Het grote Membraan/Inlaat topic, membranen/Inlaat(vormen)
Auteur |
Bericht |
rs-power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm Berichten: 519
|
Het grote Membraan/Inlaat topic, membranen/Inlaat(vormen)
Nou bij deze een topic voor membramen/inlaten discussies/ervaringen erover en ideeen
Membramen
Hebo Membraan
Citaat: Ervaring Furia MasterIn vergelijking met origineel membraan voelde ik inderdaad wel verschil...vooral hoger in toeren kon ik het goed merken. Standaard is hij wel nogal bout afgewerkt aan de binnenkant hoor.....is echt ruw enzo,maar ik heb er destijds niks aan gedaan en rij er nu nog steeds mee zonder er iets aan gedaan te hebben Het leek ook alsof ik een iets snellere gasreactie kreeg erdoor maar dat kan ook tussen de oren zitten hoor Malossi VL6 MembraanCitaat: Ervaring Furia MasterHeb er tijdje mee gereden en merkte ook een duidelijk verschil in vergelijking met het originele membraan. Had voelbaar meer kracht in het hogere toerengebied maar daar staat wel tegenover dat je dat vermogen weer inleverde in het middengebied. Vond het originele membraan met die setup lekkerder rijden dan de malossi maar dit kan veel afhangen van de overige setup en natuurlijk het persoon dat erop rijdt Top Performances MembraanDoppler MembraamSpruitstukkenMRD (Metrakit Racing Development) 24-28mmAM345/6 versie Derbi Versie Complete inlaat setsHebo Inlaatset 21mm (Membraan + Spruitstuk) Hebo Inlaatset 24mm (Membraan + Spruitstuk) Hebo Inlaatset 28mm (Membraan + Spruitstuk) Conti InlaatsetRoterende inlaatWat ook een aparte inlaat wijze is is de ''roterende inlaat'' dit soort inlaten werden in de jaren voordat de meeste van ons geboren waren toegepast @ kreidlers (van veen) maar je ziet het weer een beetje terugkomen bij dit soort inlaten komt de membraan niet eens meer van pas hier een foto van de sprinter van luc foekema en hier een roterende inlaat toegepast op een scooterblok als jullie wel eens de sprinter van Luc Foekema hebben zien rijden op meetings horen jullie ook wel wat voor adnormale herrie er wel niet uit komt dat komt omdat het malle ding van hem +-17.000 RPM draait (50cc met een 28mm carb met uiteraard ze roterende inlaat systeem Verder zal ik nog wel wat van me eigen kennis kunnen neerzetten over die inlaat maar dat zal ik nooit zo goed als luc foekema kunnen verwoorden en heb ook niet lang niet zoveel kennis als die man (die man is sinds 1964 bezig met 2takt) dus vandaar dit stukje tekst van hem wat mischien interessant is voor jullie om te lezen hier de citaat Luc Foekema schreef: Ja je hebt gelijk, een echt verhaal over roterende inlaten heb ik nog niet. In het kort de voor en nadelen. Het belangrijkste voordeel is ontegenzeggelijk het hoge vermogen wat je ermee kunt bereiken. Sorry voor alle membraam fanaten, maar als het puur om het topvermogen gaat is een roterende inlaat het beste systeem. Als het gaat om de breedste powerband dan is membraam het beste inlaat systeem. Als het gaat om het betrouwbaarste, minst slijtgevoelige en voordeligste systeem dan is zuigergestuurd de beste oplossing. Nu is de vraag wat wil je, waarvoor ga je de motor gebruiken en wat is de inhoud van de motor? Zodra je een motor gaat tunen voor een topvermogen, dan valt de zuigergestuurde inlaat dus direct af.
Roterend: - het beste waar het hoogste topvermogen het belangrijkste is - dus op lange circuits belangrijker dan op korte circuits - dus minder naarmate de inhoud (ccm3) van de motor hoger wordt, omdat het vermogen er met een klap in komt. - motorkarakter redelijk beïnvloedbaar door schijfwisseling - bredere powerband dan zuigergestuurd, door goed gekozen open- en sluitingstijd. - geen plaats meer voor standaard ontsteking, alleen nog plaats voor een kleine rotor. - steekt ver buiten het blok waardoor luchtfilterhuis lastiger is aan de brengen. - gaat bij een val op het circuit als een stofzuiger over de grond, als je geen stroomlijn afscherming hebt. - slijtgevoeliger dan andere systemen, dus meer onderhoud.
Membraam: - breedste powerband, waardoor betere handelbaarheid. - dus beter voor korte circuits en zwaardere 2T machines waar de handeling (veel) belangrijker wordt dan topvermogen. - motorkarakter beïnvloedbaar door wisseling van de klepjes - standaard ontsteking kan gehandhaafd blijven. - systeem zit midden op het blok waardoor het goed afgeschermd kan worden. - minder slijtgevoelig, klepjes kunnen eenvoudig vernieuwd worden.
Voorbeelden van toepassingen waarbij met bovenstaande rekening gehouden is, zoals ik de ervaring heb.
Wegracers: - roterend voor 50cc en 80cc - roterend 125cc wegracer alleen op de langere circuits - membraam 250cc en hoger alle circuits.
Crossers en straatgebruik: - membraam voor alle motoren, ongeacht de inhoud.
Sprinten: - voor de 150m dichter bij een crosser dan bij een wegracer - voor de 400m (1/4 mile) dichter bij een wegracer.
Roterend zal je dus niet snel op produktie motor tegenkomen. De uitzonderingen die er waren zijn inmiddels wel collector items. Want al is een membraam dan in de meeste gevallen beter, een roterende inlaat geeft ook voor standaardgebruik, voor velen wel een extra dimensie. Voor de taalkundigen nog even het volgende, membraaM/N werd vroeger met een M en tegenwoordig met een N geschreven, beide zijn goed.
Het is niet mijn bedoeling een discussie op gang te brengen van voor en tegenstanders van genoemde systemen, want die hebben we, zonder de goede argumenten, al genoeg gelezen. Dat doen Aprillia en Honda ook niet, die voeren hun sportieve strijd uit op het circuit en dat is wat alle amateurs en z.g. professionals ook moeten doen, geen grootspraak maar naar voren treden op de plaatsen die daarvoor zijn, zoals het circuit en de sprintbaan.
Groeten, Luc
al zal luc nooit helemaal 100% objectief zijn IMO (en hij zal dus de roterende inlaat in ze verhaal meer in het goede daglicht zetten dan de membraan inlaat) omdat hij toch een voorstander is van een roterende inlaat vergeleken met een membraan gestuurde inlaat geeft dit toch een beetje met grote lijnen de verschillen en voordelen etc
Ook kun je uit het feit dat in de GP zowel met roterend als membraan vooraan gereden word opmaken dat het voorlopig nog een vrij gelijke strijd is.
Grootste probleem met roterend is om een goede timing te zoeken, en met een membraan een goede doorlaat en klepdikte. Waar veel verloren gaat in het membraan heeft vooral met turbulentie te maken. De flow word simpelweg verkloot daar wat energie kost.
en voor ''bouw'' tekeningen van zo een inlaat hier nog een paar leuke links
http://www.geocities.com/lucfoekema/RVdimNL.html
http://members.lycos.nl/SAR/index-24.html
Dit is alvast een begin van een nieuwe ''onderdelen topic'' zal zodra ik weer tijd heb maak ik hem weer verder af
De bijvoegingen die er zoiezo bijkomen zijn - Een aantal crossbrommer/crossmotor membranen die pas te maken zijn @ am6 - Ervaring en eigenschappen van membranen (bij deze kunnen de andere forum leden me ook in steunen door ze in dit topic te zetten kan ik of een andere mod/admin het verwerken in de 1e post) - Een aantal membranen van andere brommers die leuk pas te maken zijn @ AM345/6 blokken
Heb je Ideeen, toevoegingen, ervaringen of wil je simpelweg discusieren over inlaten/membranen dan is dit de topic ervoor
_________________ [5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)
Laatst bijgewerkt door rs-power op zo okt 15, 2006 7:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
|
zo okt 15, 2006 6:04 pm |
|
|
Derbi-driver
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2004 11:36 am Berichten: 212 Woonplaats: kerkwerve
|
over roterende inlaat erg intressant
_________________ Mitshubishi Eclipse '95 2L 150pk :|
|
zo okt 15, 2006 6:20 pm |
|
|
Filipino
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 09, 2005 7:49 pm Berichten: 666 Woonplaats: Bunnik
|
roterende inlaat erg interresant
_________________ Pupp¡e In the end, it all comes together zegt:
doffers... klint best vet
|
zo okt 15, 2006 6:51 pm |
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
ja, he
yamaha had t ook op de fs1, vanaf 1970 tot 72, op de street uitvoering, alle tussen modellen hadden membraan, ende laatste uitvoering in 1986 had roterende inlaat,, leuke blokies,je kon er een andre schijf in zetten,en dan liep hij 80,
ook suzuki is er mee begonnen en heeft yamaha na gedaan en bijna alles pricies geimiteerd, alleen ik heb een yamaha en suzuki horen lopen,maar die suzuki loopt echt puur mooier,
en hier een paar leuke mototasinari v-force reedvalve systeempies,
gr theo
|
zo okt 15, 2006 7:03 pm |
|
|
Furia Master
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di nov 22, 2005 5:16 pm Berichten: 210 Woonplaats: Sint-Annaland (Zeeland)
|
_________________ AM6 blok en onderdelen te koop.
Laatst bijgewerkt door Furia Master op zo okt 15, 2006 8:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
zo okt 15, 2006 7:47 pm |
|
|
rs-power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm Berichten: 519
|
Furia Master schreef: ik heb nog wel een paar andere membranen gezien..zal ff zoeken naar foto's e.d.
ben benieuwd
@ theo_tamada
Dat zijn de v-force voor motors en niet echt effectief pas te maken @ am6 blokken
maar heb net vernomen dat er inmiddels een v-force voor am6 te krijgen is (sinds kort)
eerst was het een optie om de mina scooterversie van v-force pas te maken (deden ook een paar mensen) maar dat was niet interessant omdat een am6 std membraan een stuk groter is dan een v-force mina scootermembraan (scootermembranen zijn een stuk kleiner)
Zal morgen fotos posten van die V-force voor am6 (is wel een primeur overigens denk dat bijna niemand er nog van af weet)
_________________ [5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)
Laatst bijgewerkt door rs-power op zo okt 15, 2006 8:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
zo okt 15, 2006 8:29 pm |
|
|
Furia Master
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di nov 22, 2005 5:16 pm Berichten: 210 Woonplaats: Sint-Annaland (Zeeland)
|
ben wel benieuwd naar die v-force in ieder geval....heb wel al de mina scooterversie gezien maar nog geen voor AM6
_________________ AM6 blok en onderdelen te koop.
|
zo okt 15, 2006 8:34 pm |
|
|
rs-power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm Berichten: 519
|
@ furia master
Polini bigvalve is een membraan voor scooters
Die polini is idd voor am6 bestaat al een tijdje zal hem morgen tussen het lijstje dondere
en zoals je ziet stond die malossi vl6 al in me lijstje (ze zijn beide zogenaamde ''mhr'' versies)
_________________ [5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)
|
zo okt 15, 2006 8:37 pm |
|
|
Furia Master
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di nov 22, 2005 5:16 pm Berichten: 210 Woonplaats: Sint-Annaland (Zeeland)
|
rs-power schreef: @ furia master die polini bigvalve is voor scooters die kende ik al maar had hem expres weggelaten je hebt ook nog de polini evo maar die is ook voor scooters en zoals je ziet stond die malossi vl6 al in me lijstje (ze zijn beide zogenaamde ''mhr'' versies)
Is dat zo?!?!?!
Hij staat op de site van polini anders toch echt onder de categorie Aprilia RS50
En als je beter leest zie je dat dit niet de VL6 is maar de VL15, en die stond er nog niet bij in je lijstje
_________________ AM6 blok en onderdelen te koop.
|
zo okt 15, 2006 8:43 pm |
|
|
rs-power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm Berichten: 519
|
hmzz appart wist niet van die vl15
en er is een polini membraan voor rs (die jij dus hebt geplaatst) maar hij heet idd geen bigvalve :)
_________________ [5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)
|
zo okt 15, 2006 9:46 pm |
|
|
Stevige Pupke!!
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 13, 2005 8:24 pm Berichten: 673 Afbeeldingen: 8 Woonplaats: Kesteren!!
|
vet topicje! ook goed erop ingegaan!
en van dat V-force membraam, die staat al wel meer dan een half jaar sowieso op apriliaforum.com, maar begrijp dat velen er nog niet van gehoord hadden...
(prijs: 140 dollar )
_________________ RPP Appie Manston Sprinter...
en inmiddels lid van de RPP-knockploeg
|
zo okt 15, 2006 9:58 pm |
Persoonlijk album
|
|
Furia Master
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di nov 22, 2005 5:16 pm Berichten: 210 Woonplaats: Sint-Annaland (Zeeland)
|
rs-power schreef: hmzz appart wist niet van die vl15 en er is een polini membraan voor rs (die jij dus hebt geplaatst) maar hij heet idd geen bigvalve :)
die is er toch al een hele tijd hoor die VL15...dat je dat gemist hebt
Dat had ik opgemaakt uit de tekst op de polini site btw. bij scootparts staan ze allebei te koop
_________________ AM6 blok en onderdelen te koop.
|
zo okt 15, 2006 10:46 pm |
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
Citaat: vet topicje! ook goed erop ingegaan!
en van dat V-force membraam, die staat al wel meer dan een half jaar sowieso op apriliaforum.com, maar begrijp dat velen er nog niet van gehoord hadden...
(prijs: 140 dollar )
ja dan wil je niet weten wat mijn v force voor mn crosser heeft gekost,
die kwam rond de 390 euro ofsoo
|
ma okt 16, 2006 3:40 pm |
|
|
supervaags
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm Berichten: 1389 Afbeeldingen: 2
|
heb je die gekocht?
waarom niet een iets goedkopere dan?
_________________
|
ma okt 16, 2006 3:41 pm |
Persoonlijk album
|
|
theo_tamada
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za mei 06, 2006 4:56 pm Berichten: 213 Woonplaats: Beemster
|
ik heb m 2ehands, kep ff op de rekening gekeken, \
2ehands gekocht met een hgs uitlaat, samen 100 euro!!
|
ma okt 16, 2006 3:45 pm |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|