Rudolf zijn Speed sprinter (over en uit...)
Ik dacht dat het maar is tijd is om mijn project hier is te posten.
Het begon allemaal toen ik mijn straat brommer (rieju rs1) niet meer nodig had voor dagelijks gebruik. Aan gezien ik al meerder brommers verbouwd en opgeknapt had vond ik dat de rieju ook wel is aan een verbouwing toe was. Dus ik ging opzoek naar wat leuke onderdelen. Iets dat helemaal boven aan mijn lijstje met onderdelen stond was een achterbrug van een aprilia rs oud model omdat deze mono ophanging had. Na wat zoeken kon ik voor heel weinig geld een rs krijgen die bestond uit een frame + achterbrug, wielen, kromme voorvork, een aantal kappen, remmen, een half am5 blok, en nog een hele boel klein spul.
Zo kocht ik de rs.
Maar toen ik dat allemaal had begonnen er toch andere plannetjes te broeden. De rieju was eigenlijk nog veel te goed om helemaal te gaan verbouwen. Dus ik heb er toen voor gekozen om de rs gewoon maar kompleet te maken en hem helemaal opnieuw op te bouwen. Na wat onderdelen verzameld te hebben kwam ik tot dit.
Er was weer een rechte voorvork gevonden een originelen aprilia mono en de kappen waren bijna compleet.
Toen kwam het motorische gedeelte. Omdat er mee gesprint ging worden moest er wat leuk spul komen. Ik had nog een gietijzeren hebo liggen die gehome tuned werd een uitlaat werd zelf gemaakt een 5-plaatskoppeling werd gemaakt om het vermogen over te brengen een binnenrotor van een kawasaki zorgde voor vonkjes en een dellorto vlakschuif.
Toen kwam het uiterlijk aan de orde. Ik had al een mono die wat werk nodig had maar de voorkap moest en zou ook dicht gemaakt worden want anders was het geen racer
. Na heel veel schuren plamuren en harsen was het dan eindelijk goed.
Onder tussen was ik begonnen met het spuiten van het frame en wielen. De kleur combinatie zou eerst wit oranje worden maar omdat ik geen gewoon wit wilde zou het spuiten erg lastig worden. En omdat ik dit ook zelf wilde doen werd de kleur uit eindelijk groen oranje.
Omdat de kappen nog niet gespoten waren eerst maar rond gereden met alleen het frame.
Het leek toen best leuk te lopen maar het was lang niet genoeg. setup was toen.
hebo 70 bewerkt
zelfbouw uitlaat
ori membraan met 0,35mm kleppen
kawa binnenrotor
24 dellorto
Ik kon toen een metra kit sp kopen van een vriend van me die ik uiteraard gekocht heb. Ik heb toen ook van bullet maten van een pro race uitlaat gekregen waarmee alles al een heel stuk beter liep dan eerst. Ik ben toen twee weken voor de 2 daagse scootertuning.net meeting in lelystad begonnen met het klaar maken en spuiten van alle kappen. S' avonds om 11 uur de dag voor lelystad had ik alle kappen op de rs gekregen en alles af weten te bouwen
(volgende keer toch maar iets meer tijd nemen
).
Na wat meetings gereden te hebben en nog een yasuni spr3 te hebben gekocht werd het tijd om de sp is onderhanden te nemen. Alleen tijdens het afdraaien van de cilinder ging het fout. Het Nikasil scheurde en de cilinder was eigenlijk afgeschreven. Heb er nog wel even mee gereden en het liep ERG goed alleen was het na een half uurtje echt over.
Ik heb toen van Eef een goot getunde pro race gekocht een wat onderdelen van een am5 blok en ik heb toen een kompleet extra blok op gebouwd met de pro race erop.
Alleen omdat de pro race niet helemaal naar mijn wens liep heb ik toen voor jubbega 2006 de hebo er weer op gezet. Dat was toen met een echte pro race pijp en een 28mm keihin en ik moet zeggen dat het nog niet eens zo heel slecht liep. Alleen toen ik terug kwam van jubbega ging het fout. Ik wilde nog even door de straat rijden toen ik thuis was. Ik reed de bocht door gaf gas en de achterkant sprong ineens weg
. (kwam door een klote achterband waardoor ik op Jubbega ook een zeer slechte tijd reed) Dit was de schade.
Voorkuip, zijkuip en achterkap moeten opnieuw gespoten worden.
Ik heb daarna voor heel weinig geld een andere pro race cilinder gekocht waar ik zelf het één en ander aan veranderd heb en die zit er nu nog steeds onder. Ook is er een hpi 2004 op gekomen en ben toen met het volgende naar Genemuiden gegaan.
Metra kit PR cilinder (paar kleine dingen aangepast en afgewerkt)
Metra kit PR uitlaat
Doppler krukas
malossi spruitstuk mb/mt
28mm keihin PE carb.
ori. aangepast membraan met 0,30mm kleppen
5-plaats koppeling met pro race veertjes
hpi 2004 ontsteking
Met dit alles een tijd van 9,2 weten te rijden terwijl de ontsteking tijdens die rit niet goed stond waardoor ik 5km miste op top.
zoals je kan zien zijn de voorkuipen nog steeds niet klaar (ja ik ben lui
)
Nouja nu zijn we eigenlijk wel weer bij het einden van mijn rs geschiedenis. Ik wil binnenkort nog de testbank op om alles af te stellen en dan is te kijken hoeveel pk erin zit. Ook zal zeer waarschijnlijk de setup binnen niet al te lange tijd nog veranderen naar iets speciaals maar dat blijft nog even geheim.
Hier nog wat foto's: