FAQ: Waar moet ik op letten bij de aankoop van een brommer
Auteur |
Bericht |
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
FAQ: Waar moet ik op letten bij de aankoop van een brommer
Hoi,
Omdat er de vraag 'waar op te letten bij de aankoop van een 2dehands brommer' regelmatig terugkomt, leek het me misschien een goed idee hier een FAQ voor op te stellen.
modjes, zint het jullie niet, verwijder dan het topic
Hier volgt een hopelijk handige lijst voor elke potentiële koper. Ik heb me vooral gericht op schakelbrommers met een am blokje, maar kan evengoed toegepast worden op andere 2takt ! schakels.
1 De slijtage onderdelen:
Deze zijn niet enkel belangrijk omdat je minder onkosten hebt later, maar zeggen ook meer over hoe de eigenaar zijn voertuig heeft onderhouden.
1.1 Banden
Deze moeten voldoende profiel hebben, ook als de eigenaar zegt dat de banden aan vervanging toezijn, mag dit niet betekenen dat er geen profiel overblijft, 1mm is dus echt het absolute minimum.
Als ze werden vervangen, controleer dan of het goede banden zijn. Er is trouwens een enorm verschil tussen bv een pirelli en een sava.
Banden kunnen ook een indicatie zijn voor de werkelijke km stand. Als de banden op zijn en de brommer heeft op teller 5K, begin dan maar te twijfelen.
1.2 Ketting en tandwielen
Deze moet van goede kwaliteit zijn, niet roest, de brommer moet makkelijk verplaatsbaar zijn zonder gekraak en erg belangrijk:
De ketting moet gespannen zijn,
als de eigenaar dit simpele, wekelijkse onderhoud niet zelf kon uitvoeren, wat beloofd dat dan voor de rest van de brommer.
1.3 Remblokken en remschijven
De remblokken moeten voldoende 'vlees' over hebben. Check bij de schijven op sporen van groeven, dit kan wijzen op rijden met versleten remblokken.
1.4 Lagerspeling rijwielgedeelte
Check de balhoofdlagers op speling door eens goed met het schuur te gaan schudden. Ook moet het stuur soepel heen en weer gedaan en erge vibraties onder het rijden duiden mogelijk op balhoofdlagerslijtage.
Ook kan je de voor-en achterwiellagers simpel op speling checken. Vraag aan iemand de motor omhoog te houden en beweeg de wielen heen en weer. Bij erge speling moeten de lagers vervangen worden. Vooral de RS50 model 1999 - 2005 kan hier als eens last van hebben bij het achterwiel.
2 Rijwielgedeelte algemeen:
2.1 Voorvork en stuur
Rij even zonder handen, de brommer moet nu mooi rechtdoor gaan. Is dit niet het geval, dan kan je te maken hebben met een kromme vork.
Ook de clipons moeten mooi recht zijn, controleer met welke bouten deze zijn vastgemaakt op de kroonplaat, zijn het verschillende, dan KAN dit wijzen op een valpartij waarna de clipon is vervangen.
2.2 Velgen en assen
Hef weer het wiel van de grond en draai dit rond, het moet natuurlijk mooi ronddraaien, zonder slaan. Anders heb je te maken met een kromme as OF velg.
2.3 Vering
Achterveer voel je onder het rijden, ze moet gecontroleerd doorzakken en terugveren. Laat je ook eens goed hard in het zadel ploffen.
De voorvork moet redelijk stug zijn, is dit niet het geval, dan kan je te maken met een lekke vork of olie die al lang niet meer is ververst. Duw de vork een paar keer goed tot het einde en check of de bovenpoten nat zijn, is dit zo, dan heb je te maken met een lek.
2.4 Frame
Mainframe en achterbrug: geen erge vibraties tijdens rijden, check de brug op speling bij achterwiel en as met mainframe.
Subframes: moeten mooi recht zijn, kappen moeten perfect aansluiten anders heb je kans dat de frames zijn kromgetrokken tijdens een valpartij.
3 Kapwerk:
De kappen moeten in goede staat zijn, een brommer die is herspoten is in minstens 90% van de gevallen een schade exemplaar.
Controleer ook of het bouwjaar en de versie overeen stemmen.
4 Motorisch:
4.1 Krukas en krukaslagers
In het algemeen kan je stellen dat een brommer die altijd mooi 45 heeft gelopen of standaard ontgrensd, goed is onderhouden en een rijder heeft gehad die het principe van 2takt kent wat beheerst, zo'n 35 a 40K kan rijden ZONDER vervanging van de krukaslagers.
Deze zullen dan vervangen moeten worden, maar beter is het om dit bij 30K al te doen. Een vastgelopen blok is heel wat duurder is herstel.
Check indien mogelijk het vliegwiel op speling, dit is een goede manier om lagerspeling te checken.
4.2 Cilinder
De gilardoni nikasil cilinders van de am blokken, kunnen heel wat meer kms hebben, alleen moet de zuiger ZEKER om de 20K vervangen zijn geweest, hoewel ik 12 000 als algemene regel bij 2takt beschouw.
Wanneer de cilinder is vervangen, vraag dan steeds waarom en vraag of de oude cilinder voorhanden is. Als deze is vastgelopen, dan kan de krukas zwaar op zijn donder hebben gehad, net als de lagers.
4.3 Oliepomp
Een brommer waarvan de oliepomp is afgesloten, kan erop wijzen dat de brommer voorheen is opgevoerd of dat deze het simpelweg niet meer doet.
Veel mensen sluiten de pomp af zonder het binnenwerk in het carterdeksel ook te verwijderen, wat leidt tot droogdraaien van de pomp en dus mogelijke schade.
4.4 Koppeling
Simpel, deze moet soepel te regelen zijn, doch mag ze niet doorslippen. Moet zeker bij de krukasrevisie worden vervangen.
5 Varia:
Kijk eens goed of alle onderdelen origineel zijn.
Hangen alle kuipen goed vast, zijn het de originele bouten. Indien niet dan kan dit wijzen op slordig, (zelf) sleutelen.
Steppies, hendels en pedalen moeten goed zijn, indien vervangen door aftermarket spul kan dit wederom wijzen op een valpartij.
In pricipe moeten remleidingen om de 8 jaar worden vervangen, hou hier rekening mee.
UNDER CONSTRUCTION
Verder kan ik nog zeggen dat de eerste indruk van zowel machine als verkoper ook belangrijk zijn, vertrouw je het zaakje niet, denk er dan heel erg goed over na of je het wel waard vind deze te kopen.
Mag je geen testrit maken, dan bestaat de kans dat er wat mis is.
Vraag ook naar aankoopsbewijzen van onderdelen en eventueel facturen van garages.
Echter ben ik van mening dat het werk dat een garage levert niet per sé beter is dan dat wat een particulier doet.
Neem altijd een 2de persoon mee, dit kan iemand zijn die veel van brommers kent (als jij dat niet zou doen), maar die persoon kan je ook helpen met checken van onderdelen en slijt.
Ook is de mening van derde altijd handig omdat deze er objectiever tgo staat.
Succes, Thomas[/i]
_________________
Laatst bijgewerkt door *Thomas* op vr feb 15, 2008 11:20 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
|
vr feb 15, 2008 9:39 pm |
Persoonlijk album
|
|
floRiS50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am Berichten: 2996 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Middelburg
|
goed idee
misschien ook nog even aan de voorvork voelen? of hij beetje vochtig is zegmaar..
_________________ Honda VTR1000 Firestorm
|
vr feb 15, 2008 10:47 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
floRiS50 schreef: goed idee misschien ook nog even aan de voorvork voelen? of hij beetje vochtig is zegmaar..
ja idd :)
alle verdere tips zijn welkom
_________________
|
vr feb 15, 2008 10:55 pm |
Persoonlijk album
|
|
melvin_rs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di feb 20, 2007 5:26 pm Berichten: 1793 Woonplaats: Winterswijk
|
als ik het goed heb zag ik het niet staan maar missen er een hoop schroefjes of zijn er meerdere verschillende ingedraaid is de eigenaar er niet nauwkeurig mee omgegaan
|
vr feb 15, 2008 11:03 pm |
|
|
floRiS50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am Berichten: 2996 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Middelburg
|
staat er tussen
_________________ Honda VTR1000 Firestorm
|
vr feb 15, 2008 11:08 pm |
|
|
mark RS95
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo sep 16, 2007 6:50 pm Berichten: 362 Woonplaats: Ten Boer(groningen)
|
_________________ http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... 9&start=60
|
vr feb 15, 2008 11:10 pm |
|
|
mark RS95
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo sep 16, 2007 6:50 pm Berichten: 362 Woonplaats: Ten Boer(groningen)
|
woeps is al gepost
_________________ http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... 9&start=60
|
vr feb 15, 2008 11:10 pm |
|
|
TwanMass
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 11, 2007 10:55 pm Berichten: 2097 Afbeeldingen: 7
|
_________________ NIEUWE HARDCORE MIX (Feb. 2012): http://youtu.be/3Yi_J2z10wM
|
vr feb 15, 2008 11:11 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
mark RS95 schreef: http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=9076 Mooie HOW-TO!
zeer mooi
maar hier overbodig
_________________
|
vr feb 15, 2008 11:12 pm |
Persoonlijk album
|
|
TwanMass
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 11, 2007 10:55 pm Berichten: 2097 Afbeeldingen: 7
|
Maar het is wel ook echt een goede faq,
dat je daar de tijd voor neemt, om zoveel te type
misschien nog een tip:
neem iemand mee die er verstand van heeft, je vader of een maat van je
_________________ NIEUWE HARDCORE MIX (Feb. 2012): http://youtu.be/3Yi_J2z10wM
Laatst bijgewerkt door TwanMass op vr feb 15, 2008 11:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
vr feb 15, 2008 11:13 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
TwanMass schreef: Maar het is wel ook echt een goede faq, dat je daar de tijd voor neemt, om zoveel te type
danke, en NP, moet voor school wel wat meer typen
_________________
|
vr feb 15, 2008 11:15 pm |
Persoonlijk album
|
|
TwanMass
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 11, 2007 10:55 pm Berichten: 2097 Afbeeldingen: 7
|
thomasrs50 schreef: TwanMass schreef: Maar het is wel ook echt een goede faq, dat je daar de tijd voor neemt, om zoveel te type danke, en NP, moet voor school wel wat meer typen
ja ik ook, maar dit is toch ook zeer netjes
en wat vind je van mijn tip?
_________________ NIEUWE HARDCORE MIX (Feb. 2012): http://youtu.be/3Yi_J2z10wM
|
vr feb 15, 2008 11:15 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
staat er bij
_________________
|
vr feb 15, 2008 11:20 pm |
Persoonlijk album
|
|
anderson
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 18, 2008 8:23 pm Berichten: 541
|
Hier hoef je toch niet op te letten als je een nieuwe koopt ?
|
do apr 03, 2008 4:50 pm |
|
|
Aprilia-Peter
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jul 28, 2007 9:40 pm Berichten: 2349 Woonplaats: Bij moeders
|
anderson schreef: Hier hoef je toch niet op te letten als je een nieuwe koopt ?
nee daarbij moet je opletten dat je een aprilia koopt
_________________ ast niet kan zoals et mut, dan mut et moar zoals et kan
|
do apr 03, 2008 7:38 pm |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|