HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 2:26 pm




Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Het grote bougie topic 
Auteur Bericht
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Het grote bougie topic
BOUGIES, ze zorgen voor de vonk die het mengsel in je cilinder laat ontbranden
In het onderstaande tabel staat de betekenis van alle tekens die op de bougie aangegeven zijn.

Bijv: De eigenschappen van de bougie B9EG
- B = 14mm schroefdraaddiameter en de sleutelbreedte is 20,8 mm
- 9 = hittegraad 9
- E = 19 mm schroefdraadlengte
- G = Racebougie, deze heeft een nikkel-middenelektrode
Snappie?


Afbeelding

vertaald van: http://img18.imageshack.us/img18/2884/bougiedeutsch.jpg
Als iemand de juiste vertaling voor iets heeft wat ik dus fout heb vertaald, en dat ook ZEKER weet. Of je hebt een toevoeging?
PB me even.

Afbeelding

Credits:
Martin-W, vertaling
Toevoegingen:

Over ontstoorde bougies (R)
Itakura schreef:
ongestoorde bougies worden gebruikt als bijvoorbeeld de toerenteller kabel om de bougiekabel gewikkeld zit, wat bij veel schakelbrommers tegenwoordig het geval is.

Itakura schreef:
Let op: Bij een binnenrotor ontsteking altijd een 5 ohm bougiedop gebruiken in combinatie met een ongestoorde race-bougie.


De hittegraad (CIJFER 1)
Citaat:
De hittegraad die de bougie van je brommer heeft zit vrijwel altijd tussen 8 en 10.

*Vincent* schreef:
Hoe hoogtoeriger je brommer, hoe hoger het getal van de hittegraad. Hoe laagtoeriger, hoe lager het getal.


Itakura schreef:
Als de hittegraad te laag is in vergelijking tot de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. Hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling door middel van olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden


Welke bougie hoort bij mijn cilinder?

Itakura schreef:
Normaal hanteer je bij AM6:

Standaard 50km/u B8ES
Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers
Andere uitlaat (en of andere carburateur) B9ES
Snelle 50cc + andere uitlaat (en of andere carburateur) B9EG of BR9EG
Sprint setup 50cc BR10EG

normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG
Snelle 80cc met alles snel BR9EG of BR10EG
Sprint setup 80cc BR10EG



Itakura schreef:
Bij Derbi zit het iets anders:

Hier word standaard een hittegraad 9 gemonteerd, die moet je aanhouden tot je een andere cilinder gaat monteren met een hogere compressie (70 of 80cc) dan pak je een racebougie (BR9EG)
Bij een sprintsetup wederom BR10EG.

Bij Derbi altijd ongestoorde bougies gebruiken omdat de toerenteller zijn signaal pakt van de bougiekabel.

Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen.



Hier een lijst met cilinders en welke bougie daar bij hoort. (Let op: richtlijnen, 9 v/d 10 keer goed)
Top performances 73.5 cc (Roze top):
NGK BR9EG
NGK BR10EG in de zomer

Toevoegingen betreft welke bougie bij welke cilinder zijn welkom.

Winkels:
http://bromfietsshop.nl/index.php?pid=s ... rentid=550 (Als je ze niet in de lijst vindt, gebruik dan de zoekfunctie van de website dan vind je ze wel)
https://www.twowheelparts.nl/nl/onderho ... es/?page=1

Links naar de bougies:
NGK B8EG
NGK BR8EG
NGK B9EG
NGK BR9EG

Ik zeg het maar nog een keer:
Dit zijn richtlijnen die vaak kloppen, er zijn uitzonderingen. Wat betreft aansprakelijkheid, al is er een kernexplosie hier zijn we niet aansprakelijk voor

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


Laatst bijgewerkt door Venlonaer op ma maart 26, 2012 8:10 pm, in totaal 38 keer bewerkt.



zo feb 12, 2012 11:51 pm
Profiel
JB1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm
Berichten: 2797
Woonplaats: 038 A28 6 letters.
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
/ Welke bougie moet er in mijn brommertopic?

_________________
Keiji schreef:
Ik vindt jelmer keivervelent


zo feb 12, 2012 11:53 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Dat ook, heb net 1 ding toegevoegd.
Als er mensen zijn die zeker weten welke bougie in welke cilinder hoort dan hoor ik dat graag en zet ik het in de beginpost

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


zo feb 12, 2012 11:55 pm
Profiel
JB1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm
Berichten: 2797
Woonplaats: 038 A28 6 letters.
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Het is niet zo zeer in welke cilinder die moet, maar in de complete set-up.
Het gaat om warmte afgifte namelijk, dat verschilt per set-up nogal

_________________
Keiji schreef:
Ik vindt jelmer keivervelent


zo feb 12, 2012 11:56 pm
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
BR9EG zou ik doen ;)

_________________
Afbeelding


zo feb 12, 2012 11:56 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Onderbouwing? Die heb je toch alleen nodig als je bougiedop geen 5 KOhm weerstand heeft?
Wat ik me dus afvraag, als je een BR9EG bougie hebt een je bougiedop heeft gewoon die 5KOhm ontstoring. Heeft dit nadelige gevolgen of is het precies hetzelfde zoals als je geen bougiedop met ontstoring zou hebben?

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


zo feb 12, 2012 11:59 pm
Profiel
JB1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm
Berichten: 2797
Woonplaats: 038 A28 6 letters.
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
*Electronicanoobmodus*
Waar is die ontstoring nou eigenlijk voor?

_________________
Keiji schreef:
Ik vindt jelmer keivervelent


ma feb 13, 2012 12:03 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
nja lees maar in de grafiek

de R staat voor onstoorweerstand type, het is dus een ongestoorde bougie

_________________
Afbeelding


ma feb 13, 2012 12:03 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
ongestoorde bougies worden gebruikt als bijvoorbeeld de toerenteller kabel om de bougiekabel gewikkeld zit, wat bij veel schelbrommers tegenwoordig het geval is.

_________________
Afbeelding


ma feb 13, 2012 12:06 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Staat er bij

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


ma feb 13, 2012 12:07 am
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm
Berichten: 5000
Woonplaats: Oegstgeest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Hoe hoogtoeriger je brommer, hoe hoger het getal van de hittegraad. Hoe laagtoeriger, hoe lager het getal.

Er is ook nog verschil tussen 2 en 4-takt, maar ik denk niet dat dat interessant is.

_________________
Four wheels move the body
Two wheels move the soul
Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!


ma feb 13, 2012 12:23 am
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Denk het niet maar alle toevoegingen zijn welkom :P
staat er bij

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


ma feb 13, 2012 12:25 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
@vincent; het is niet zo zeer het verschil tussen 2 -en 4takt, het is de verschillende maat schroefdraad en de verschillende eigenschappen die ze hanteren :)

en hoe hoogtoeriger inderdaad over het algemeen een hogere hittegraad.

maar staat in het verlengde van de warmteproducering van de bougie. als de hittegraad te laag is ivt de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling dmv olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden

Normaal hanteer je bij AM6:

Standaard 50km/u B8ES
Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers
Andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9ES
Snelle 50cc + andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9EG of BR9EG
Sprint setup 50cc BR10EG

normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG
Snelle 80cc met alles betaalbaar snel BR9EG of BR10EG
Sprint setup 80cc BR10EG

Let op: Bij een binnenrotor ontsteking altijd een 5 ohm bougiedop gebruiken icm een ongestoorde race-bougie.




Bij Derbi zit het iets anders:

Hier word standaard een hittegraad 9 gemonteerd, die moet je aanhouden tot je een andere cilinder gaat monteren met een hogere compressie (70 of 80cc) dan pak je een racebougie (BR9EG)
Bij een sprintsetup wederom BR10EG.

Bij Derbi altijd ongestoorde bougies gebruiken omdat de toerenteller zijn signaal pakt van de bougiekabel.


Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen.

_________________
Afbeelding


ma feb 13, 2012 12:55 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
Om een of ander verschrikkelijk irritante reden krijg ik dit:

[quote=''Itakura'']Normaal hanteer je bij AM6:

Standaard 50km/u B8ES
Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers
Andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9ES
Snelle 50cc + andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9EG of BR9EG
Sprint setup 50cc BR10EG

normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG
Snelle 80cc met alles snel BR9EG of BR10EG
Sprint setup 80cc BR10EG
Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen.[/quote]

niet als een quote.

Staat er allemaal bij :thumleft:

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


ma feb 13, 2012 1:07 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het grote bougie topic
gefixed :^^:

_________________
Afbeelding


ma feb 13, 2012 1:14 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron