om een kabelbreuk door te meten, meet je met een multimeter op de doormeetstand, je moet niet gaan meten op de Ohmse stand(weerstand). dus niet de weerstandswaarde van een draad meten. het kan namelijk zo zijn dat er nog meer aangesloten zit achter de draad die je meet en dan meet je de weerstand van al dat.
het startrelais zit er om er om een aantal redenen:
1) als jij de volle mep van de stroom die door jou startmotor gaat over zoon klein schakelaartje heenzet dan kun je contactdender krijgen (vonken trekken tussen contacten)
2) pak jij dan die schakelaar vast, die door een fout o.i.d. onder spanning komt te staan. dan krijg je een fikse optater (een startmotor trekt redelijk veel ampere's uit je accu, en met een lage lichaamsweerstandswaarde kun je er aan dood gaan) (nat door regen enzo)
3) een relais is een galvanische scheiding. dus je kunt nooit een grote stroom op een makkelijk aanraakbaar deel krijgen.
(ik ben elektricien
)
je kunt je startmotor testen op de volgende manieren:
meet de weerstandswaarde van de afgekoppelde startmotor, weerstand moet 0 zijn.
of sluit hem aan op je accu maar pas op dat je het koper van de draden niet aanraakt
meet kabelbreuken op de doormeetstand van een multimeter (op het diode icoontje (streepje met driehoekje er in)
doe hetzelfde met je relais, pak wel de goede 2 van de 4 contacten;)
succes