Auteur |
Bericht |
keltow
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jun 17, 2010 4:19 pm Berichten: 72 Woonplaats: Maastricht (Li)
|
Hoe lager vervangen (Achtervelg)
Hallo, Hopelijk heb ik deze topic in de juiste gedeelte geopend Mijn achter -wiel/velg heeft speling. Ik moet de lagers vervangen maar ik weet niet hoe dat moet... Moet je de oude lagers heet stoken en eruit tikken en verviolgens de nieuwe erin tikken ? gr,
vr okt 08, 2010 4:23 pm |
|
|
cornevtH
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jul 30, 2009 2:07 pm Berichten: 431 Woonplaats: Alkmaar
|
Re: Hoe lager vervangen (Achtervelg)
ja zo iets die ouder heb je toch niet meer nodig dus gewoon de uitslaan
en de nieuwe even in de vriezer gooie dan krimpe ze en kunne ze dr beter in !
_________________ TE KOOP RS50 NM street fightaah viewtopic.php?f=14&t=16066
PB maar
|
vr okt 08, 2010 4:52 pm |
|
|
keltow
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jun 17, 2010 4:19 pm Berichten: 72 Woonplaats: Maastricht (Li)
|
Oh in de vriezer... hmm,, dan zal ik maar eens mijn oude handschoenen uit de kast halen. Vanavond ff proberen thx,
vr okt 08, 2010 4:55 pm |
|
|
Washandje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 04, 2010 11:15 pm Berichten: 5500 Woonplaats: Zeeuwenland
|
Vooral eruit slaan, en dan maak je meteen de lagerpassingen kapot.
Liever met een verlengstukje/staafje hem even er rustig uittikken!
|
vr okt 08, 2010 5:14 pm |
|
|
team-rs
ApriliaForum Member
|
of ga leker naar de bromboer en laat ze er voor 5 euro uithaalen met persen
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
vr okt 08, 2010 5:16 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
daar heb je lagertrekkers voor en met een smal stuk assenstaal gaat het wel, gewoon gelijkmatig eruit tikken lagers in de vriezer leggen hoeft echt niet, gewoon met iets van een dopsleutel of nijlon bus erin tikken (let op! gelijkmatig anders tik je de lagerschaal stuk)
vr okt 08, 2010 6:50 pm |
Persoonlijk album
|
|
wilco-93
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 11, 2010 6:37 pm Berichten: 121 Woonplaats: Meerkerk
|
Ik heb ze pas ook vervangen (die gietijzeren velgen) en daar lukte het niet om ze er uit te tikken (schoot telkens er van af) Dus uiteindelijk heel het lager open gemaakt, kogeltjes er uit gemept toen kon de bus die tussen de 2 lagers zit er uit en toen kon je wel gewoon tikken.. Er in is geen probleem, je legt je oude lager op de nieuwe (heb je altijd de goede maat) en met een klein hamertje rustig rond tikken (op de buitenkant uiteraard, anders kan je gelijk een nieuw lager halen )..
_________________ Aprilia RS 50 MY Kawasaki groen: http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=17364
|
ma okt 11, 2010 6:41 pm |
|
|
Maup
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm Berichten: 1791 Woonplaats: Maasdijk
|
wilco-93 schreef: Ik heb ze pas ook vervangen (die gietijzeren velgen) en daar lukte het niet om ze er uit te tikken (schoot telkens er van af) Dus uiteindelijk heel het lager open gemaakt, kogeltjes er uit gemept toen kon de bus die tussen de 2 lagers zit er uit en toen kon je wel gewoon tikken.. Er in is geen probleem, je legt je oude lager op de nieuwe (heb je altijd de goede maat) en met een klein hamertje rustig rond tikken (op de buitenkant uiteraard, anders kan je gelijk een nieuw lager halen ).. Als je rond gaat tikken dan zul je altijd het lager er telkens iets scheef intikken. Dat vind je lagerpassing niet echt lekker. Het voordeel van een dop (doppenset) die precies op de buitenschaal past leggen is dat je in het midden van de dop kunt tikken en dus het lager er rechter in krijgt.
_________________ Vertrouwen is goed, controle is beter.
|
ma okt 11, 2010 7:23 pm |
|
|
ThomaSBK
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jan 19, 2009 9:44 pm Berichten: 4057 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zutphen
|
Het is geen vliegtuig waar elk iets op de mm goed moet zitten. Ik heb dit een paar keer gedaan. Met een kunstof beitel en een kunstof hamer + een gewone. Gewoon via de andere kant eruit tikken. en met de kunstof hamer erin tikken met aandacht.
_________________ http://instantboss.org/
|
ma okt 11, 2010 7:28 pm |
Persoonlijk album
|
|
MBgek
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo nov 07, 2007 10:43 pm Berichten: 2268 Woonplaats: Baarn
|
wiel op de werkbank, rag schroevedraaier door je wiel steken waar de as door gaat, er zit een busje tussen de lagers die druk je met de schroevedraaier opzij, en dan kan je het onderste lager eruit beuken, wiel omdraaien en andere lagertje eruit halen.
lagers hoeven niet in de vriezer, wat itakura zij gewoon met een dop of brok nylon erin tikken, met beleid.
_________________ bier is lekker
|
di okt 12, 2010 12:46 pm |
|
|
Racekees
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
|
lagers ff in de vriezer is wel een aanrader anders, daar belast je de lagerpassing het minst mee, zeker bij de rs nm velgen is dat een zwak punt!
|
ma okt 18, 2010 7:11 pm |
|
|
Hylkos
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 03, 2010 11:52 pm Berichten: 87 Woonplaats: Oudesluis
|
Racekees schreef: lagers ff in de vriezer is wel een aanrader anders, daar belast je de lagerpassing het minst mee, zeker bij de rs nm velgen is dat een zwak punt! Zeker weten, mijn achterwiellager-passing was helemaal uitgelubbert. K*t aluminium! ik heb op m'n werk m'n achterwiel uit laten draaien en er een stalen bus in gelijmd, gelijk dubbel gelagerd aan de tandwielzijde. werkt perfect. ik wou eerst een RVS bus erin lijmen, maar RVS en aluminium gaat niet zo best samen. en als je dan de lagers in de vriezer doet, kost het veel minder moeite om de lagers erin te zetten. minder moeite betekent ook automatisch minder risico op verrampenering van je lagerpassing.
_________________ 1: RS50 extrema.... 2: 2003 RS50
Who needs sports when there's KINECT
|
vr nov 19, 2010 1:59 pm |
|
|
MAD L
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do apr 06, 2006 7:58 pm Berichten: 927 Woonplaats: angeruh
|
lagers in de vriezer doe je imo alleen als je geen gasbrandertje hebt. en ik gebruik of een dop, stuk kunststof, of het oude lager om de nieuwe er met beleid in te tikken. verwarm het huis wel altijd eerst even als je een lager erin tikt nooooit op de binnenring slaan, en als je hem op een as tikt noooit op de buitenring. dan zal je meteen je lager beschadigen en dit kost weer een stukje draaiuren. maar dat zal voor de meeste wel duidelijk zijn
_________________ I live my life for a quarter mile at the time, nothing else matters, for those ten seconds or less. i'm free
2-TAKT MAAKT DE MOOISTE MUZIEK
|
za feb 19, 2011 10:28 pm |
|
|
team-rs
ApriliaForum Member
|
datum
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
za feb 19, 2011 10:31 pm |
|
|
MAD L
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do apr 06, 2006 7:58 pm Berichten: 927 Woonplaats: angeruh
|
zag ik toen ik um verzonde had:P
_________________ I live my life for a quarter mile at the time, nothing else matters, for those ten seconds or less. i'm free
2-TAKT MAAKT DE MOOISTE MUZIEK
|
za feb 19, 2011 10:46 pm |
|
|
|