Oke, Ik ben dries, modje op het puchforum. Robert vroeg of die mijn faq(die nog niet af is) mocht posten, maar aangezien ik allang lid was en af en toe stiekem mee las, dacht ik, laat ik het zelf even doen.
dus:
Welkom welkom, bij deel 1 van een reeks FAQjes, om een hoop onduidelijkheden weg te nemen. Positief commentaar kan en mag altijd, via pb of reply, wat jullie willen. Ook zal ik ongetwijfeld een aantal dingen vergeten, dus aanvullen mag altijd.
Ik ga er vanuit dat jullie de FAQ van Baspuch hebben gelezen.
Oke, ik zie op het forum vaak de vraag, hoe krijg ik mijn cilinder sneller, waar moet ik heen vijlen, enz enz.
Vaak word er dan meteen geroepen, (door mensen die net hun band hebben geplakt) dat je de uitlaatpoort op 68% vd boring moet brengen en ''iets'' naar voren.
Neem nou maar van mij aan, je moet dingen zelf te weten komen, zelf opmeten om het goed te doen. Ga nooit ervanuit dat een ander het goed doet!
Maargoed, ik dwaal af.
Een
poort op een
X aantal % van de boring brengen.
Die zin gaan we even ontleden :-P
Een poort= De inlaatpoort, de uitlaatpoort of spoelpoorten. Deze laatste is niet van toepassing bij dit soort berekenen.
De boring= Ik doe eerste even de boring, dat maakt het allemaal wat duidelijker. De boring is de diameter van het gat, waar de zuiger doorheen gaat. Dus het gat in je cilinder. Bij 50cc is dit 38 mm, bij 70cc 45, enz enz.
X aantal %= Vaak word er gezegd, 68% van de boring. Waarom 68% vraag je je af? Dat is om het volgende gedaan; de zuigerveren die drukken tegen je wand aan, het is immers een veer. bij je uitlaatpoort word hij niet ondersteund en steekt ie dus een heel klein beetje de poort in. als je breder dan 68% van de boring gaat steekt ie zo ver de poort in dat hij in de bovenkant van de uitlaatpoort gaat happen en dus vastloopt (of heel erg slijt).
Dus daarom is een veilige keuze om tot 68% te gaan en niet breder.
Wiskundige uitleg:
oke, we weten nu wat de boring is, en we weten hoever we mogen gaan, maar hoe breed is dat in werkelijkheid?
Stel we hebben een 50cc cilinder, met een boring van 38mm.
Dat word dan 0.68x38mm=25,84=26mm breed.
Lijkt me vrij logisch tot nu toe allemaal, even een simpele berekening toegepast.
Dan nu, hoe maak ik een poortmap.
Benodigheden:
-Cilinder
-Papier
-Potlood
-iets dat een beetje plakt, maar niet in papier trekt
Nu moeten we het papier een beetje op maat knippen.
om de breedte te weten te komen, neem de diameter(BV 38mm) en doe dat keer Pi.
38xPi=119.38 mm=122 mm.
We nemen iets meer, dat de randen van het papier elkaar een klein beetje overlappen.
De hoogte moet je maar even opmeten met een schuifmaat oid.
Nu smeren we de cilinder van binnen in met iets plakkerigs. Ik neem hiervoor altijd stevige vaseline, wat ik erg
dun en gelijkmatig over de wand verdeel. Ik gebruik dit omdat dit niet zoals olie in het papier trekt. Prit kan ook, maar laat het papier maar niet te lang zitten, want dan heb je een probleem.
Zoals je ziet, het papier had iets korter gekund, maar dat maakt verder niet uit.
Doe nu het voorheen uitgeknipte stuk papier in de cilinder, en zorg dat deze keurig netjes aansluit op de wand, en ook goed tot op de bodem komt.
op deze foto zie je hoe strak het papier erin moet liggen:
Nou, je zet de cilinder neer, je pakt je potlood, je gokt ongeveer waar de poort zit, en je gaat voorzichtig krassen. Pas op dat je niet door het papier heen schiet, want dat is ook weer zo zonde.....
Dit is overgens vergelijkbaar met wat je vroeger deed met muntstukken, dan kraste je er ook overheen en kreeg je de een perfecte afdruk.
zoals te zien is, een uitlaatpoort.
dan doe je daarna alle poorten in je cilinder (uitlaat, inlaat, spoelers eventueel boosters) en dan haal je het papiertje eruit, en tadaaaa
je eigen poortmap :-D
Okee, nu heb je dus een papiertje met afdruk van de poorten in je cilinder.
De hoogtematen kloppen allemaal, als je tenminste het papier goed tot aan de rand van de cilinder hebt geplakt.
De breedtematen kloppen niet! Dit zijn namelijk ongecorrigeerde maten.
<ff een pauze, morgen ga ik weer verder>
grtz dries