Auteur |
Bericht |
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
ik snap precies wat je bedoeld , maar je balhoofd is een draaipunt .
maar de kracht wordt geabsorbeerd door je voorvork , en wodt ook verplaats langs de werklijn ( dat is je voorvork ) duz dan komen de 2 krachten gewoon in het verlengde van elkaar te staan , en waarschijnlijk heffen ze ze elkaar gewoon op.
_________________ www.club-racing.nl
|
wo jan 24, 2007 1:53 pm |
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
Dat is dan wel een erg ideaale situatie want op je voorvork komen veel krachten in erg veel verschillende richtingen te staan.
Denk aan krachtig remmen. Je motor wil dan vooruit blijven gaan terwijl je voorwiel afremd. Dit absorbeert je voorvering maar voor een klein deel.
De rest gaat naar je balhoofd en doordat je voorwiel daar nog een eind vanaf zit werkt dit als een hefboom.
|
wo jan 24, 2007 2:08 pm |
|
|
Broezz
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am Berichten: 587 Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
|
Citaat: Denk aan krachtig remmen. Je motor wil dan vooruit blijven gaan terwijl je voorwiel afremd. Dit absorbeert je voorvering maar voor een klein deel.
Je voorvering absorbeert best veel hoor, niet alles maar toch veel
|
wo jan 24, 2007 2:56 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
d'r komen ook best wel wat krachten op te staan , maar de meetse balhoofd's hoeken liggen tussen de 22,5 en de 23,8 graden ( voor weg-racers ) dit is ook belangerijk , maar als jij met een koker 40x20x2 of zo dan heb je al zware overkill
_________________ www.club-racing.nl
|
wo jan 24, 2007 3:49 pm |
|
|
ruud
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm Berichten: 492 Woonplaats: hoogwoud
|
de vanveen kreidler frames worden gemaakt van chroom mobilideen las ik paar weken terug. Dit is t zelfde materiaal waar rolkooien etc van worden gefabriceert
|
do jan 25, 2007 12:45 am |
|
|
Veenstra
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jul 03, 2006 11:24 am Berichten: 16 Afbeeldingen: 5 Woonplaats: Klazienaveen
|
Een kreidler frame is gemaakt van Reynolds 531 buizen ( 25crmo4 ). Dit is niet het lichtste materiaal maar wel stijf en betrouwbaar. Ik weet alleen niet of dit goed lasbaar is of als je het moet hardsolderen.
_________________ Plat maar dan ook echt plat
|
do jan 25, 2007 9:52 pm |
Persoonlijk album
|
|
Gaara
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za okt 08, 2005 3:58 pm Berichten: 96 Woonplaats: Heerle
|
chroom is trouwens niet het goedkoopste materiaal denk? Ik vind het nogal een grote investering om zulk materiaal te gaan gebruiken op de eerste keer dat je zoiets probeert
_________________ Ik spit de pit uit je flow als een druifje, ik johan cruijff je, en snatch de mic op je fuifje
|
vr jan 26, 2007 12:44 pm |
|
|
Veenstra
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jul 03, 2006 11:24 am Berichten: 16 Afbeeldingen: 5 Woonplaats: Klazienaveen
|
D'r zit een chroom toevoeging in het materiaal maar het is niet glimmend zoals een chroomen spatbord ofzo. En de prijs ja zal mischien wel wat duurder zijn maar goed al het ijzer wordt steeds duurder.
_________________ Plat maar dan ook echt plat
|
zo aug 19, 2007 4:50 pm |
Persoonlijk album
|
|
Fireman
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr dec 02, 2005 3:02 pm Berichten: 148 Woonplaats: koninslust
|
je kunt je frame het beste maken van croommolybdeen buizen. dat is stijf en niet heel zwaar. wel is dit aan de prijzige kant
|
wo aug 22, 2007 2:05 pm |
|
|
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm Berichten: 273 Woonplaats: Gealemuun
|
juist. daar sluit ik mij bij aan. als jij met 100+ over een drempel knalt vliegt je wiel voorwaarst naar boven zegmaar. hierdoor klapt er best een grote kracht op je balhoofd. en ookal had je je voorvork geheel rechtop, dan nog komen er bij oneffenheden op de weg net even wat grotere krachten op dan op een spiegelgladde weg. aangezien zo'n weg niet bestaat moet je er altijd van uit gaan dat je een keer een kuil of een bobbel in het wegdek/circuit tegen kan komen waardoor je hem net iets te slap zou hebben kunnen maken.
_________________
|
do aug 23, 2007 12:41 pm |
|
|
A-Bizar
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo aug 29, 2007 1:07 am Berichten: 2 Woonplaats: Bodegraven
|
Vergis je niet in de sterkte van staal.
Ik ben vorig jaar gestart met het bouwen van sprintframes voor scooterblokken.
Zelf werk ik met 20mm buizen , 2mm dik.
Berekeningen maken voor een frame kan. Maar een optimale berekening kun je vergeten.
Je zit met teveel variabele parameters.
Vermogen , tractie , luchtweerstand , wrijvingscoefficient , etc etc etc.
Verschil in wegdek kan de tractie enorm veel beinvloeden. Dat is 1 punt van de velen. Dus een optimaal frame kun je nooit berekenen.
Persoonlijk begon ik met frames die gegarandeerd veel te sterk waren.
Later gewoon anders geconstrueerd en getest of het stabiel was.
Sowieso kun je met bv het toevoegen van een kwart kilo aan staal , het frame 2x zo sterk maken , mits degelijk geconstrueerd.
En een kwart kilo is te verwaarlozen op een frame aangezien het gemiddelde persoon wat erop gaat zitten al snel rond de 60-70 kilo weegt.
http://img123.imageshack.us/my.php?image=fow3up5.jpg
Ik hoop dat de foto het doet.
_________________ Schakel noob
|
do aug 30, 2007 5:29 pm |
|
|
Leviathan
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 09, 2006 8:21 pm Berichten: 329 Woonplaats: Oudenbosch
|
RS_70_power schreef: nou als ik naar het frame van een RS kijk , dan is dat ook niet echt spannend ik weet er ook aardig wat vanaf , en ik geloof er heilig in dat de krachten die er op komen te staan erg mee vallen . ben bezig met wat rekenwerk . En ik vraag me dan af waarom zo'n Rs frame nou los 1400 euro kost?1400 euro aan aluminium is het niet hoor zo hoog is de alumnium prijs nog niet..zal waarschijnlijk aardig wat kracht op komen te staan vanwaar anders zo'n frame..voor de looks hadden ze frame's alsnog veel simpeler en goedkoper kunnen maken.
_________________ Niets
|
do sep 27, 2007 10:47 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
Ik bedoel eigenlijk het frame van een oud-model , dat is koker 70x25x1,5 of zo .
_________________ www.club-racing.nl
|
vr sep 28, 2007 9:05 am |
|
|
peteRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm Berichten: 1760 Afbeeldingen: 95 Woonplaats: Zeewolde (FL)
|
Leviathan schreef: RS_70_power schreef: nou als ik naar het frame van een RS kijk , dan is dat ook niet echt spannend ik weet er ook aardig wat vanaf , en ik geloof er heilig in dat de krachten die er op komen te staan erg mee vallen . ben bezig met wat rekenwerk . En ik vraag me dan af waarom zo'n Rs frame nou los 1400 euro kost?1400 euro aan aluminium is het niet hoor zo hoog is de alumnium prijs nog niet..zal waarschijnlijk aardig wat kracht op komen te staan vanwaar anders zo'n frame..voor de looks hadden ze frame's alsnog veel simpeler en goedkoper kunnen maken.
Ja en ik snap ook niet waarom een moer altijd 10 euro moet kosten bij Aprilia, komen daar ook zoveel krachten op te staan? Oftewel, die prijs zegt vrij weinig vind ik.
|
vr sep 28, 2007 9:11 am |
Persoonlijk album
|
|
|