Aprilia AF1 Sintesi - Cebess
Ik heb mijn AF1 sintesi al enkele jaren in bezet en sinds september 2003 heb ik een yamaha tzr voor dagelijks gebruik. Nu vind ik het tijd worden om mijn oude af1 eens onder handen te nemen.
Zo was de brommer nadat ik hem gekocht had (total loss) en gerepareerd had:
Hier is het gallery topic:
klik
De brommer ziet er op die foto's nog best goed uit alleen is het blok kapot gelopen. Verder heb ik door een kleine aanrijding een scheur in mijn onderkuip bij het voorwiel. Voor de rest op elk kuipdeel wel krassen die er al op zaten toen ik de kuipen kocht en enkele heb ik zelf gedaan
Ik heb nu 2 RV4 blokken liggen (de originele blokken die eronder horen) maar die hebben beide een gare krukas en bij 1 is er een tandwiel kapot en de andere lekt een klein beetje olie bij de schakelpookas. Het idee kwam om er een am6 blok onder te leggen en deze heb ik dan pas geleden 2dehands gekocht. Zo'n blok heeft enkele voordelen ten opzichte van het rv4 blok. De belangrijkste is dat er veel spullen voor te krijgen zijn. Verder heb ik zelf onder mijn tzr ook een am6 dus lekker uitwisselbaar.
Ik ben er nog niet uit wat ik met het uiterlijk van de brommer wil doen. Het frame wordt gecoat en de kappen gespoten maar in welke kleuren weet ik nog niet. Misschien helemaal origineel of iets speciaals. Dat bedenk ik ondertussen nog wel.
Motorisch wordt het een am6 blok met binnenkort nieuwe polini 74cc w-poort cilinder. De uitlaat ga ik pas bekijken / uitzoeken als het am6 blok eronder zit.
Stappenplan:
- blok compleet maken en opbouwen
- frame aanpassen zodat am6 blok er mooi in past
- bestaande uitlaat passend maken (bos) of een andere uitlaat kopen en passend maken als dat nodig is.
- alle kappen weer monteren en alle beugels goed maken zodat alles pefect past en dat ik niet met gespoten kuipen moet gaan lopen prutsen.
- het frame en de wielen laten stralen en coaten
- kuipen strak maken en laten spuiten
- opbouwen
- verzekeren
- rijden
Dit is het stappenplan zoals het er nu uit ziet, er kan nog van alles veranderen.
Ik hoop hiermee klaar te zijn aan het einde van de zomervakantie.
Update: 5-5-2005
Vandaag brommer uit de schuur gehaald. De brommer ziet er op de foto's nog beter uit dan in het echt.
En in deze lege ruimte moet nog iets komen!
Hier komt dus dit blok!
Met deze poline 74cc cilinder die deze week bezorgt is.
Ziet er toch wel grappig uit zo'n W poort
Verder komt er dus deze 21mm dellorto carburateur onder.
En hier is dan 1 van mijn oude rv4 blokken, die heb ik er even in gezet om te meten waar het tandwiel precies zit. Kan ik straks vrij simpel bepalen hoe het am6 blok moet ziiten.
Morgen ga ik samen met een buurjongen het blok erin lassen (hij is metaalbewerker/lasser) dus dan komt het wel goed denk ik zo. Kheb alle ophangpunten vandaag al weggeslepen omdat die allemaal niet passen en in de weg zitten. am6 blok is namelijk een stuk groter dan een rv4 blok.
Update: 9-7-2005
Het am6 blok zit er inmiddels goed onder. Mijn Bos af1 uitlaat is aangepast en zit er nu dus ook onder. Heb hier een tijdje niet meer geupdate maar ik rij nu al dik een maand rond met de brommer omdat dit gewoon erg leuk rijden is, top van 120 op de teller (110 echt denk ik) en trekt als een beest. Dus staat een TZR alweer een hele tijd stil.
Totdat ik woensdag naar mijn werk wilde gaan en 5 km van huis af was in de stromende regen. Blok begon opeens hele erge rare harde geluiden te maken, net alsof er een kabauter in zat met een hamer. Naja ik dus weer naar huis tijden, lopen of op laten halen was geen optie. Dus dat rammelen werd alleen maar erger en er kwam ook flinke rook uit de uitlaat. Ik denk zelf kapot bigend en keering naar de bak. Misschien nog wat lagers naar de klote en verder weet ik het niet. Morgen ga ik denk ik het blok uit elkaar halen om te kijken wat er aan de hand is.
Ik zal morgen ook even foto's maken van hoe het blok er nu in zit en hoe ik alles gemaakt heb omdat ik dat nog niet gedaan heb en het blok er nu toch uit moet. Dus de rest volgt morgen...
Hier dus de rest.
Ik zal eerst beginnen met foto's hoe het blok er nu in hangt:
Het blok zit dus iets verder naar rechts in het frame anders komt het tandwiel niet uit.
De rempomp en pedaal paste niet meer op de oude plaats dus deze hebben wij 2 cm naar beneden gezet.
Remvloeistof reservoir ook verplaatst (ietsje hoger) anders kan je niet makkelijk bij de cilinder om die eraf te halen. Blok hoeft er dus niet onderuit om de cilinder eraf te halen.
Prachtig mooi laswerk van mijn buurjongen, Martijn bedankt!
Hier dan mijn schakelpook, normaal zit er een mechanisme maar ik heb tijdelijk gewoon een rv4 pook gepakt en er andersom op gezet. Schakelt perfect alleen wel andersom (1 omhoog en de rest naar beneden)
Nou en dan hier het drama van mijn kapot blok. Vandaag dus blok er onderuit gehaald en op de operatietafel ermee.
Ik kwam nog wat rommel tegen in mijn blok, moet denk ik allemaal weer terug erin
En dan hier de oorzaak van het helse kabaal. Lager kapot, de houder die de kogels op zijn plaats houdt is helemaal naar de tering. Daardoor ook flink speling op het lager en verneukte keering. Dus ook olieverbruik uit de bak vandaar de rook.
Nu dus allemaal nieuwe lagers gehaald voor het hele blok incl. keeringen. Mis alleen nog 2 keeringen maar die komen later wel, blok kan nu gewoon weer dicht. Die keeringen kan ik er van buitenaf gewoon in tikken.