dit is een how-to die ik ooit al eens op scooterfreaks heb gemaakt toen ik nog een aerox had... werkt het zelfde bij de uitlaten van schakels, hoewel je het bij een schakel met kappen om de uitlaat niet zozeer om de mooiigheid hoeft te doen:P maar het is wel handig als je hem wilt verkopen oid...
How to uitlaat opknappen
Benodigdheden:
-gasbrander met dunne vlam(1 á 2 cm zeg maar)
-uitlaat :*
-schuurpapier van korrel 150 tot 1000 waterproof
-hitte bestendige handschoenen zijn ook erg fijn
-ijzerdraad
-hitte bestendige blanke lak (ik heb lak van ninja die tot 700 graden kan)
-motor olie
-ontvettingsmiddel
-doek
ok. we beginnen met het roest verwijderen. hiervoor zijn genoeg middeltjes te vinden bij de gamma, praxis of wat dan ook.
dan gaan we lekker schuren:D:D:D
je pakt gewoon je uitlaat, en schuurt en schuurt en schuurt := ... wel bekend denk ik. gewoon steeds een fijnere korrel nemen.
als hij dan helemaal mooi glad is, en je hebt geen krassen meer oid. op je uitlaat kun je hem als je echt een super resultaat wilt ook nog wel polijsten.
(ik kreeg m'n uitlaat gelukkig al half gepolijst:D)
dan zorg je dat je een goeie plek hebt waar je je uitlaat ergens aan kan hangen met ijzerdraad. gewoon aan je flens ophangen.
het is namelijk fijn als hij in de lucht hangt. zo kun je hem alle kanten op draaien als je bezig gaat met de gasbrander.
je pakt je handschoen (als je die hebt... is wel erg slim om die aan te trekken, want dat ding is na 30 seconden soms al roodgloeiend:D nie erg fijn duzz) je steltje gasbrander in op een mooie blauwe, ruisende vlam.niet al te hoog zetten,want dan word hij echt alleen maar roodgloeiend... :'(
je zet de vlam op een lasnaad, en houd hem ongeveer 30/40 seconden op dezelfde plek. als hij dan nog niet verkleurt heb je waarschijnlijk een te "koude" vlam. als hij begint te verkleuren moet je je brander langzaam verder op de lasnaad verplaatsen. hoe dikker je de naden wilt, hoe langer je hem op 1 plek moet houden.
STOP NIET MIDDEN IN EEN LASNAAD MET BRANDEN!!!
als je dit door omstandigheden toch moet, moet je het gebrande stuk weer opnieuw schuren met korrel 1000 ofzo. gewoon totdat de verkleuring weer weg is.
als je alle naden die je wilde branden hebt gekleurd is het tijd voor de blanke lak. zorg wel dat je goeie
HITTEBESTENDIGE
blanke lak hebt, want andere lak flikkert er met dezelfde gang weer af als je je scooter start...
volg gewoon de gebruiks aanwijzing van de spuitbus op. een laag of 2/3 is voldoende, hoewel ik zelf nu bezig ben met m'n 4e laag.
als je je uitlaat onder je scooter hangt, en het is(zoals nu) de tijd dat er veel word gestrooid op de wegen, en het regend zo nu en dan,is het(volgens mij) wel slim om je bocht te bekleden met wat aluminiumfolie. weet niet cker of dat werkt, maar het houd iig grotendeels vuil en water weg bij je bocht.
dan moet je als je slim bent nog ff een groot stuk rijden met je scooter totdat je uitlaat warm is.(kan dus ook wel met de gasbrander, maar dan moet je de vlam niet op de uitlaat zelf houden,dan brand je verf meteen weer weg...
als hij dan warm is pak je ff wat motor olie(maakt niet uit wat voor olie) en smeer je op een doek. dan wrijf je de uitlaat ff helemaal in.
als je 1 keer in de 2 weken ff je uitlaat schoonmaakt, en insmeert met olie.
en zo 1keer in de 2 maand ofzo dit hele proces herhaalt(maar dan hoef je maar lichtjes te schuren) hou je je uitlaat helemaal netjes, en als nieuw.
Hieronder even wat voorbeelden van een opgeknapte uitlaat:)
die van mijzelf komt er bij zo gauw ik een cam kan regelen:D
deze is van mij:D
en deze ook :cool:
TIP:maak de lasnaden niet TE dik. en doe ook niet alle lasnaden als je een uitlaat hebt met erg veel lasnaden. daar word het juist lelijker door.
Edit by HexSpammer, topictitel