Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
Whaha ja wat jij niks noemt.
Een knipperrelais (wel een oude voor het gemak) is een soort schakelaar met een bimetaaltje erin. Door dat bimetaaltje loopt de stroom naar je knipperlichten. Standaard is de schakelaar gesloten. Dit ding (knipperrelais) zit dus in serie met je lampjes. Op het moment dat je de knipperlichten aanzet gaat er een stroom lopen door dat bimetaaltje en wordt deze warm. Na zeg 0,5-1 sec. is die zo warm geworden dat het bimetaaltje krom gaat staan en de verbinding verbreekt. De knipperlichten gaan uit. Er loopt geen stroom meer dus bimetaal koelt af. Gaat weer rechts staan en maakt weer verbinding. Knipperlichten gaan weer aan. De tijd van het knipperen is dus afhankelijk van de hoeveelheid stroom door het bimetaal. Als jij dus kortsluiting veroorzaakt bij je knipperlichten door de draadjes door te verbinden zal het knipperen dus veel sneller gaan. Los van dat het knipperen erg snel gaat gaat je relais ook erg snel kapot. Bij een volle accu zal je zekering in principe ook kapot moeten gaan. Echter is een zekering wel traag dus je kan mazzel hebben dat de kortsluiting net niet lang genoeg duurt.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat het dus wel kwaad kan om de draadjes van je knipperlichten door te verbinden.
Geregistreerd: wo maart 08, 2006 2:03 pm Berichten: 465 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: Oosterhout
oke nu is het duidelijk. Als ik nou eenmaal weet wat er gebeurd dan alleen maar "het is slecht niet doen". (heb met natuurkunde nog niet gehad wat 'n relais was ed.) Thx
Geregistreerd: wo maart 08, 2006 2:03 pm Berichten: 465 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: Oosterhout
ik maak strax ff filmpje van de huidige achterkant van me brommer kunnen jullie ook ff fantasie erop los laten wat ik doe met kenteken/knipperlichten. De lijn van de brommer is nu zo strak.. dat ik kenteken liefst linksonder plaats (niet waar die nu zit, nog lager) maar dat is ook zo chopper-achtig..
Geregistreerd: do jan 12, 2006 12:49 am Berichten: 159 Woonplaats: Utrecht
kheb ook een led achterlicht gemonteerd maar mn rs is nog niet startklaar dus nog niet getest. Maar begrijp ik nu goed dat je de knipperlichten niet gewoon onaangesloten kan laten ? Vriend van me heeft t ook en die heeft volgens mij nergens last van.
weet je trouwens nog welke kleuren je met elkaar hebt verbonden? (hoef ik niet speciaal topic ervoor te openen)
Kheb nu verbonden met elkaar
ledlicht kabelboom
blauw blauw
geel geel
zwart geel/groen
thanks!
_________________ RS verkocht nu Honda XR600R Supermoto -
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum