goeden dag,
ik zou me in het kort even voor stellen aangezien ik nieuw ben hier op het forum.
mijn naam is patrick 27 jaren jong
en rij zelf op een suzuki
nu heb ik een paar dagen (weken) geleden een aprilia rs 125 gekocht, die eigelijk de bedoel is om voor me vriendin te worden
(aangezien ze niet een hele snelle hoeft). maar de dag na de aankoop begon de ellende al, dus misschien dat jullie mij verder kunne helpen.
setup:
standaard cil, uitlaat, luchtfilter
wat er wel op zit is een 34mm carb
het is een aprilia rs 125 uit 1999 een 22kw versie.
ik heb de motor gekocht, en zo als ik al zij de dag na de aankoop begon de ellende.
met de 1e rit die ik ermee maakten (thuis) kwam de app na 3km niet meer weg bij het stoplicht, ben toen een tijd aan zoeken geweest en het bleek dat de vorige eigenaarde olie (vanaf olie pomp) op de ontluchting van de carb had aangesloten. heb toen een nieuw slangetje gehaald, bougie en deze op de juiste plek gemonteerd.
daarbij ook de powervalve schoongemaakt aangezien deze weinig tot nix deed.
nadat dit probleem was verholpen en de motor gewoon weer reedt, waren er nog 2 irritant dingetje over maar hier ben ik al enkelen weken mee bezig maar kom er niet meer uit.
de motor start in 1x geen probleem, hij blijft ook netjes lopen en klinkt stationair gewoon goed.
probleem 1:
zodra de motor loopt en ik me pakkie aan heb, knijp ik de koppeling in en zet hem in ze 1, zodra hij vloeiend in ze 1 is gegaan wil de motor gelijk gaan rolle, als je hem tegenhoud (rem) valt die uit.
zodra ik al rijdend +/-1km heb gereden dus enkele keren heb gekoppeld, is dit weg en blijft die netjes staan bij het stoplicht. dit heb ik na gevraagd bij een aprilia dealer en die kon me vertellen dat de vorige eigenaar waarschijnlijk flink sportief heeft gereden en dat de koppelingsplaten bol/krom zijn. maar dit vindt ik een probleem voor als de motor oooit goed gaan rijden, want dat komt bij probleem 2
Probleem 2:
de motor begint te stotteren/in te houden tussen de 4-7 duizend toeren, en zodra je bijv 80km/u achter een auto rijd.
zodra die voorbij de 7 is gaat hij lekkerder lopen en bij de 8 vliegt hij der vandoor.
ik kreeg het advies om de gasnaald iets lager te plaatsen zodat hij minder benzine zou krijgen half gas. maar naar verbazing, na het openen van de carb zat de naald al zo laag mogelijk (klipje bovenste gleufje), dus om toch iets te proberen heb ik het klipje 1tje naar beneden geplaats (dus rijker gezet, naald omhoog). hier zat na een stukje te rijden weinig verschil in(stotterde ietsje minder).
aangezien mij werd aangeraden om op te passen met andere sproeiers, ik heb ik dan maar een afspraak gemaakt bij de motorzaak, om hem op te testbank te zetten.
op de testbank kwam naar voren:
volgas- is de afstelling perfect, misschien ietsjes te rijk (zij de monteur) maar dat mag die wel hebben.
halfgas- stond hij te arm.
ik heb toen de naald op het 1na laagste gleufjes gezet (dat was 2 gleufjes verschoven, naald rijker gezet), het stotteren is ietsjes minder maar nog zeker irritant aanwezig.
toen ik thuis kwam heb ik de naald toch maar op het laagste gleufjes gezet en ben weer gaan proberen. er zat weinig verschil meer in het stotteren, maar doordat de naald zo rijk staat heb ik er een probleem bij gekregen. als de motor nu warm is, kom ik als een slak van mijn plekje af bij het stoplicht en als ik bijv moet afremmen en dan weer plankgas geef blijf hij verschrikkelijk lang hangen op dat toerental waar hij op dat moment op zit,en dan duurt dit zeker weer paar honderd meter voordat hij begint te klimmen in de toeren.
dus misschien heeft een van jullie een idee??
sorry voor het lange verhaal.
mocht er iets onduidelijk zijn of iets verkeerd hoor ik het graag dan geef ik daar een aanvulling aan.
ik hoop dat jullie me kunne helpen. alvast bedankt
grt patrick