Auteur |
Bericht |
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
Krukas met langere slag.
Hallo,
Ik ben van plan na de zomer mijn straatsetup om te toveren in een sprint setup (zal amper verschil opleveren ). Omdat ik volgend seizoen in pro stock wil gaan rijden, waar dus de 90cc limiet geld. Omdat ik op dit moment met een '80cc' (76,xcc) cilinder rijd, kan er dus nog wel wat bij.
Na wat zoeken en rekenen kwam ik bij een Top Performance as met 44mm slag uit, ipv de standaard 39mm slag. Wat er dus op neer komt dat mijn '80cc' die nu 76,xcc is, ineens 86,xcc zou worden. Gezien ik geen 45mm as kon vinden, en 46mm as iets over de 90cc zou komen is dit dus vrijwel de enige keuze.
Nou zit ik dus met een aantal vragen;
Ik weet dat je hier toeren inlevert voor koppel, maar waar uit dit voordeel zich het meest, op de testbank of op de 150m?
Als ik me niet vergis moet me carter gekottert worden voor die as, hoe zit dit?
De cilinder moet hiervoor opgehoogd worden toch?
En dit beinvloed de timingen natuurlijk, maar zodanig dat dit niet te rijden is?
Graag onderbouwde antwoorden.
alvast bedankt,
Roman
|
ma jun 11, 2007 12:25 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
Ja je moet je carter iets kotteren , kan ook prima met de dremel.
Hij moet heel erg bewerkt worden omdat ze zo tam zijn als een chiwawa.
Nee je hoeft niet je timing aan te passen en ook niet je cilinder op te hogen want die cilinder zijn gewoon verkrijgbaar speciaal voor lange-slag.
en ik denk niet dat het goede keus is om direct de pro-stock in te stappen , je kan beter met een goede setup in de 70cc verscheinen.
_________________ www.club-racing.nl
|
ma jun 11, 2007 2:58 pm |
|
|
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
Het punt is dat ik al met een MHR80 zit, hier wil ik graag mee verder gaan omdat dit zeker een cilinder is met veel potentie. Hiermee kom ik niet in de 70cc klasse. En als ik dan toch prostock ga rijden wil ik het gelijk goed doen.
Dus het gaat niet om een langere slag kit, maar de 44mm slag as icm met de MHR80.
|
ma jun 11, 2007 3:00 pm |
|
|
rudolf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 15, 2005 6:22 pm Berichten: 660 Woonplaats: Bennekom
|
Ik zou met een mhr 80 niet met een langere slag gaan rijden dan 44mm. Hiervoor hoef je je carters niet te kotteren. Je zou eigenlijk even een poortmap van je cilinder moeten posten dan kunnen we er veel meer over zeggen. Maar ik denk dat je de zuiger een stukje boven de cilinder uit zal moeten laten steken om de timing niet te hoog te krijgen. Dus dat betekend dat ook heel je kop uitgedraaid moet worden.
Barikit levert krukassen die per millimeter oplopen vanaf 42mm tot 45mm dus misschien heb je daar wat aan.
http://www.barikit.com
_________________ 2de plaats 70cc klasse Jubbega!!
|
ma jun 11, 2007 3:18 pm |
|
|
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
Was ook van plan met 44mm te gaan rijden, gezien ik een 44mm slag Top Performance as op een nederlandse webshop had gespot.
En de zuiger een stukje boven je cilinder uit laten komen. Bedoel je dat ik de cilinder niet in zijn geheel moet laten ophogen (bv dmv dikkere voetpakking), maar de kop gewoon moet uitdraaien zodat de timing van de cilinder niet echt aangetast word?
|
ma jun 11, 2007 3:22 pm |
|
|
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
simonini heeft ook een 45.9/8xxx as dat zit je met 50mm boring net onder de 90cc --> 89.9 oid
_________________ Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd ................................................................. 0.03............93.0.................8.459
|
ma jun 11, 2007 5:37 pm |
|
|
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
Ja, ik zie het, 45,80mm slag zodat je nét onder de 90cc valt. Bedankt.
Maarja, wat komt hier allemaal bij kijken? Carters moeten iets gekotterd/gedremel'd worden zodat de drijfstang iets meer ruimte heeft.
En de cilinder moet dus ook aangepast worden, het liefst in de kop dus?
|
ma jun 11, 2007 6:57 pm |
|
|
rs-power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm Berichten: 519
|
Kop aanpassen is ZEKER een aanrader
_________________ [5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)
|
di jun 12, 2007 6:32 pm |
|
|
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
@ rs-power, kop aanpassen verkiezen boven ophoogplaat vanwege timing?
|
wo jun 13, 2007 12:54 am |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
als je een simonini neemt is er voor gemaakt , duz niks aanpassen of zo.
je kan ook een Fabrenzi kit nemen , is ook wel leuk
_________________ www.club-racing.nl
|
wo jun 13, 2007 11:48 am |
|
|
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
Zoals ik al eerder zei, ik wil mijn eigen cilinder houden.
|
wo jun 13, 2007 11:49 am |
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
Je wilt je zelfde cilinder houden en je slag met 5 mm verlengen???? Lijkt me niet echt handig.
|
wo jun 13, 2007 12:13 pm |
|
|
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
Re: Krukas met langere slag.
Roman S. schreef: Graag onderbouwde antwoorden.
alvast bedankt,
Roman
|
wo jun 13, 2007 12:31 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
je wilt die MHR-R houden , dan heb je een opvul plaat van 5mm nodig , en dan komt je timing duz 5mm hoger te staan , wordt moeilijk , heel moeilijk
_________________ www.club-racing.nl
|
wo jun 13, 2007 2:41 pm |
|
|
Roman S.
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm Berichten: 48
|
Nogmaals, als je beter had opgelet zag je ook dat het verstandiger is je kop aan te passen, in plaats van je cilinder 5mm op te hogen.
Voortaan opletten en onderbouwd reageren mensen, bedankt.
|
wo jun 13, 2007 4:44 pm |
|
|
|