HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr jan 03, 2025 7:22 pm

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 mijn 1e schakelbrommer, help 
Auteur Bericht
Jolanda
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht mijn 1e schakelbrommer, help
beste allemaal,
ik ben van plan om een Aprilia rs50 te kopen. nu heb ik nog nooit een schakelbrommer gereden.
valt dat ergens te leren? ik heb een auto rijbewijs, dus ik hoef die hele toestand voor een brommer gelukkig niet meer te doen. maarja, ik weet nu natuurlijk nog niet hoe ik moet schakelen. zijn daar instructeurs voor? (beetje lullig lijkt me) of is het zo simpel dat je het vanzelf wel leert net als fietsen :)

do jun 05, 2014 8:58 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: mijn 1e schakelbrommer, help
Welkom

Als je auto kunt rijden went het wel. Gewoon de eerste paar keer over lege industrie terreinen rijden enz.

Bediening:
voorrem en gas rechterhand
achterrem rechtervoet
koppeling linkerhand
schakelpook linkervoet. de 1 is 1 klik naar beneden, de rest omhoog, 6 versnellingen in totaal en een vrij tussen de 1 en 2.

Weet je ook welk bouwjaar die Aprilia RS van is? Vooral voor of na 2006.

viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/

do jun 05, 2014 9:20 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Jolanda
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
bouwjaar weet ik nog niet, want heb nog niet eentje specifiek op het oog. maar bedankt voor reactie, weet ik alvast waar wat zit op de brommer :D dat schakelen lijkt me nog wel wennen indd. je moet echt op gevoel denk ik, je kan niet zien in welke versnelling je zit.

vr jun 06, 2014 10:33 am
Profiel
Melf50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Dat merk je wel , als je te weinig toeren draait , of te veel.

het is op zich ook niet zo interessant om te weten in welke versnelling je staat , als je maar aanvoelt dat je het juiste toerental draait.

Gewoon rustig beginnen met rijden , je hoeft niet meteen perfect te schakelen en je hoeft niet direct het volle vermogen te gebruiken. Het terug schakelen is een beetje zoeken , beter iets later terug schakelen dan te vroeg (ofwel op de motor afremmen) maar dat leer je vanzelf wel.

vr jun 06, 2014 3:34 pm
Profiel WWW
jansonz RS50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Hoi

Ff een tip pas op met terug schakelen als je het nog niet zo gewend bent, want als je te ver terug schakelt als je hard hebt gereden en de koppeling laat opkomen kan je of heel hard gaan afremmen of zelfs gaan slippen even dat heb ik een paar keer gehad toen ik net begon.

Dus gewoon rustig terug schakelen niet gelijk 3 versnelling terug das mijn tip.

En voor de rest ja rij lekker rustig naar een industrieterrein en ga ff oefenen dan daarna ff rond toeren in de polder bvb, ik was 18 toen ik mijn eerste schakel kreeg (derbi)

Voor ik goed kon rijden op eens schakel brommer was ik toch gauw al een half jaar verder je leert het gewoon steeds meer aanvoelen wat je kan en wat je moet doen.

Maar jij heb een voordeel dat je al auto rijd, in principe is dat het zelfde alleen met schakelen ff opletten dat is alles.

Ow en remmen kan altijd gewoon geen gas geven of ie nou in zijn versnelling staat of niet je kan dan gewoon remmen in een nood situatie bvb dat je ff snel op je rem moet.

Tis wel handig dat je voor de eerste keer ff iemand bij je hebt die alles nogmaals aan je uitlegt en ff laat zien.
Wil wel zeggen dat ik echt nooit een scooter zal kopen omdat dat het voor mij gewoon niet is (als ik 70 ben misschien :P)

Nou succes ow en RS50 is een goeie was ff 2 dagen wennen wat pijn in me kont gehad maar ben er blij mee ;)

vr jun 06, 2014 10:58 pm
Profiel
jansonz RS50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ow ff voor het kopen let op de km stand en de staat van de brommer.
Neem anders iemand mee die er verstand van heeft ;) (als je dat zelf niet heb)

Mijn rs was 500 euro model 1999-2005 en was in prima staat weinig kilometers ook.

vr jun 06, 2014 11:03 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
jansonz RS50 schreef:
Ow ff voor het kopen let op de km stand en de staat van de brommer.
Neem anders iemand mee die er verstand van heeft ;) (als je dat zelf niet heb)

Mijn rs was 500 euro model 1999-2005 en was in prima staat weinig kilometers ook.

KM stand zegt 0.0 over een brommer.

viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/

vr jun 06, 2014 11:32 pm
jansonz RS50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Als het onderhoud goed is geweest enzo maakt het minder uit.
Maar ik koop liever een brommer met 4000 km op de teller dan 1 met 40.000 km op de teller

vr jun 06, 2014 11:40 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
jansonz RS50 schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Als het onderhoud goed is geweest enzo maakt het minder uit.
Maar ik koop liever een brommer met 4000 km op de teller dan 1 met 40.000 km op de teller

1 met 40000 op de teller is goed behandeld anders was die er niet meer.

Hie check je het onderhoud? Nou? Niet namelijk, alles kan uit de duim gezogen zijn of er zitten een paar vage bonnetjes bij die van iedere brommer kunnen zijn geweest.

Verder is het echt te simpel om een teller op elke gewenste stand te zetten, mocht je er al wat aan kunnen zien.

vr jun 06, 2014 11:44 pm
jansonz RS50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Dus daar hoef je allemaal niet op te letten bedoel je of ?
Ik neem aan dat iemand niet zijn teller expres op 40.000 km gaat zetten voor de verkoop.
En onderdelen slijten dus als je slecht onderhoud heb gehad wat dus niet te checken is dan heb je een brommer die in mindere staat is of zie ik dat nou verkeerd km stand is dus wel belangrijk maar niet te checken bedoel je ?

vr jun 06, 2014 11:53 pm
Profiel
Melf50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
vaak kun je het aan de staat wel zien , maarja , dan moet je er wel verstand van hebben , en dan bedoel ik niet van de buitenkant alleen ;)

maar je hoeft er geen verstand van te hebben om na te gaan dat tellers vaak niet kloppen.

Zo hebben wij hier een Aerox staan die ruim 90.000 heeft gedraaid , als je die ziet denk je dat die zo goed als nieuw is en zo rijdt ie ook! Maar heb ze wel gezien van 4000 km die compleet versleuteld waren , maar er ook aan de buitenkant goed uit zagen!

Als je geen verstand hebt van gebruikte brommers moet je of de gebreken voor lief nemen en een gokje wagen dus , of gewoon een nieuwe kopen.

OF iemand meenemen die er wel verstand van heeft , maar ook die kan er niet binnen in kijken!

za jun 07, 2014 12:55 am
Profiel WWW
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
jansonz RS50 schreef:
Dus daar hoef je allemaal niet op te letten bedoel je of ?
Ik neem aan dat iemand niet zijn teller expres op 40.000 km gaat zetten voor de verkoop.
En onderdelen slijten dus als je slecht onderhoud heb gehad wat dus niet te checken is dan heb je een brommer die in mindere staat is of zie ik dat nou verkeerd km stand is dus wel belangrijk maar niet te checken bedoel je ?

In hoeverre het onderhoud is uitgevoerd moet je aan het ding zelf zien.
Iemand met een km stand van 40000 km kan die in een uurtje knutselen op iedere gewenste stand zetten. Dus ook op 10000 oid. Als je dan op de teller kijkt denk je dat je een jonge brommer hebt.

Tip van mij: Koop een brommer met een standaard setup, dus cilinder, uitlaat (en eventueel carb, maar dat is bijzonder lastig voor een leek). Google op het type wat je gaat bekijken, kijk hoe de standaard uitlaat en cilinder er uit zien, dan zie je zo of hij momenteel opgevoerd is. Het kan vaak geen kwaad dat opvoeren, maar als ze het niet zijn is dat iig niet mis gegaan.
Verder kijken dat er niet te veel aftermarket bling bling op zit. Dat zijn doorgaans de jongens die graag posen met het ding en er ook zo mee rijden.

Iedere brommer heeft z'n gebreken, als je 2e hands koopt zijn dat er gewoon meer en dat moet je dan voor lief nemen.

za jun 07, 2014 8:14 am
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]