HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo dec 22, 2024 11:46 pm

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Am5 beter dan am6? 
Auteur Bericht
frishh
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Am5 beter dan am6?
Het verschil is 25/24=1,04166667 in de 6e versnelling tegenover 24/25=0,96 in de 5e versnelling, wat een verschil geeft van 7,84%, zoveel harder zou een AM6 blok bij hetzelfde toerental en de zelfde eindtandwielverhouding gezien op top lopen, in praktijk draai je iets minder toeren door de zwaardere eindvertanding, heb je een hogere luchtweerstand en iets meer gewicht, waardoor je al met al 5% zal overhouden.
Als we even op de theoretische 7,84% blijven zodat we dezelfde factoren kunnen verwaarlozen bij een AM5 met een zwaardere eindvertanding, dan leert een rekensommetje ons dat je met voortandwiel 13 in plaats van 12 een verschil maakt van 8,33%, voortandwiel 14 in plaats van 13 maakt 7,69% verschil, vergelijkbaar met het verschil in de laatste versnelling. Afhankelijk van de breedte van je powerband kan je dan zelfs beter af zijn met AM5, als je powerband breed genoeg is kan je in het ideale toerental blijven rijden met 5 versnellingen en hoef je dus een keer minder te schakelen, maar over het algemeen zal AM6 (slechts theoretisch gezien, in praktijk merk je er geen zak van) iets sneller optrekken en zuiniger zijn.
Verder is het binnenwerk identiek, verschil in warm/vastlopers is er dus ook niet.

Le stickerslet: viewtopic.php?f=14&t=17280

ma sep 26, 2011 10:31 pm
Profiel
minipower
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Aan zoon antwoord hebben we teminste wat :D

Dus ik blijf lekker am5 rijden :{-):

Graag hoor ik nog of zoon nieuw type teller met digitaal gedeelte makkelijk past op het 1999-2005 model :P

ma sep 26, 2011 10:49 pm
Profiel
Logitech1
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Alles kan! De 2 de vraag is als het veel werk is en ik denk : Dat het heel erg veel werk is aangezien de kabel boom er niet voor bestemd is.. Wel heb ik zommige mensen gezien met een KOSO RX2 Teller (universeel) Dit zag er ook aardig vet uit!

http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=22364

Ex Aprilia RS 50 Manuel Poggiali #54 <3

>> EX Aprilia Rs50 <<

ma sep 26, 2011 10:56 pm
Profiel
frishh
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
minipower schreef:
Aan zoon antwoord hebben we teminste wat :D

Dus ik blijf lekker am5 rijden :{-):

Graag hoor ik nog of zoon nieuw type teller met digitaal gedeelte makkelijk past op het 1999-2005 model :P

Makkelijk nee, maar met een slijptol, een lasapparaat, wat inzicht en centjes kom je een eind.

ma sep 26, 2011 11:10 pm
Profiel
minipower
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ben geen koso of stage 6 man qua tellers ;) trillen op het circuit allemaal kapot ( heb dr al diverse weg gegooit, al zijn de stage 6 tellers net iets sterker als de koso's )

Laat het wel lekker origineel voorlopig, en anders bouw ik wel een nieuw type kabelboom om, kabelboompies moet ik op mn opleiding ook allemaal maken... En ze vinden het vast niet erg als ik dat ook voor me zelf doe ;)

ma sep 26, 2011 11:14 pm
Profiel
frishh
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Die RX2N is prima hoor, de RX1N vind ik persoonlijk mooier, ook een kwalitatief uitstekende teller. Gaat minder snel stuk dan die originele rommel.

ma sep 26, 2011 11:15 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2