Auteur |
Bericht |
hein
ApriliaForum Member
|
afstellen rs50 wil niet echt
hallo, laatst heb ik mijn rs50 opgeknapt, en met behulp van jullie het beestje weer aan de praat gekregen, maar na 1000 km ben ik toch niet tevreden over hoe die loopt, ook niet na het lezen van het grote afstel topic. dus vandaar dat ik jullie hulp er weer bij roep.
de setup is: 50cc snel van athena 19mm carb van dellorto sproeier 95 yasuni r2 uitlaat
de bougie is mooi koffiebruin, maar tussen de 6 en 8500 toeren heeft ie totaal geen kracht, en stotterd ie met halfgas. boven de 8500 rpm loopt ie als een wilde, ook in zn 6 12000 met toeren loopt ie mooi 100km/h
nu zijn er 2 dingen die mij opvielen; tegen het inlaatspruitstuk zit er op de carb een nippel die open staat, dus na de gasschuif. als ik deze dicht hou, gaat ie stationiar minder lopen aan de linker zijkant van de carb zit een afstelschroef (naast de stationiarschroef), wat moet ik met dat schroefje doen?
hij rookt witblauwe rook, best veel, vooral koud, en nee het is geen kvs. ik tank mengsmering 1 op 50, omdat de oliepomp niet zo best meer werkt..
kan iemand mij helpen?
groetjes
|
wo aug 08, 2012 9:45 pm |
|
|
rieju-rrx
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do apr 28, 2011 9:23 pm Berichten: 5274 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Bommel-Westside
|
Re: afstellen rs50 wil niet echt
Klinkt allemaal best goed. Maar als hij op half gas doet stotteren. (Let op dit geld alleen voor gasstand en niet voor toerental) Dan kun je wat met de naald spelen in jouw geval. Moet hij dus armer, want hij stottert. Hoe doe je dit: Je haalt de gasschuif eruit trekt de veer eraf en maakt de gaskabel los van de gasschuif. Er zit ook een wit 'dekseltje' op die zorgt ervoor dat je gaskabel nergens heen gaat (met monteren dus weer goed erin doen. Dan pak je de naald eruit en in jouw geval moet hij armer en moet de naald dus dikker. Dus laat je de naald zakken, dit doe je door het clipje dat om de gasnaald zit los te halen en een streepje omhoog te doen. Dan zet je het weer in elkaar en bekijk je hoe dat het loopt. Maar dat nippeltje trekt valse lucht. Dus die moet je afsluiten. Dmv een slangetje oid en daar een boutje in draaien.
Roken is goed, blauwe rook, dat is het kenmerk van een 2-takt. Koud rookt hij altijd wat meer. En dat schroefje wat naast je stationairschroef zit is je luchtschroef of mengselschroef. Waarschijnlijk luchtschroef. Daarmee kun je de luchtdoorlaat mee doseren.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
_________________ \8/ Gang is alles, remmen is angst \8/
|
wo aug 08, 2012 9:59 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Hij zuigt dus valse lucht door een vacuum aansluiting als ik dat zo hoor. Stukje benzineslang met een schroef erin erop zetten, en dan eens een stukje rijden. Wat belangrijk is tijdens dit testritje, is dat hij goed reageert op volgas. Ik ga er vanuit dat hij nu te rijk zal lopen en zal stotteren, aangezien hij het goed deed terwijl hij valse lucht aanzoog. Sproeier 86 of 84 lijk tmij goed voor deze setup.
Pas als hij op volgas goed reageert, zal je hem netjes kunnen afstellen.
De afstelschroef naast de stationairschroef is de luchtschroef. Als je gaat afstellen, moet deze schroef 3 slagen naar buiten. Een slag is een half rondje, dus anderhalf rondje naar buiten (vanuit volledig naar binnen gedraait bekeken).
Als je oliepomp niet meer zo best werkt en je tankt mengsmering wordt hij nu heel rijk gesmeerd. Oliepomp afsluiten dus, dan zou het roken minder moeten worden.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
wo aug 08, 2012 10:12 pm |
|
|
hein
ApriliaForum Member
|
hallo, ik ben weer een beetje an het prutsen geweest, blijkt dat de oliepomp prima werkt, de brommer kreeg dus smering 1 op 25 maar het probleem is niet opgelost, want of ik nou sproeier 85 of 105 erin doe, de bougie blijft dezelfde kleur... met vol gas optrekken stopt ie soms ff, alsof hij ff niet meer vonkt en gaat dan met een rauwe tik weer verder. ook als ik um van 12000 naar zeg maar 6000 rpm laat uitlopen en wil ik dan weer gas geven, reageert hij eerst een poosje niet en gaat dan weer ineens volop trekken nog suggesties?
|
zo aug 12, 2012 1:00 pm |
|
|
hein
ApriliaForum Member
|
hoi daar was ik weer
mn athena 50snle was ermee opgehouden, ik vond het toch al een kutcilinder, dus heb ik ff een zwarte top 73,5cc gekocht, deze loopt geweldig, maar ik blijf steeds met hetzelfde probleem zitten; de brommer wil niet normaal rijden met halfgas, hij blijft dan stotteren, en als ik hem uit laat lopen en dan weer gas geef, dan duurt het ff en daarna geeftie vol gas, beetje aan/uit effect dus.
nu begin ik te vermoeden dathet aan de uitlaat ligt, een yasuni r2, hoogtoerige uitlaat dus. de nieuwe cilinder begint bij 5000rpm al vol te trekken tot 11500 rpm.
weet iemand hoe ik dit gestotter kan verhelpen? de carb is goed en afgesteld (naar mijn weten, bougie is mooi bruin iig) gasnaald staat het borgclipje in de 2e van boven
setup is: 73,5cc zwarte top performances 19mm pgbh dellorto met sproeier 88 yasuni r2 uitlaat
ik sta volledig open voor suggesties, want ik word zo onderhand gek van dat ding
groetjes
|
za aug 25, 2012 10:06 pm |
|
|
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am Berichten: 3543 Woonplaats: Meppel
|
Metrakit rk loopt mooi op die cilinder. Lekker brede powerband. Vwb afstellen maar eens wat gaan spelen met sproeiers
za aug 25, 2012 11:01 pm |
|
|
hein
ApriliaForum Member
|
ok bedankt. maar vwb? verder weer beunen?
|
zo aug 26, 2012 12:02 am |
|
|
Apriliaaah
ApriliaForum Member
|
Voor wat betreft :p
zo aug 26, 2012 12:22 am |
|
|
hein
ApriliaForum Member
|
o zo haha.
ff voor de duidelijkheid; de luchtstelschroef moet 2 of 1,5 slagen opengedraaid zijn voor je begin met afstellen. maar wat is een slag, 180 of 360 graden? hierover is gek weinig duidelijkheid
greetings
|
zo aug 26, 2012 5:58 pm |
|
|
team-rs
ApriliaForum Member
|
hein schreef: o zo haha.
ff voor de duidelijkheid; de luchtstelschroef moet 2 of 1,5 slagen opengedraaid zijn voor je begin met afstellen. maar wat is een slag, 180 of 360 graden? hierover is gek weinig duidelijkheid
greetings 3 keer 180 graden
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
ma aug 27, 2012 8:58 am |
|
|
hein
ApriliaForum Member
|
Dan is dat helder. Ik ben er inmiddels achter gekomen wat het definitieve probleem was; In de carb zitten aan de luchtfilterkant 2 gaatjes, 1 van 1mm en 1 van 1,5mm. Deze zaten potdicht. De kleine is voor de luchtafstelschroef en de grote "helpt" de hoofdsproeier met aanzuigen. Na het open maken van deze gaten en klooien met sproeiers liep de brommer na 15 minuten helemaal zoals het hoorde.
Bedankt voor jullie hulp!!
Groetjes, Hein
|
zo sep 02, 2012 11:18 am |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
team-rs schreef: hein schreef: o zo haha.
greetings 3 keer 180 graden ? he een slag is toch gewoon helemaal rond 360 graden?
zo sep 02, 2012 11:21 am |
|
|
Apriliaaah
ApriliaForum Member
|
3 keer 180 en 1,5 keer 360 is hetzelfde he kristian
zo sep 02, 2012 11:27 am |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Ja maar Hein vraagt ''wat is een slag'' waarop Walter daarmee reageert :+ Maar goed
zo sep 02, 2012 11:39 am |
|
|
hein
ApriliaForum Member
|
het is zo duidelijk toch? geen reden om daar over te vallen vind ik
|
ma sep 03, 2012 10:54 pm |
|
|