Hoi,
De meesten weten ondertussen wel dat ik een paar projectjes heb, maar intussen waren mijn moeder en ik opzoek naar een aprilia classic. Toen ik interesse voor brommers begon te krijgen, ging mijn voorkeur uit naar de classic, maar het is dan toch een rs geworden ... en daar ben ik nu ontzettend blij om. Ik voel me veel meer in mijn element op een racer.
Maar mijn moeder vond die classics toch oh zo mooi, en na wat rondspeuren de laatste maand hebben we er dan toch 1 gevonden.
26 juni 2007 zijn mijn moeder, Mister D, Stratobender en ik de classic gaan ophalen.
Nogmaals bedankt jongens voor alle moeite.
Eerst en vooral heeft de brommer een grote schoonmaakbeurt nodig, en zal het blok goed worden afgesteld. Op de foto's staan niet alle onderdelen erop, maar dat komt nog wel ...
De setup (alsook het uiterlijk) blijft volledig origineel, zijnde:
- am5 blokje
- gila 1 alu snel
- 12/14mm dell'orto sha carbu
- twv 11 - 46
Nu de foto's:
gisteren inkopen gaan doen, nu nog even uitzoeken of het een gietijzeren cilinder of een alu ding is en dan een zuigertje bestellen ...
Vandaag en gisteren na mijn werk samen met mijn moeder de classic gestript
Alle onderdelen schoongemaakt en het blok ook maar gestript tot op de middencarters.
Morgen nieuwe voorvorkkeerringen halen en het blok weer opbouwen en donderdag alles weer op de classic hangen.
Hopelijk komt mijn bestelling van SP binnen (tandwielsetje, remblokkensetje etc)
geen commentaar ...
vandaag, 11 juli 2007 veel zitten klooien met het motorblok
was half uurtje vroeger vertrokken @ work, eerst nog gebeld naar motorkit of mijn rs krukas al binnen was (nog steeds niet), dan naar somers in machelen (ijzerhandel) om pakking te halen voor rs (hadden ze niet meer) en daarna naar mijn oma om te gaan avondeten met de familie.
Was mijn pakket van SP ook eindelijk aangekomen, wat bleek nu, ze hadden de verkeerde koppelingskabels meegegeven, en 2 sets van de 3 sets remblokken waren verkeerd en de remsegmenten voor de classic zaten er niet bij :S, begon al goed ...
Om 20u thuis, dadelijk aan het blokje van de classic begonnen. Wilde gewoon de koppelingsplaten vervangen, maar dat heeft bijna 3uur geduurd :S . Nadat ik eindelijk de oude bouten van de veren los had, nieuwe plaatjes erin, nieuwe veren en bouten, koppeling proberen ... werkt niet naar behoren, veel te soepel en onvoldoende.
Hmm, bout van de drukplaat was wel erg ver ingedraaid, dus even terug naar mijn grootouders, luchttol erop, bout los, terug naar huis.
Daar dan na wat klooien ontdekt dat het kogeltje dat tussen de koppelingsstiften hoort er niet zat, dat tussen al mijn andere aprilia spullen gezocht en gevonden en koppeling weer gemonteerd en afgesteld.
Dan begonnen met een NM am6 carterdeksel te plaatsen, goed schoongemaakt, oliepomptandwielen verwijderd (er zat geen olietank meer op de brommer :( ), zelfde met de waterpomp gedaan. Nieuwe neutraalschakelaar erin en olie in het blokkie. Hopen dat er morgenvroeg geen plasje onder staat ...
Dus nu nog snel ff foto's gemaakt, morgen een alu gila erop (aangezien de gietijzer warmloper heeft gehad) en dan blokje weer onder de classic (als alles goed gaat).
Hele dag aan de classic gewerkt samen met me moeder
Heb zelf het blokje eronder gehangen en de electro achteraan (van knippers, acherlicht en remlicht, startmotor en neutraalstand) heraangelegd.
me moeder heeft de sissibar schoongemaakt en zijkapjes achteraan ook
Zo, de classic is zo goed als in orde, ik ben er deze zomer mee op brommervakantie geweest en niet echt problemen gehad. Alleen is het blok beginnen lekken, dus moet eens gesplitst worden en nieuwe pakking en waarschijnlijk ook kruklagers en keerringen gestoken (als ik dan toch bezig ben).
Verder is het zadel overtrokken, knippers aangesloten, voorste remklauw gereviseerd etc etc.
31 oktober 2007
vandaag kwam er een leuk pakje binnen, nieuwe lagertjes en keerringen en dit weekend (of volgend) blokje reviseren
hoi,
ik ben gisteren begonnen met het blok goed schoon te maken en te splitsen, bleek dat er een heleboel ringen verkeerd
zaten, waren ook blauw uitgeslagen, dus goed warmgelopen.
maar verder was de versnellingsbak nog oké, net als de rest van het blokje, volgende week worden de nieuwe krukaslagers erin geperst en kan het blok weer dicht.
ook komt er een nieuw zuigertje in en een rustigere cilinder, want deze is een beetje gekieteld en heeft een veel te kleine powerband om er rustig mee rond te kunnen ruffen.
en aangezien ik nu toch bezig ben, en ik lekker in de garage kan werken, ga ik de classic nog eens goed onder handen nemen:
- frame goed schoonmaken en roestplekjes :no: behandelen
- nieuwe CDI (deze begint te barsten)
- kabelboom heraanleggen
- andere startmotor
- KRD koppeling erin
- 17,5mm carb monteren om wat meer trekkracht te hebben
- uitlaat behandelen met hittebestendige zwarte lak
- een oliereservoir zoeken zodat de oliepomp er weer op kan
- de meeste bouten vervangen door nieuwe, want wegens tijdgebrek deze zomer was de afwerking niet 100%
update 1 december 2007
Ik ben vandaah bezig geweest met de classic weer eens verder af te werken. Ik heb wegens tijdnood een eerder gereviseerd blokje genomen met een KRD krukas (volle as), heb nieuwe imi koppelingsplaten gemonteerd ism KRD koppelingsveren.
Voorlopig zit er nog een oude zuiger in, had geen nieuwe meer liggen, maar die komt er in als ik nog eens tijd teveel heb
.
Ook de carb is nog niet optimaal afgesteld, brommer houdt in vanaf 3/4 gas (heb geen rpm teller), maar zal morgen eens kijken wat ik er aan kan doen.
Alleszins ben ik blij (en me moeder ook
) dat de brommer weer rijdende is, nu hopen dat alles heel blijft, maar denk het wel :).