Hey leden van dit forum,
Een paar maanden terug had ik een topic gemaakt op dit forum omdat ik op een oude brommer was gestuit op het erf van mijn schoonvader. Inmiddels is er een hoop werk verricht en het leek mij leuk de vorderingen met jullie te delen in een project topic.
Het begon aan het begin van de zomer toen mijn vriendin vertelde dat ze een oude brommer ergens onder een zeil had staan. Deze was van haar ex geweest maar hij had hem nooit op naam laten zetten en was hem ook nooit op komen halen (had iets te maken met een boze ex-schoonvader). Het bleek om een Aprilia te gaan en toen ik hem zag, was ik meteen verliefd. Ik heb nooit wat met brommers of scooters gehad. Gelukkig ben ik wel technisch ingesteld en zag ik het als een uitdaging om iets nieuws te leren. Mijn schoonvader had bovendien de nodige gereedschappen in huis. Omdat mijn vriendin geen auto-rijbewijs heeft en toch wat mobieler wil zijn besloten we de brommer op te knappen zodat we er samen gebruik van kunnen maken. Zij om naar stage te rijden en ik om tochtjes in de buurt te maken en door het bos te rijden.
Om even een goed beeld te schetsen. Dit is de Red Rose zoals ik hem aantrof:
Vervolgens ben ik er mee aan de slag gegaan. Alle geroeste metalen onderdelen ben ik gaan polijsten om de roest er af te krijgen. Vervolgens heb ik deze onderdelen ingespoten met tectyl om nieuwe roest te voorkomen. Vervolgens heb ik de brommer naar een shop gebracht om hem keuringsklaar te maken. Bij de shop hebben ze er een nieuwe accu op gezet en is de uitlaat begrensd. Tenslotte heeft hij ook het schakelpedaal verstevigd en de kabel van de voetrem vervangen.
Vervolgens was het op naar Rijen om de brommer te laten keuren. Hoewel er nog wat aanmerkingen waren door de keurmeester reed hij netjes 37km/u en deden alle vitale onderdelen het. Het bleek een model uit 1992 te zijn waardoor het helaas nog even duurt voordat het een oldtimer is.
Daarna was het terug naar de shop om hem weer wat harder te laten rijden (oorspronkelijk ging hij 80 maar dat vond ik te hard) en nieuwe handvatten er op laten zetten. Ook had ik gemerkt dat er een klik in de gashendel zat en dat hij soms bleef hangen. Shop zou ander ringetje in de uitlaat zetten en de gaskabel doorsmeren.
Vorige week de brommer opgehaald en gas bleef niet meer hangen maar er zat nog wel een klik in. Ben gelijk 's avonds een stuk gaan rijden en het tikte op zn hardst ruim 55km/u aan met mijn 100kg erop. Bij de Belgische grens kwam de brommer echter tot stilstand en kon ik me op laten pikken door mijn schoonvader. Thuis bleek dat het beschermklepje van mijn gaskabel eraf was gevallen en dat de klik veroorzaakt werd doordat de gaskabel binnen in de hendel niet goed op zijn plaats bleef zitten. Hierdoor was de kabel gaan rafelen.
De volgende dag heb ik de brommer weer teruggebracht en gelukkig zou hij het gratis repareren aangezien ik de dag ervoor 40 euro had gedokt voor het repareren van de gashendel/kabel.
Afgelopen weekend was ik weer bij mijn vriendin en de gashendel doet het nu prima. De handrem is het over de loop van de weken steeds slechter gaan doen en ik besloot de rem bij te vullen en te ontluchten. Het klinkt voor jullie waarschijnlijk als een eitje maar ik was best trots toen ik na een uurtje had uitgevogeld hoe ik met ringsleutels, slangetjes, glazen potje en een flesje DOT4 de leiding had weten te ontluchten. De rem doet het nog steeds niet zo goed als ik zou willen maar dit komt waarschijnlijk doordat er een soort richel zit op de remschijf waardoor de klauw niet genoeg grip heeft.
Deze week verwacht ik dat mij jethelmpje binnen komt er volgend weekend zal ik wat foto's maken van de huidig staat. Technisch werkt hij nu lekker en ik heb er even genoeg geld aan uitgegeven. De komende maanden wil ik marktplaats in de gaten houden om cosmetische onderdelen te scoren en hem wat mooier te maken.
Hieronder volgt een lijstje van wat ik al gedaan heb en wat ik nog wil doen:
[x] nieuwe accu
[x] laten keuren
[x] kenteken erop
[x] handvatten vervangen
[x] achterrem repareren
[x] handrem bijvullen en ontluchten
[x] begrenzen voor keuring
[x] ontgrenzen na de keuring
[x] roest wegpoetsen
[x] gaskabel vervangen en mechanisme gerepareerd
[ ] tank herspuiten
[ ] zadels vervangen + beter vastzetten
[ ] zadeltassen vinden
[ ] stijlvolle spiegel vinden
[ ] remschijf vervangen
[ ] schakelpedaal vervangen
Dus zover mijn project. Ik zal volgende week wat meer foto's maken en jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Tips zijn erg welkom aangezien ik een rookie ben op brommer gebied. Vragen kun je stellen maar ik moet kijken of ik ze met mijn beperkte kennis kan beantwoorden.