Het grote Carburateurtopic (stel hier je vragen over carbs)
Auteur |
Bericht |
Stevige Pupke!!
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 13, 2005 8:24 pm Berichten: 673 Afbeeldingen: 8 Woonplaats: Kesteren!!
|
Het grote Carburateurtopic (stel hier je vragen over carbs)
De reden waarom ik deze topic start is omdat ik zie dat mensen steeds vaker ''ff snel'' een topic starten om iets te vragen over een carberateur. Dus leek het mij handiger om er 1 topic voor te hebben en dat mensen hier van alles erover terug kunnen lezen en hun vragen hier kunnen posten zodat ik of een andere fora members je kan helpen in keuze en dat soort dingen.
Hieronder zal ik de carburateurs kort toelichten van de kleinste (9mm) tot de grootste (28mm) die normaal op een RS passen en dan nog goede prestaties leveren. Ik begrijp dat er nog kleinere zijn en ook nog veel grotere, maar die zijn niet van toepassing.
Mochten jullie aanvullingen hebben hoor ik ze graag dan zet ik ze erbij!
Carburateurs zijn altijd wel pas te maken op elke brommer. Echter zijn er speciale carburateurs voor elektrische choke, hand en kabelchoke. De meeste aprilia schakelrijders hebben een hand/kabelchoke vooral grotere carburateurs passen altijd want die hebben allemaal handchoke.
De werking van een carburateur:
De carburateur: De carburateur is een van de belangrijkste onderdelen van je brommer, hij zorgt er namelijk voor dat de benzine en de lucht in precies de goede verhouding worden gemengd zodat er een explosief mengsel ontstaat. Tevens kun je doormiddel van je gashendel het vermogen van je moter regelen.
Als je de carburateur voor je neemt vallen je er direct twee dingen aan op, die bij elke carburateur het zelfde zijn. Ten eerste is er een grote bak aan de onderkant van de carburateur te zien. Dit is de z.g. vlotterbak, in deze vlotter bak zit in eerste plaats een kleine reserve aan benzine die er voor zorg dat je moter een constante stroom aan benzine krijgt maar zo meteen daar meer over. Voor de rest is er een gedeelte waarin twee ?buizen? elkaar kruizen. De horizontale is de venturie en de verticale de gas schuif buis. Als je achter in je carburateur kijkt zie je dan de venturie buis in het midden een stuk nauwer is dan aan het begin. Met de diameter van het smalste stuk word de grote van de carburateur aan gegeven, voorbeelden zijn de standaard 13mm carburateur en de algemeen gebruikte 20mm carburateur.
Dat de venturie vernauwd in het midden heeft een hele belangrijke reden. Namelijk in het midden van de carburateur zit de sproeierbuis waardoor de benzine vanuit de vlotterkamer de lucht in wordt gezogen en vervolgens verdampt wordt. Op deze plek in het midden van de carburateur willen we dus een zo laag mogelijke druk. Door de doorsnee van de venturie in het midden kleiner te maken dan de inlaat, wordt de lucht versneld. Uit de wet van Bernolie blijkt dat als de lucht snelheid hoger wordt, de statische druk lager wordt. Dus de versmalling zorgt voor een lage druk. Maar als de druk zo laag mogelijk moet zijn en dus de snelheid zo hoog mogelijk, waarom zetten ze dan grotere carburateur op snelle motoren? Dat heeft een hele simpele reden, lucht heeft net als alle andere stoffen massa. Dat betekend dus dat er kracht nodig is om het te versnellen. De moter zuigt de lucht in pulsen aan en daardoor wordt de lucht steeds versnelt en vertraagt. Door die versnelling kan er maar een maximale hoeveelheid lucht door een bepaalt oppervlak, de lucht heeft dus een soort van maximum snelheid. Heb je dus meer lucht nodig voor bijvoorbeeld een 70cc of een hoog toerige 50cc dan is de enigste oplossing een grotere carburateur..
Maar ok?, we hebben nu de weg die de lucht door de carburateur aflegt besproken, nu is het tijd voor de weg die de benzine aflegt. De benzine komt de carburateur binnen via een slang die op je tank is aan gesloten. Vervolgens gaat het de vlotterbak in. In deze vlotterbak drijft, zo als de naam al aan geeft, de vlotter. Deze vlotter zorgt er voor dat als de vlotterkamer vol is, de toevoer van benzine uit de tank wordt af geknepen. Dit wordt gedaan om te verkomen dat de vlotterkamer overloopt en gaat lekken. Onderdeel 17 op de tekening geeft de afsluiter weer. Maar waar voor dient die vlotter kamer eigenlijk? Zoals je weet ligt tank boven de carburateur en als de carburateur niet over een vlotterkamer zou beschikken dan zou de carburateur continu overlopen De vlotter zorgt er dus voor dat de carburateur altijd voldoende brandstof tot zijn beschikking heeft. Naast de vlotter zitten in de vlotter bak nog een aantal onderdelen, de belangrijkste daarvan is de sproeier (eng. Jet). Sproeiers komt in verschillende vormen voor. Voor mikunie carburateurs is het een soort van boutje waar een verzonken gat in is geboord. Bij delorto en khein is het een schroefje die met behulp van een platkop schroeven draaier kan worden vast gedraaid. De sproeier vervult een hele belangrijke functie in je carburateur, hij bepaald namelijk hoeveel benzine zich met de lucht kan mengen. Een groter sproeier heeft een groter diameter van het gat zodat er meer benzine door kan worden gevoerd. Het kiezen van de juiste maat sproeier is een van de belangrijkste punten bij het afstellen van de carburateur maar daar meer over in deel twee.
Voor de rest vindt je in je vlotter bak in het midden een messing buisje, in dit buisje zit nog een buisje met daar in een aantal hele kleine gaatje?s. In het midden van deze buis gaat de gas naald die aan de gas schuif is bevestigd. Als je het gas opentrekt komen er meer gaatjes vrij en kan er meer benzine via de sproeier door het venturie buisje de mengkamer in stromen.
Wat ons nu nog rest is de gas schuif, het onderdeel wat er voor zorgt dat wel volgas kunnen scheuren . Zoals je misschien al aan de naam kunt zien regelt de gas schuif de hoeveelheid lucht/gas die er door de venturie kan stromen. Bij het open en dicht doen van het gas word de doorlaat in de carburateur verkleint. Bij de gewone carburateur is de gas schuif een ronde bus met een gatje in het midden waar de gas naald doorheen steekt. Ook ziet er een sleuf in om het uit einde van de gas kabel aan vast te maken. Voor de rest zit er boven op de gas schuif een veer die de gas schuif weer terugdrukt zodra je het gas loslaat. Zoals je waarschijnlijk al raad is de gas schuif in rust gesloten en sluit hij bijna de gehele inlaat af, er is alleen een klein spleetje over zodat je moter rustig stationair gaat lopen als je het gas loslaat. Als je het gas opendraait trekt de gas kabel de gas schuif omhoog waardoor er meer lucht door de carburateur kan stromen, met alleen lucht kom je er natuurlijk niet. Door dat de gas naald aan de gas schuif is bevestigt word er bij meer gas ook meer benzine gemengd.
Choke: De choke zorgt er voor dat als de moter koud is hij toch net even dat extra benzine krijgt om hem te starten, hij zorgt er als ware er voor dat het mengsel tijdelijk wat vetter wordt dan normaal. Als de moter warm is dan kan de choke weer uit zodat het mengsel weer de juiste verhouding krijgt. De choke zorgt vaak voor problemen, het meest voorkomende probleem is dat de choke niet blijft hangen, dit komt omdat het leertje dat het heveltje moet vast houden versleten is. Vaak is vervangen de enige oplossing. Al hoewel het ook niet al te veel moeite is om de choke tijdens het starten even vast te houden. (bron brommerforum.nl)
===============================================
9, 12 en 14mm carburateurs
origineel zit op een aantal aprilia modellen een originele dell 'ortho 9, 12 of 14 mm carburateur.
Er zijn weinig winkels waar je deze origineel kan kopen. Als je met een begrensde brommer rijdt zijn dit goede carburateurs waarmee je netjes 45 kunt rijden, wil je harder trekken zul je het groter moeten zoeken.
(geen carbs gevonden in internetwinkels)
===============================================
15, 16mm carburateurs
Bij 50cc.nl verkrijgbaar. Met deze carburateurs zul je een minimaal verschil merken met een originele 9, 12 of 14 mm carburateur. Aan te raden bij een brommer die origineel of ontgrensd is
15mm carb mrd voor RS50 (met olieaansluiting op de carb)
Prijs €44,95
geen ervaringen
===============================================
17,5 , 18 en 19mm carburateurs
17,5 mm dell 'ortho
Prijs €65,-
Zeker aan te raden bij een originele cilinder en onbegrensde uitlaat! toename in optrekken en hele lichte toename in topsnelheid.
19 mm dell 'ortho
Prijs €70,-
Aan te raden bij een ontgrensde setup en iets snellere 50cc cilinder
===============================================
21mm carburateurs
21mm dell 'ortho carburateur
prijs €75,-
goede carburateur voor een snelle 50cc cilinder en een normale 70cc cilinder
21mm dell 'ortho black racing
prijs €???
nog geen ervaringen, ook leverbaar in 19mm
===============================================
24mm carburateurs
24mm mikuni carburateur vlakschuif
prijs €204,- (speed-parts)
24mm Stage 6 carburateur
prijs €82,-
24mm Oko carburateur
(geen foto)
prijs €??
===============================================
26mm carburateurs
26mm dell 'ortho carburateur
prijs €???
===============================================
28mm carburateurs
28mm keihin carburateur
foto enz volgt
28mm keihin immitatie carburateur
foto enz volgt
28mm stage6 carburateur
foto enz volgt
28mm Oko carburateur
foto enz volgt
28mm Koso carburateur
foto enz volgt
28mm dell 'ortho carburateur
foto enz volgt
Hebben jullie aanvullingen, ervaringen of vragen over carbs plaats ze hier dan komt er vast wel een antwoord!
_________________ RPP Appie Manston Sprinter...
en inmiddels lid van de RPP-knockploeg
|
do feb 01, 2007 5:59 pm |
Persoonlijk album
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
eey.. kep gelijk ff vraagie,,
mijn af1 loopt,
het een een duitse 50cc rv4 blok(k weet niet of die sneller zijn?)
er zit een 20.. carb op, en een 62 sproeier,geen luchtfilter, nog niet.
nou ist as k m aan ren tik en lopen en dan moet k m langzaam op touren laten komen, en dan volgas optrekken, en als k dan weer te veel gas geef,dan stikt ie,en k moet op choke rijde,
wat ken dit zijn?
gr theo
|
do feb 01, 2007 7:25 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
de 17,5mm dellorto phbn is beter aan te raden op een onstgrensde (zelfs een begrensde) rs omwille van de vermogenwinst
kost btw 54€ @ speed-parts
die zwarte 21mm dell'orto kost 30€, 'k zal de site ff zoeken
de 19mm versie ervan, is om één of andere vage reden 3x zo duur
de 15 en 16mm sha zijn door mrd nagemaakt (is gwn dell'orto model) en kosten meestal rond de 30, hoewel ze vaak duurder worden aangeboden (niet kopen dus, mr ff goed zoeken)
verder zeer goed topic
'k zal volgende week paar foto's maken van sha carbu's (9 en 14mm versie)
_________________
|
do feb 01, 2007 7:36 pm |
Persoonlijk album
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
kep al een big 17 die moet k ff goed maken.
heb je nog intresse in mn velg?srry voor
|
do feb 01, 2007 7:42 pm |
|
|
MarcelFDS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 5:55 pm Berichten: 37 Woonplaats: IJmuiden
|
http://www.motorsupport.nl/rubriek.php? ... 0eec4f01d9
Leuke link voor niet al te dure Dell'Orto carburateurs!
Gelijk even een vraagje erdoorheen rammen. Waar zijn de 2 zilverkleurige tuutjes voor die aan beide kanten van je carburateur zitten. Sommige mensen zeggen olie en andere zeggen weer wat anders.. Hier een voorbeeldje. Let op de zilvere tuutjes!!
http://www.motorsupport.nl/images/uploa ... en/696.jpg
|
do feb 01, 2007 7:45 pm |
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
as je vlotter verstopt zit,loopt ie daar op over,ed
|
do feb 01, 2007 7:48 pm |
|
|
Nollie
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 07, 2005 10:58 pm Berichten: 944 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Sprang-Capelle
|
21mm dell 'ortho black racing
is het zelfde als een normale 21mm dellortho, alleen zit er hier in de vlotter bak een bouwt waardoor je snel je sproeier kan vervangen en er zit een schroef dop op waar de gas schuif in gaat waardoor je makkelijker je gas naald kunt verstellen.
_________________ Een echten man zorgt dat hij bier zuipen kan!
|
do feb 01, 2007 7:53 pm |
Persoonlijk album
|
|
ruud
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm Berichten: 492 Woonplaats: hoogwoud
|
daar vergeet je toch een paar belangrijke dingetjes, de setting van de carberateur is anders, gasnaald, sproeierbuizen etc. Aldus makkelijker af te stellen > meer power.
|
do feb 01, 2007 8:07 pm |
|
|
peteRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm Berichten: 1760 Afbeeldingen: 95 Woonplaats: Zeewolde (FL)
|
MarcelFDS schreef: http://www.motorsupport.nl/rubriek.php?id=75&PHPSESSID=9289b501fd85b857b0e66d0eec4f01d9
Leuke link voor niet al te dure Dell'Orto carburateurs!
Zeker goeie site
Carbs kosten geen drol meer.
En thomas, kan je die site nog vinden dat die zwarte 30 eurie is?
|
do feb 01, 2007 8:18 pm |
Persoonlijk album
|
|
palooka
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo sep 13, 2006 6:54 pm Berichten: 236 Woonplaats: heerle
|
heej, ik heb een rs om, met 21 mm carb, dellórtho (d8 ik), maar mijn koppelingskabel loopt langs de vlotterbak... iemand die dit probleem herkend, en dus heeft opgelost??????
_________________ in alle electrische apparaten zit rook,
als die rook eruit komt,
is het kapot!!
|
do feb 01, 2007 8:42 pm |
|
|
peteRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm Berichten: 1760 Afbeeldingen: 95 Woonplaats: Zeewolde (FL)
|
Die hoort via je spruitstuk te gaan dmv een geleidertje die vast zit aan een van de boutjes van het spruitstuk/membraam.
|
do feb 01, 2007 8:53 pm |
Persoonlijk album
|
|
palooka
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo sep 13, 2006 6:54 pm Berichten: 236 Woonplaats: heerle
|
ik zie alleen een ring om mijn spruitstuk, en die houd mijn carb vast, en die zit te hoog om dat kabeltje te geleiden...??? heb je misschien een foto van dit systeem, want het zou ook kunnen dat ik gewoon een deel mis...
ik bedoel de ring die bij deze op de spruitstuk aansluiting zit:
http://www.motorsupport.nl/images/uploa ... en/696.jpg
_________________ in alle electrische apparaten zit rook,
als die rook eruit komt,
is het kapot!!
|
do feb 01, 2007 9:00 pm |
|
|
Rugge
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 10:26 pm Berichten: 50 Woonplaats: Staphorst
|
Die 24mm mikuni, is toch geen gewone mikuni, dat apparaatje(adapter ofzo) wat er nog achter is waar dient dat voor en heb je er echt meer voordeel mee? kheb ze al wel vaker op andere site's gezien.( http://www.gearparts24.de/artikel-group ... hluss.html ) op www.gearparts24.de staan er nog veel meer met zo'n "adapter".
_________________ APRILIA FROM ZERO TO SENSATION!!!
|
do feb 01, 2007 10:30 pm |
|
|
peteRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm Berichten: 1760 Afbeeldingen: 95 Woonplaats: Zeewolde (FL)
|
Wow welk apparaatje bedoel je? Ik zie gewoon 2 carbs in dat plaatje. Bedoel je mss die kelk? Die "conus" die aan de luchtinlaat kant zit?
|
vr feb 02, 2007 1:42 am |
Persoonlijk album
|
|
Racekees
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
|
theo_tamada schreef: eey.. kep gelijk ff vraagie,,
mijn af1 loopt,
het een een duitse 50cc rv4 blok(k weet niet of die sneller zijn?) er zit een 20.. carb op, en een 62 sproeier,geen luchtfilter, nog niet.
nou ist as k m aan ren tik en lopen en dan moet k m langzaam op touren laten komen, en dan volgas optrekken, en als k dan weer te veel gas geef,dan stikt ie,en k moet op choke rijde,
wat ken dit zijn?
gr theo
wilde gok, te kleine sproeier?
|
vr feb 02, 2007 2:35 am |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|