flash-programmable), mail me maar dan kan ik je d'r wel een paar sturen. Voor wat hardware-design ook trouwens, maar software ben ik niet zo in thuis.

Succes, ik ga je project volgen.

zo apr 11, 2004 6:22 pm
Profiel
[YRT]
ApriliaForum Member

Bericht 
hey leef jij ook nog :||: :0o: ik zie jouw weinig zeg op het forum :P je komt toch wel een keertje kijken naar het groote ypenburg racing team projeckt he ;)

hey maar cebbes je maakt toch wel foto`s he :P

zo apr 11, 2004 7:09 pm
Profiel WWW
Mooiweerrijder
ApriliaForum Member

Bericht 
Jajaja, ik leef nog, alleen een beetje weinig tijd de afgelopen maanden. Maar goed, in de tussentijd zit m'n Appie wel een eindje verder in elkaar en kon ik afgelopen zaterdag alweer door de straat crossen, totdat een paar dienders in burger er een eind aan kwamen maken, het veroorzaakte overlast. Nou, vreselijk hoor, het zou verboden moeten worden, gaaaaaap.

zo apr 11, 2004 8:26 pm
Profiel
cebess
Administrator

Bericht 
Ow leuk hehe ook iemand die een beetje thuis is in de elektro op het forum.
Ik heb zelf nogal wat ervaring met Atmel avr dingetjes en die ga ik dan ook gebruiken omdat ik de programmer en een ontwikkelbord daarvan heb.

En die flowmeter in de conrad heb ik gezien, is nog wel prijzig dat spul maarja. Ik heb er nu 1 thuis liggen, die heb ik gekregen van een maat van mij. Maar wat ik me dus af vraag is wat er gebeurd als je over minder vlak terrein rijdt en of het kleine brandstofverbruik van een brommer wel te meten is. Ik heb ook wel eens zoiets gezien met ultrasoon maar ik weet niet of dat gaat werken. In sommige auto zou ook zoiets moeten zitten misschien dat ik daar eens naar moet kijken.

@werner, benzinemeter zit gewoon in je tank, daar zit echt geen flowmeter tussen want anders zou je je meter elke keer na het tanken moeten resetten.

zo apr 11, 2004 8:41 pm
[YRT]
ApriliaForum Member

Bericht 
Mooiweerrijder schreef:
Jajaja, ik leef nog, alleen een beetje weinig tijd de afgelopen maanden. Maar goed, in de tussentijd zit m'n Appie wel een eindje verder in elkaar en kon ik afgelopen zaterdag alweer door de straat crossen, totdat een paar dienders in burger er een eind aan kwamen maken, het veroorzaakte overlast. Nou, vreselijk hoor, het zou verboden moeten worden, gaaaaaap.

mwhaha staj ach ken gebeuren hier zijn ze ook lekker bezig :(( maargoed doorrijden is de beste en de goedkoopste optie en vergeet je plaatje niet dubbel te vouwen :P hey maar als je nou je adres geeft en een avondje vrij neemt kom ik ff langs rijden ;)

zo apr 11, 2004 8:54 pm
Profiel WWW
erik
ApriliaForum Member

Bericht 
Ik heb hier ook nog 2 Atmel AVR's liggen de 8535. Heb voor deze ook al software geschreven. Maar kan je aanbevelen om gewoon samples aan te vragen, kost niets en je hebt toch je spul ;). Die twee heb ik ook via samples gekregen.

Btw, je kunt met die dingen wel flash kaarten beschrijven, maar het probleem is dat die misschien storen bij het getril van een brommer, maar lijkt me leuk als je het naar je PC kunt sturen. Ook is het wel handig om zo'n ding als begrenser te gebruiken, dat ie gebruikt maakt van je verwisselbare opslag media als zeg maar een soort sleutel voor je begrenser. Neem je gewoon voor alle zekerheid 2 kaartjes mee, als ze je ingang voor dat ding vinden ;)

ma apr 12, 2004 1:28 am
Profiel WWW
cebess
Administrator

Bericht 
Kheb nog nog een berg Fontys betaalkaarten van school uit het fraude tijdperk :) Mooie kaartje met 256 bytes rewriteable memory.
Dingen werken op I2C protocol en is idd zeer makkelijk aan te sturen vanuit atmel maar ook elke andere uC.

ma apr 12, 2004 1:48 am
[YRT]
ApriliaForum Member

Bericht 
ehm ben bang dat ik dit keer niet kan meepraten over dit projeckt :{}: :S: :Y:

ma apr 12, 2004 11:43 am
Profiel WWW
erik
ApriliaForum Member

Bericht 
256 bytes is een beetje aan de kleine kant denk, willen natuurlijk wel een hele berg gegevens hebben van onze mooie brommers. Maar voor alleen een 'sleutel' zou het wel gaan, AVR heeft zelf ook flash geheugen en seriele communicatie, maar denk dat dat niet echt handig is want je wilt niet dat je een seriele kabel aan je brommert moet gaan hangen want das vrij onhandig, dus je moet wel een verwisselbaar opslag medium hebben die op de PC aan te sluiten is hebben.

ma apr 12, 2004 2:34 pm
Profiel WWW
cebess
Administrator

Bericht 
Ik heb laatst voor school een draadloze communicatie gemaakt van een atmel naar de pc op 433 mhz. Gewoon thuis komen op upload knopje drukken en naar je pc lopen.

ma apr 12, 2004 10:28 pm
erik
ApriliaForum Member

Bericht 
Das wel flex, want die AVR's die ik heb hebben dacht ik al 256kb flash geheugen dus echt voor opslag. Dat moet denk wel genoeg zijn als je elke dag een dat ding weer leeghaalt.

Maar hoever bereik heeft die draadloze communicatie? Tis cker radiogolven?

ma apr 12, 2004 10:32 pm
Profiel WWW
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende