Auteur |
Bericht |
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Het grote bougie topic
BOUGIES, ze zorgen voor de vonk die het mengsel in je cilinder laat ontbranden In het onderstaande tabel staat de betekenis van alle tekens die op de bougie aangegeven zijn.
Bijv: De eigenschappen van de bougie B9EG - B = 14mm schroefdraaddiameter en de sleutelbreedte is 20,8 mm - 9 = hittegraad 9 - E = 19 mm schroefdraadlengte - G = Racebougie, deze heeft een nikkel-middenelektrode Snappie? vertaald van: http://img18.imageshack.us/img18/2884/bougiedeutsch.jpgAls iemand de juiste vertaling voor iets heeft wat ik dus fout heb vertaald, en dat ook ZEKER weet. Of je hebt een toevoeging? PB me even. Credits: Martin-W, vertaling Toevoegingen:Over ontstoorde bougies (R)Itakura schreef: ongestoorde bougies worden gebruikt als bijvoorbeeld de toerenteller kabel om de bougiekabel gewikkeld zit, wat bij veel schakelbrommers tegenwoordig het geval is. Itakura schreef: Let op: Bij een binnenrotor ontsteking altijd een 5 ohm bougiedop gebruiken in combinatie met een ongestoorde race-bougie. De hittegraad (CIJFER 1)Citaat: De hittegraad die de bougie van je brommer heeft zit vrijwel altijd tussen 8 en 10. *Vincent* schreef: Hoe hoogtoeriger je brommer, hoe hoger het getal van de hittegraad. Hoe laagtoeriger, hoe lager het getal. Itakura schreef: Als de hittegraad te laag is in vergelijking tot de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. Hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling door middel van olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden Welke bougie hoort bij mijn cilinder?Itakura schreef: Normaal hanteer je bij AM6:
Standaard 50km/u B8ES Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers Andere uitlaat (en of andere carburateur) B9ES Snelle 50cc + andere uitlaat (en of andere carburateur) B9EG of BR9EG Sprint setup 50cc BR10EG
normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG Snelle 80cc met alles snel BR9EG of BR10EG Sprint setup 80cc BR10EG Itakura schreef: Bij Derbi zit het iets anders:
Hier word standaard een hittegraad 9 gemonteerd, die moet je aanhouden tot je een andere cilinder gaat monteren met een hogere compressie (70 of 80cc) dan pak je een racebougie (BR9EG) Bij een sprintsetup wederom BR10EG.
Bij Derbi altijd ongestoorde bougies gebruiken omdat de toerenteller zijn signaal pakt van de bougiekabel.
Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen. Hier een lijst met cilinders en welke bougie daar bij hoort. (Let op: richtlijnen, 9 v/d 10 keer goed) Top performances 73.5 cc (Roze top): NGK BR9EG NGK BR10EG in de zomer Toevoegingen betreft welke bougie bij welke cilinder zijn welkom. Winkels:http://bromfietsshop.nl/index.php?pid=s ... rentid=550 (Als je ze niet in de lijst vindt, gebruik dan de zoekfunctie van de website dan vind je ze wel) https://www.twowheelparts.nl/nl/onderho ... es/?page=1Links naar de bougies: NGK B8EGNGK BR8EGNGK B9EGNGK BR9EGIk zeg het maar nog een keer: Dit zijn richtlijnen die vaak kloppen, er zijn uitzonderingen. Wat betreft aansprakelijkheid, al is er een kernexplosie hier zijn we niet aansprakelijk voor
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
Laatst bijgewerkt door Venlonaer op ma maart 26, 2012 8:10 pm, in totaal 38 keer bewerkt.
|
zo feb 12, 2012 11:51 pm |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Re: Het grote bougie topic
/ Welke bougie moet er in mijn brommertopic?
_________________
Keiji schreef: Ik vindt jelmer keivervelent
|
zo feb 12, 2012 11:53 pm |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Het grote bougie topic
Dat ook, heb net 1 ding toegevoegd. Als er mensen zijn die zeker weten welke bougie in welke cilinder hoort dan hoor ik dat graag en zet ik het in de beginpost
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
zo feb 12, 2012 11:55 pm |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Re: Het grote bougie topic
Het is niet zo zeer in welke cilinder die moet, maar in de complete set-up. Het gaat om warmte afgifte namelijk, dat verschilt per set-up nogal
_________________
Keiji schreef: Ik vindt jelmer keivervelent
|
zo feb 12, 2012 11:56 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
BR9EG zou ik doen
_________________
|
zo feb 12, 2012 11:56 pm |
Persoonlijk album
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Het grote bougie topic
Onderbouwing? Die heb je toch alleen nodig als je bougiedop geen 5 KOhm weerstand heeft? Wat ik me dus afvraag, als je een BR9EG bougie hebt een je bougiedop heeft gewoon die 5KOhm ontstoring. Heeft dit nadelige gevolgen of is het precies hetzelfde zoals als je geen bougiedop met ontstoring zou hebben?
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
zo feb 12, 2012 11:59 pm |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Re: Het grote bougie topic
*Electronicanoobmodus* Waar is die ontstoring nou eigenlijk voor?
_________________
Keiji schreef: Ik vindt jelmer keivervelent
|
ma feb 13, 2012 12:03 am |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
nja lees maar in de grafiek
de R staat voor onstoorweerstand type, het is dus een ongestoorde bougie
_________________
|
ma feb 13, 2012 12:03 am |
Persoonlijk album
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
ongestoorde bougies worden gebruikt als bijvoorbeeld de toerenteller kabel om de bougiekabel gewikkeld zit, wat bij veel schelbrommers tegenwoordig het geval is.
_________________
|
ma feb 13, 2012 12:06 am |
Persoonlijk album
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Het grote bougie topic
Staat er bij
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
ma feb 13, 2012 12:07 am |
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Re: Het grote bougie topic
Hoe hoogtoeriger je brommer, hoe hoger het getal van de hittegraad. Hoe laagtoeriger, hoe lager het getal.
Er is ook nog verschil tussen 2 en 4-takt, maar ik denk niet dat dat interessant is.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
ma feb 13, 2012 12:23 am |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Het grote bougie topic
Denk het niet maar alle toevoegingen zijn welkom staat er bij
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
ma feb 13, 2012 12:25 am |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
@vincent; het is niet zo zeer het verschil tussen 2 -en 4takt, het is de verschillende maat schroefdraad en de verschillende eigenschappen die ze hanteren :)
en hoe hoogtoeriger inderdaad over het algemeen een hogere hittegraad.
maar staat in het verlengde van de warmteproducering van de bougie. als de hittegraad te laag is ivt de afstelling van je motor, brand je gewoon een gat in de zuiger. hiervoor kan de brommer nog zo laagtoerig bij zijn, als de andere kanten van het verhaal niet in orde zijn kan het alsnog verkeerd gaan. (dan heb ik het over koeling dmv olie, benzine, hoeveel compressie, hoe vroeg de ontsteking staat, etc etc) een andere hittegraad monteren kan eventueel de sproeierbezetting beinvloeden
Normaal hanteer je bij AM6:
Standaard 50km/u B8ES Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers Andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9ES Snelle 50cc + andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9EG of BR9EG Sprint setup 50cc BR10EG
normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG Snelle 80cc met alles betaalbaar snel BR9EG of BR10EG Sprint setup 80cc BR10EG
Let op: Bij een binnenrotor ontsteking altijd een 5 ohm bougiedop gebruiken icm een ongestoorde race-bougie.
Bij Derbi zit het iets anders:
Hier word standaard een hittegraad 9 gemonteerd, die moet je aanhouden tot je een andere cilinder gaat monteren met een hogere compressie (70 of 80cc) dan pak je een racebougie (BR9EG) Bij een sprintsetup wederom BR10EG.
Bij Derbi altijd ongestoorde bougies gebruiken omdat de toerenteller zijn signaal pakt van de bougiekabel.
Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen.
_________________
|
ma feb 13, 2012 12:55 am |
Persoonlijk album
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Het grote bougie topic
Om een of ander verschrikkelijk irritante reden krijg ik dit: [quote=''Itakura'']Normaal hanteer je bij AM6: Standaard 50km/u B8ES Standaard ontgrensd B8ES 's winters, B9ES 's zomers Andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9ES Snelle 50cc + andere uitlaat (en/of andere carburateur) B9EG of BR9EG Sprint setup 50cc BR10EG normale (laag of middel toerige) 80cc B9EG of BR9EG Snelle 80cc met alles snel BR9EG of BR10EG Sprint setup 80cc BR10EG Dit zijn richtlijnen, geen bepalingen.[/quote] niet als een quote. Staat er allemaal bij
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
ma feb 13, 2012 1:07 am |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Het grote bougie topic
gefixed
_________________
|
ma feb 13, 2012 1:14 am |
Persoonlijk album
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|