Hoi,
Onlangs was ik wat met Lizped en daarna met Hendrik aan het leuteren over zeldzame 2takt race brommers/motoren. Tijdje later kom ik op 2dehands een AF1 'opknapper' tegen, en na wat rond googlen kwam ik erachter dat Aprilia in 1992 een Futura uitgebracht met rotax 123 blok, van die AF1 zijn er 800 stuks gemaakt.
Vandaag ben ik samen met mijn moeder en Hendrik de motor gaan ophalen in Ursel.
Nu, ik ging er vanuit dat ik een standaard AF1 (dus met rotax 122 blok) ging ophalen, maar na een verdere inspectie ben ik er dus achtergekomen dat ik met een sport pro LE ben thuisgekomen
.
Thuis dan maar eens op zolder in elkaar gestoken, er mist een hele hoop aan, maar het komt wel goed.
Wat moet er aan gebeuren:
- nieuwe cilinder
- nieuwe carburator
- pv nakijken
- blok reviseren
- electro volledig nakijken
- cdi plaatsen (heb ik nog)
- nieuwe radiator en kvs leidingen
- kvs reservoir
- kuipen
- alle slijtage onderdelen vervangen (banden, olie, kvs etc)
- nieuw dash
- nieuwe gaskabel en koppelingskabel
- en nog een hoop andere onderdelen
een hele boel werk dus, verwacht in dit topic geen hoop updates, want ik geef mijn RS50 voorrang.
Het uiterlijk zou er zo gaan uitzien:
Setup:
- rotax 123 blok
- dell'orto 34mm vlak
- standaard membraan met carbon kleppen
- ori rotax 123/122 cilinder
Volgens Aprilia zijn deze versies van het Rotax blok goed voor 36PK (?!?)
Wat foto's van vandaag:
Stel gerust vragen over deze toch wel speciale Aprilia. Hier even een korte lijst van wat er verschillend is met de oude Futura:
- snel blok (36pk ipv 30)
- passagiersteppies
- voorspatbord
- stuurknoppen
- knippers
- rijdersteppies
Vandaag 2 rotax 123 blokken gaan ophalen, één van een sintesi uit 1989 en één van een RS extrema uit 1994
de cilinders zelf zijn warmgelopen, maar de rest van de 2 blokken ziet er erg goed uit
heb ook nog een 34mm vlakschuif gekocht en hendrik had nog een cdi voor me liggen
ik heb de blokjes wat schoongemaakt, carb ook, alle kleine onderdelen in zakjes gedaan etc ...
Groeten Thomas
nieuwe wending
more comming soon