Beste Tuners 8)
Op het moment zijn wij hier druk bezig met het testen en tunen van een nieuw speed '06 70 blok:
- Speed 06
- Yasuni C30
- Keihin 28 mm
- Hebo krom
- PVL rotor
We zijn begonnen met het meten van het vermogen van een std. Speed 06, na de basisafstelling van de carburateur en de ontsteking gevonden te hebben zijn we eens wat met membranen gaan testen.
Op de RR Aerox gaf het V-force membraan al 0,4 pk meer, maar wat doet het eigenlijk op een std. Speed blok?
De getunde VL 14 vs. V-force membraan, zie hier het resultaat:

Lijn 38 is met een RR-getunde vl14 die destijds is gebruikt in mijn aerox.
Lijn 39 is het membraan uit de RR-Sonic 2005, zie hieronder het verhaal
Lijn 42 is het het membraan van lijn 38 maar dan nog met nog een aanpassing
Lijn 43 is het V-force membraan
Alles tests zijn binnen 1 uur uitgevoerd en daarom niet gecorrigeerd, bovendien is elke run gestart bij een watertemp van 35 graden, om zo de betrouwbaarste resultaten te krijgen.
Het is dus weer duidelijk dat op alle fronten het V-Force membraan beter is dan de VL 14, dus zowel bij het lage toerengebied als het hoge toerengebied, wat er ook gebeurt aan het VL 14 membraan.
We hebben ook met een std. VL getest, helaas ben ik vergeten die grafiek erbij te zetten. Het vermogen lag over het gehele gebied ruim 0,5 pk lager.
Over de VL14 uit de sonic waarmee we de helft van het seizoen gesprint hebben, deze is niet aangepast zoals wij dat normaal doen, maar deze hebben de extreem uitgefreesd op de freesbank om eens te testen wat het doet:

En dat komt er zo uit te zien:

Hiermee hadden we een vergroting van het doorlaatoppervlak bereikt van ruim 14,5%, wat echt behoorlijk is. Echter hadden we vorig jaar nog geen tandriem en konden we nog niet zien wat het verschil was in andere toerengebieden op de testbank. Ook op het topvermogen gaf het geen verschil toen der tijd.
Nu met tandriem dus duidelijk wel! Het verschil is te zien is de grafieken 038 en 039, hierbij is 038 het membraan met het grotere oppervlak. Het leuke is dat je direct ziet dat je hiermee alleen de powerband verschuift naar een ander toerental, helaas veranderd het topvermogen hier niet mee, alleen het vermogen wordt afgegeven bij een hoger toerental. Je ziet ook dat je onderin veel vermogen verliest. Dit is dus niet echt een aanrader, maar misschien dat het op andere blokken het wel goed doet.
Een tandriem geeft echt een schat van informatie wat bij een normale test, dus met werkende vario, verloren gaat.
Conclusie van vandaag: V-force heeft zich voor ons bewezen!
Wij gaan van het weekend verder testen!
Greetz Johan!