HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma dec 23, 2024 11:43 am

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Radiateur lek 
Auteur Bericht
2wheeltommy
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Radiateur lek
Na een lange rit gister begon mijn Aprilia sx 50 ineens heel wat koelvloeistof te lekken. Na een beetje goed te hebben rondgekeken bleek het dat er uit mijn radiateur kvs lekte, niet door het rooster heen maar uit een opening waar de bevestigingsbout (neem aan dat het zo heet) zit. (Heb foto's voor de duidelijkheid, het gaat om de rood omcirkelde schroef). Heb al grondig rondgezocht op het internet en heb niks kunnen vinden hierover. Overigens zit het schroefje op het foto goed vast, ik heb em geprobeerd strakker aan te draaien om de lekage te verhelpen maar strakker kreeg ik hem niet. De lekage begint pas als ik de motor aanzet en een beetje gas geef.

Wat aanvullende info: de brommer heeft een tijdje gelopen op een vrijwel lege tank koelvloeistof. De blauwe kleur van het vloeistof was zo aan de binnenkant van het tankje vastgeplakt dat het leek alsof er nog voldoende in zat maar dit was niet het geval. Hierna heb ik dus gelijk het tankje bijgevuld en toen begon het te lekken.

Wat nu? Is het verstandig om simpelweg de lekage af te tapen of wellicht met een tie-rap eromheen om de lekage te verminderen of zit het probleem echt intern in de radiateur en moet ik een nieuwe aanschaffen?

Bijlagen:
image.jpg
image.jpg [ 245.07 KiB | 3664 keer bekeken ]
image.jpg
image.jpg [ 245.07 KiB | 3664 keer bekeken ]
zo jul 05, 2015 4:11 pm
Profiel
2wheeltommy
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Radiateur lek
Of wellicht met wat seconde lijm of iets wat het isoleert rond het schroefje en het gat smeren? Ik hoor graag tips!

zo jul 05, 2015 4:15 pm
Profiel
2wheeltommy
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Oh ja en nog wat, ik heb het tankje helemaal vol gegooid toen ik hem vulde. Ik zag later pas de 'Max-streep'. Misschien heeft het iets met druk te maken? Staat er simpelweg te veel druk op waardoor het nunde gaten uit vliegt? Gewoon laten lopen totdat er (hopelijk) niks meer uitkomt? Ontluchten? Alvast bedankt :thumright:

zo jul 05, 2015 4:33 pm
Profiel
2wheeltommy
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
En dan NOG wat, toen ik het tankje bijvulde zakte het peil steeds lager waardoor ik hem steeds meer bijvulde, dus na elke keer bijvullen zakte het pijl lager dus stroomde het omlaag de slang in (neem ik aan) tot hij dit niet meer deed en toen heb ik hem tot het randje gevuld (bijna). 1 ding is dus zeker, we gaan er van uit dat er veel te veel kvs in zit.

zo jul 05, 2015 4:44 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Het te veel gooit hij er uit inderdaad.

Onder die schroef kun je een rubber ring of een papieren afdichtring doen.

viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/

zo jul 05, 2015 5:02 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
2wheeltommy
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ja dat vermoedde ik al. Maar zal ik em gewoon alles (overvloed) eruit laten spuiten of afdichten?

zo jul 05, 2015 5:09 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Er kan nooit heel veel overvloed in zitten.

viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/

zo jul 05, 2015 5:57 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]