HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr feb 07, 2025 10:45 pm




Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Uitlaat berekenen / Uitlaat bereken formules/methodes 
Auteur Bericht
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
Heb ondertussen al alle afmetingen kunnen berekenen. Nu komt het meer echte werk en hopen dat het wat word :^^: (Als het ooit wat wordt :P )


do maart 09, 2006 6:32 pm
Profiel
Rugge
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 15, 2006 10:26 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Staphorst
Antwoord met een citaat
Bericht 
Eey werkt die exhaust calculator echt goed??????????? :_:

_________________
APRILIA FROM ZERO TO SENSATION!!!


ma maart 13, 2006 11:26 pm
Profiel
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hoezo? Is er iets mis mee dan?


wo maart 15, 2006 7:52 pm
Profiel
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik zou zeggen zet die maten eens neer, en je kan in 1 keer een schat aan info gegeven worden. Feit is dat je een paar bizarre richtlijnen nodig hebt bij dat programma wil je er n beetje fatsoenlijke maten uit krijgen ;)


do maart 16, 2006 3:02 am
Profiel
stefkuh
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr jun 23, 2006 3:53 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Kaatsheuvel
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik heb nu dus een eigen uitlaatje gefixed....enne is mooi snel bochtje..en net ff een yasuni c21 demper gekocht en er op gezet past perfect en zeer bruut geluid :<>: ...ps licht onder een red rose :P

_________________
aprillia red rose rider


di jun 27, 2006 6:48 pm
Profiel
johntzr
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 12, 2005 9:36 pm
Berichten: 154
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: Sint Jansklooster
Antwoord met een citaat
Bericht 
hey nog ff een vraagje:

als je nou bijvoorbeeld een opmaat uitlaat gemaakt hebt en bijvoorbeeld daarna je cilinder een tunebeurt zou geven geeft het dan ook nog een groot verschil als je daarna weer je uitlaat aanpast of scheelt dit minimaal?

_________________
(\__/)
(='.'=) :P
(")_(")


di jun 27, 2006 8:28 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
stefkuh
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr jun 23, 2006 3:53 pm
Berichten: 4
Woonplaats: Kaatsheuvel
Antwoord met een citaat
Bericht 
ligt er aan hoe goed je er in bent maar als je het niet zo super goed kan dan kan het wel is veeel schelen.....

maar zolang je niet te rare of grote veranderingen maakt moet het niet zo veel uitmaken :^^:

_________________
aprillia red rose rider


di jun 27, 2006 8:32 pm
Profiel
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
dat hangt er vanaf hoeveel je verandert aan je cilinder.


di jun 27, 2006 10:45 pm
Profiel
Nightmare5
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo apr 02, 2006 1:05 pm
Berichten: 596
Woonplaats: Opmeer
Antwoord met een citaat
Bericht 
ruud schreef:
dat hangt er vanaf hoeveel je verandert aan je cilinder.


Ey Ruud zou jij mij kunnen helpen met het berekennen van een uitlaat?

zoja:
pconijn112@hotmail.com

B.v.d :D:

ps: ik Woon in Opmeer dus dat is ook vlakbij

_________________
- HPC - Parts and Customising -

- Team H-p-c.nl -


di jun 27, 2006 11:15 pm
Profiel WWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Broezz schreef:
Uitlaat voor 2-takt is inderdaad héél belangrijk. Luc Foekema had ooit eens 8 uitlaten ofzo gemaakt met een paar milimeters foutmarge in totaal. Geen van de uitlaten hadden een beter resultaat op de testbank dan de originele.


Hier weet ik zelf niets van, en als het waar zou zijn, dan zou dat toch wel moeten.

Ik denk dat je het verhaal van Piet Plompen en Henk van Kessel gelezen hebt, want daar komt een dergelijke passage in voor.
En die originele pijpen die jij bedoeld, waren wel topproducten van de GP fabrieken Yamaha en de vanVeen Kreidlers.
Overigens had ik in 1968 zelf ook een uitlaat gemaakt die nu nog niet te verbeteren is en waarmee ik ook nog steeds op de 50cc rijd.
En als je denkt dat met de huidige dure programma's die uitlaten wel te verbeteren zijn, dan moet ik je terleurstellen.
Hooguit evenaren, eventueel met een ander karakter, maar verder kom je niet.

Let volgende keer wel iets beter op wie wat heeft gedaan en niet zomaar iemand zijn naam ergens aan koppelen.

Voor alle duidelijkheid,
Piet Plompen is de man die ook in de jaren 60 geraced heeft en later de machines heeft gebouwd waarmee meerdere wereldrecords zijn gevestigd voor 50cc. Het in 1981 gevestigde wereldrecord met 224,5km/h is sindsdien niet meer verbeterd.
Deze records kunnen met een scooter nooit verbeterd worden. In 1996 is met een 80cc scooter van Top Performances in Italie een poging gedaan en deze kwam slechts tot 159,4 km/h.
In USA wordt op dit moment door meerdere teams wel seriues hieraan gewerkt en ik verwacht dat er dit jaar voor het eerst een kans bestaat dat het huidige record eraan gaat.
Henk van Kessel is een 50cc GP wereldkampioen uit de jaren 70, op een vanVeen Kreidler. Ook hij reed een van de wereldrecords op een Plompen machine.
Sinds kort is deze 50cc recordmachine te zien in het 50cc motormuseum in Lexmond. Met een bezoekje daar kun je echt iets van de 50cc geschiedenis leren, vooral technisch is er veel te zien, neem wel een camera mee.

Het betreffende verhaal over uitlaten stamt uit een tijd waarin door amateurs nauwelijks iets werd berekend, alles ging op experimentele basis.
Dat is nu wel anders en het zijn zeker geen simpele berekeningen, want dan had ik en div. anderen nooit enig succes hiermee kunnen bereiken.
Je zou kunnen zeggen 98% berekenbaar en 2% experimenteel.
Inmiddels zit ik in 'n paar jaar tijd aan ca 500 uitlaatberekeningen, waarvan velen over de grens.
Wil je echt iets weten hoe ik het nu doe lees dan www.geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html
Hier staan ook een paar reacties op mijn berekeningen, ook die van Erwin met z'n Derby.

rs-power schreef:
Ik heb nooit gezegd dat ik een voorstander ben van Luc Foekema'se berekeningen

ben zelfs een ''tegenstander'' vindt het kut berekeningen (heb dit besproken met Ruud en Bullet van het forum)

Ruud (VK-Tuning) heeft zelfs voor een kreidler blok (met een derbi MHR team cilinder) een uitlaat ontwikkeld (berekening) die beter is dan de berekening van Luc Foekema

en het ''2takt bijbel'' neem ik aan dat je het Boek van Graham Bell bedoeld

vindt die man ook nog ''aardig'' simpel vergeleken met ''boek van blair''

al zijn de theorien van bell ook zeer interesant/handig

Ik vindt luk foekema'se berekeningen ook gewoon geldklopperij (al kosten ze maar 10 euro)


Ik ken genoemde klacht niet, daarom heb je ook geen recht van spreken op deze manier.

Als er een klacht bij mij komt en dat is echt zelden dan steek ik hierin veel tijd. Dat kan ik ook want het is nog steeds mijn hobby en ik vind het belangrijk dat iemand die dat overkomt goed verder geholpen wordt.
Brood verdienen zoals een tuner die er zijn beroep van heeft gemaakt hoef ik dus niet. Meestal komt het erop neer dat de verstrekte gegevens niet overeen komen met de werkelijkheid.
Sommige (gelukkig niet veel) mensen maken er zelf een rommeltje van en daar helpt ook een goed berekende uitlaat niets aan.
Bij het verstrekken van uitlaat/kopgegevens wordt ook een advies op de tuning gegeven en vaak ook een advies wat er meer aan mogelijkheden zijn om op een eenvoudige manier, aan het gewenste resultaat te komen. Dat doe ik voor alle soorten 2Takten, dus van 50cc t/m 350cc, voor racers, straatmotoren, karts, minibikes, buitenboordmotoren en miniatuurmotortjes.
Ik vraag altijd om een reactie te geven als het zover is, en vooral als het negatief is.
Mensen die niet reageren, geven mij niet de gelegenheid het te onderzoeken en zij hebben dan ook geen recht van spreken.
In de periode dat ik het gratis deed heb ik veel aanvragen gekregen van Tuners, soms direct maar ook veel indirect. Op een enkeling na hebben die mensen er geen belang bij om mijn berekeningen te prijzen, dus dat er negatieve reacties op het web voorkomen, neem ik maar voor lief.
Ik weet na zo'n 40 jaar wel beter en die ervaring moeten zij nog maar zien te benaderen.

Het programma dat ik nu gebruik, is in de basis ontwikkeld door mensen van de TU Delft, ik denk echt niet dat je dat simpel kunt noemen, zeker niet als je bedenkt dat daar in de afgelopen jaren steeds meer factoren aan toegevoegd zijn.
Tevens zijn hiermee talloze referenties uit de GP racewereld doorgerekend. Veel van die oude soortgenoten heb ik nog contact mee, zoals Jan Thiel die z'n hele leven al in de GP wereld heeft gewerkt en al enige tijd bij Aprillia zit.

Iedereen is natuurlijk vrij om de weg te bewandelen die hij vindt te moeten gaan. Zelf ontwikkeling is vaak de beste weg en dat stimuleer ik ook zoveel mogelijk, maar als je die weg wat wil verkorten dan zijn er andere oplossingen.

Groeten,
Luc


Laatst bijgewerkt door lucf op do jan 18, 2007 7:53 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



do jan 18, 2007 3:03 am
Profiel WWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik was nog wat vergeten en heb dat nu aangevuld.

Groeten,
Luc


do jan 18, 2007 3:56 pm
Profiel WWW
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
Citaat:
Het programma dat ik nu gebruik, is in de basis ontwikkeld door mensen van de TU Delft, ik denk echt niet dat je dat simpel kunt noemen, zeker niet als je bedenkt dat daar in de afgelopen jaren steeds meer factoren aan toegevoegd zijn.
Tevens zijn hiermee talloze referenties uit de GP racewereld doorgerekend. Veel van die oude soortgenoten heb ik nog contact mee, zoals Jan Thiel die z'n hele leven al in de GP wereld heeft gewerkt en al enige tijd bij Aprillia zit.


er zijn natuurlijk enorm veel factoren die je niet mee kan nemen in de berekeningen, de resultaten die ik heb gezien van je programma vind ik zeker niet slecht, voor een programma... Feit is dat die factoren die de computer niet kan berekenen toch een enorme invloed op de motor kunnen hebben. Vooral de vorm van de toeter vind ik erg belangrijk, bij je programma zie ik vaak een hele duidelijke toeter/ de hoeken lopen heel erg op, lastig uit te leggen, de vorm die eruit komt weet je zelf ook wel. Daar ben ik zelf niet altijd zo weg van. Voor dit geld vind ik het zeker geen slechte ontwerpen, voor niks gaat de zon op, en vind t verder een prima service. Ik ben gewoon geen programma fan :D:


do jan 18, 2007 8:52 pm
Profiel
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja Ruud, dat heb ik meer gehoord en in 1968 berekende we ook nagenoeg niets. Maar nu met computers mis je wel wat als je het niet doet.
Bovendien weet jij niet welke factoren ik er allemaal in heb zitten.
Als je mijn website goed heb gelezen, dan weet je ook dat ik niet domweg alleen een programma'tje laat draaien, maar komt er meer bij kijken.

Maar btw hoe wil jij het doen zonder berekeningen voor een 125cc kart zonder vernellingen en met versnellingen, of een roterende Kreidler of een zuiger gestuurde Kreidler.
Ik noem slechts een paar voorbeelden, maar zou nog wel even door kunnen gaan.
Ik garandeer je dat het zonder berekening onmogelijk is. Dat is alleen mogelijk wanneer je jezelf richt op één bepaalde soort en daarmee op goed geluk wat variaties maakt. En dan nog is het een natte vinger werk, je weet niet exact wat je doet.
Dat van die toeter moet je wel onderbouwen, er niet zo weg van zijn zegt mij niets.

Groeten,
Luc


do jan 18, 2007 9:41 pm
Profiel WWW
rs-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
Bericht 
@ lucF

het is een vrij ouwe reactie

Citaat:
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 06, 2006 2:07 pm


en het ging mij voornamelijk over de uitlaat die jij voor de sprinter van johan (kreidler sprinter met kreidler blok met een AM6 MHR team cilinder) had berekend (dat de uitlaat van Ruud een beter presteerde @ Testbank dan die van jou in die tijd)

No offence verder tegenover jou (en ik twijfel verder ook zeker niet aan je vele 2takt kennis of laat staan dat ik eraan kan tippen) :^^:

_________________
[5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)


do jan 18, 2007 9:59 pm
Profiel
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Inderdaad ik vermoede het al, die kan ik mij idd herinneren. Ik heb hierover met hem gecorrespondeerd, maar hij wilde het liever zelf oplossen,want hij reageerde niet meer op mijn email.
Ik zag aan de foto's die hij stuurde duidelijk dat hij niet echt netjes was gemaakt, en de lengtes van de verschillende delen niet juist konden zijn.
Als ik een toerental bereken dan is de afwijking meestal niet groter dan ca 200 rpm en tegenwoordig zelfs nog minder.
Bij hem was de afwijking 2000rpm en dan moet er echt iets anders aan de hand zijn.
Ik had hem best verder willen helpen, maar ga dat natuurlijk niet opdringen.

Groeten,
Luc


do jan 18, 2007 10:19 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: