HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr jan 31, 2025 11:55 pm




Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Aprilia AF1 Futura Afstelling/Ontsteking Probleempjes. 
Auteur Bericht
rm125
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr feb 22, 2008 7:43 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Hoorn
Antwoord met een citaat
Bericht Aprilia AF1 Futura Afstelling/Ontsteking Probleempjes.
Beste Aprilia rijders,



Hieronder een probleem wat opgelost was.
Als je helemaal onderaan kijkt zul je zien dat de oorzaak van mijn probleem een gebroken zuigerveer was.

Ik heb toen de zuiger vervangen en een heel tijd gereden.
Op een dag liep mijn brommer onder het rijden op topsnelheid vast. (85 km/h @ 9000 rpm) Naar huis gelopen en wat ik aantrof was dramatisch. Big end lager helemaal stuk en stroef en droog en helemaal blauw eromheen. Cilinder en Zuiger ook stuk, krassen en vegen en alles erop en eraan.

Mijn setup toen hij vastliep:

Vierkante Cilinder (snelle versie)
std. Zuiger
Bos uitlaat
Dell'Orto SHA 14/9
Sproeier 68
Bougie hittegraad 8

Er moest dus een nieuwe krukas in en nieuwe zuiger en cilinder moesten ook vervangen worden.

Ik heb een donorblokje gekocht, daarbij zat een eurokit 60 en een standaard vierkante 50 (langzame versie) en uiteraard een goede krukas.

Alle onderdelen overgeplaatst naar het donorblok. Maar er bleek het één en ander mis met het donorblok. (afgebroken rotzooi ed.)

Vervolgens beide blokjes opengemaakt en de krukas verplaatst naar mijn oude blok.

Zo toen was het montagewerk afgelopen! Afstellen kwam aan de orde.



Setup nu:

50cc std. (Langzame versie)
14/9 SHA
sproeier 65
Bos uitlaat
Zuiger met twee spoelgaten bij de inlaat (kan dit eigenlijk wel goed gaan???)
Bougie hittegraad 8
èn dan is er ook nog de ontsteking. Die staat nu zo: (zie foto)
Afbeelding

De manier waarop hij loopt nu is sterk beroerd:

Starten alléén met choke, zonder choke uitvallen onder 4k....

Wat kan het zijn?

bij voorbaat bedankt, Thomas




Ik heb sinds kort een AF1 Futura in de schuur staan.
Ik heb bij deze futura 2 spruitstukken en 3 carburateurs gehad.
1 spruitstuk is het maatje waar de Dell'Orto SHA 14/12 op gaat.
Het andere spruitstuk is een stuk groter. (komt van een duitser dacht ik)
Ik heb 2 uitlaatjes. 1 bos uitlaat en 1 std. uitlaat.
Ik heb een std. 50cc erop.

Setup nu:

Standaard Uitlaat met Bos Demper.
14/12 SHA Dell'Orto met het kleine spruitstuk dus.
50cc std.
std. Luchtfilter (Bak)

Het probleem:

Met deze setup loopt hij soms niet en soms beroerd:
De brommer slaat pas aan bij 3 a 3,5 duizend toeren per minuut. (heel hard rennen in zijn 1 dus) Vervolgens moet ik er snel op springen want hij moet vaart houden om te blijven lopen. Hij rijd slecht bij de wat lagere toeren. Onder de 4 duizend toeren per minuut valt hij simpelweg uit.

Bij het starten ondervind ik ook het volgende: Ik ga een stuk rennen en ineens geeft de uitlaat een klap lucht.

Ik vraag jullie hierbij hulp. Ik zal niet mijn eigen theorie hier neerzetten maar dit forum gebruiken als een 'second opinion' maar ik neem jullie tips uiteraard heel erg serieus.

In afwachting van jullie antwoord,

Groeten, Thomas

Update:

Ik heb nieuwe membraanplaatjes gemaakt want er zaten twee verschillende plaatjes in.. vaag..
Alleen krijg ik de plaatjes niet perfect aangesloten.. geeft dat?
Er zit nu een andere carb op, een PHGB uit me koppie. 18mm volgens mij.
Sproeier 72.
Oja, nieuwe bougie zit er ook in. NGK hittegraad 8.

Hij slaat pas aan bij 4000 toeren per minuut.
Slaat ook weer af daaronder.
Ik ren mijn longen uit mijn lijf maar het mag niet baten!

Wie o wie gaat mijn longen redden!?

UPDATE:

Probleem waarschijnlijk opgelost!
Ik heb de cilinder er eventjes af getrokken en wat bleek nou, De zuigerveer was afgebroken, hij heeft een keer een warmlopertje gehad.
Hij maakte daarom onder de 4000 toeren te weinig compressie. (de lucht, het gas moet ik zeggen had meer tijd om te ontsnappen) mede omdat de tweede zuigerveer in zijn slotje geduwd was zodat het gas alle kanten op kon. Het goede nieuws is dat de cilinder top is en dat ik maar 25 euro betaal voor een nieuwe zuiger.

Het slechte nieuws: Ik ben een stuk zuigerveer kwijt! Wat nu!?


Laatst bijgewerkt door rm125 op zo mei 11, 2008 11:30 pm, in totaal 4 keer bewerkt.



vr feb 29, 2008 1:17 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hey versta je onder het kleine spruitstuk de 4 kantige met het grote 4 kleps membraan?

_________________
Afbeelding


vr feb 29, 2008 1:25 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
rm125
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr feb 22, 2008 7:43 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Hoorn
Antwoord met een citaat
Bericht 
beide spruitstukken zitten vast met 4 boutjes. Het membraan zit daarachter vast met 2 boutjes. Heb je daar wat aan?

_________________
Suzuki RM 125 '97
Aprilia AF1 Futura '92


vr feb 29, 2008 1:26 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht 
ja zeker wat is de staat van het membraan? en hoe staat het met je krukas kering... als hij vanaf die kering olie zuigt achter de zuiger gaat ie beroerd lopen en als je het gas bijvoorbeeld op een positie houd dat ie aan staat gaat ie dan hoog en dan laag in de toeren.. een soort golvende frequentie

_________________
Afbeelding


vr feb 29, 2008 1:33 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
rm125
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr feb 22, 2008 7:43 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Hoorn
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja, zou ik even moeten kijken.

Even nog wat ter uitsluiting: Mijn brommer rijd op mengsmering. De olie gaat naar binnen via de carter klopt dat? Zo ja, kan het niet zijn dat hij drukverlies heeft omdat er niks op aangesloten is?

_________________
Suzuki RM 125 '97
Aprilia AF1 Futura '92


vr feb 29, 2008 1:36 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht 
de olie gaat niet via het carter naar binnen, wel via de oliepomp aan de rechterkant van je blok (op her carter). van daar gaat er een slangetje naar je carborateur waar de olie bij de benzine word gemengd. :^^:

Dit heeft eigenlijk niks te maken met drukverlies, het kan wel zijn dat er valse lucht binnenkomt waardoor die dus niet goed stationair zou gaan kunnen lopen...

Even ter verduidelijking : heb je de oliepomp wel aangesloten aan je olie tank maar niet de oliepomp aan je carborateur? of andersom of helemaal niet :P

_________________
Afbeelding


vr feb 29, 2008 1:44 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Ionbrave
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr jul 27, 2007 10:37 pm
Berichten: 55
Antwoord met een citaat
Bericht 
Bij dat ploffen uit de iutlaat staat je ontstekings timing fout


vr feb 29, 2008 8:05 am
Profiel
rm125
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr feb 22, 2008 7:43 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Hoorn
Antwoord met een citaat
Bericht 
Oke, ja ik dacht idd ook al aan timing fout van de ontsteking. Afstellen dus. Ik ga ook even kijken bij het oliepompje enzo. Afstellen van de ontsteking, is dat mogelijk bij rv4?

_________________
Suzuki RM 125 '97
Aprilia AF1 Futura '92


vr feb 29, 2008 10:56 am
Profiel
rm125
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr feb 22, 2008 7:43 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Hoorn
Antwoord met een citaat
Bericht 
Kan het geen defecte CDI zijn?

_________________
Suzuki RM 125 '97
Aprilia AF1 Futura '92


vr feb 29, 2008 11:10 am
Profiel
Itakura
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm
Berichten: 6447
Afbeeldingen: 19
Woonplaats: Raalte
Antwoord met een citaat
Bericht 
ja je kan de ontsteking afstellen, als je je vliegwiel eraf haalt zitten er 3 schroefjes als je die een beetje los draait(niet eruit halen) kan je de plaat draaien en er staan pijltjes op voor vroeger of later... Je cdi kan kapot zijn maar dn zou die dus eigenlijk niet of heel slecht vonken. dit kan je testen door de bougie uit de kop te halen, in de bougiedop te steken en dan tegen het frame of cilinder te houden en dan de electrische start of iets dergelijks in te drukken... :^^: er moet een blauwe vonk uitkomen die bij elke keer dat de zuiger het bovenpunt bereikt vonkt. dus heel snelle vonkjes achter elkaar ;) maar dat wist je vast wel :^^:

_________________
Afbeelding


vr feb 29, 2008 2:34 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
rm125
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr feb 22, 2008 7:43 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Hoorn
Antwoord met een citaat
Bericht 
up up up :<>:


zo mei 11, 2008 11:35 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron