HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo dec 22, 2024 5:47 pm




Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
 Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan? 
Auteur Bericht
RS 746
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 16, 2007 8:29 pm
Berichten: 1650
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Zuid-Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
From idle, to 1/4 throttle.

The Pilot Circuit (also called the primary, low speed circuit, or idle circuit) consists of a brass fuel jet- called the pilot jet (in the float bowl), the pilot mixture screw (outside of, but adjacent to the float chamber), and the pilot air-correction jet (in perimeter of the “mouth” of the carb). The Pilot circuit delivers it’s air/fuel mixture through a small hole in the floor of the carb outlet, downstream of the throttle plate. It regulates the fuel mixture at idle and small throttle openings, typically under one-quarter throttle. The pilot air correction jet admits air to the pilot system, through a channel above the pilot jet, as a fuel/air ratio modifier and emulsion improver.

_________________
Racekees schreef:
forum statistics,
user RS 746, since 2007;
Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]


Laatst bijgewerkt door RS 746 op di feb 07, 2012 12:18 am, in totaal 1 keer bewerkt.



vr dec 23, 2011 11:56 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
jantje053
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 28, 2012 9:25 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Enschede
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
Handig!


di jan 31, 2012 11:43 pm
Profiel
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am
Berichten: 3543
Woonplaats: Meppel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
amy0216, is een dubbelaccount van Henri :D:

_________________
marien schreef:
''A new beunhaas has risen'' :OO:
:00: '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0


zo apr 15, 2012 10:56 am
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
:D: :D: :D: :D: :D: :D: :D: :D: :D:

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


zo apr 15, 2012 11:26 am
Profiel
wespa
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 07, 2011 12:26 pm
Berichten: 930
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
bruce0414, is ook dezelfde zijn dat bots ofzo?


zo apr 15, 2012 2:24 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
ja

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


zo apr 15, 2012 3:20 pm
Profiel
hein
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za apr 28, 2012 9:58 pm
Berichten: 32
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
nou mijn brummert loopt goed hoor, nieuw luchtfiltertje erop, sproeier 90 en gaaaaaaaaan
weet alleen nog niet hoe hard ie loopt omdat ik mn kmteller aandrijving nog niet binnen heb, maar dat laat ik jullie tzt weten
topic kan dicht!!

bedankt voor jullie hulp

groetjes


wo jul 18, 2012 4:56 pm
Profiel
RS 746
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 16, 2007 8:29 pm
Berichten: 1650
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Zuid-Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
hein schreef:
topic kan dicht!!

bedankt voor jullie hulp


Uuuh... Dit topic kan open blijven....

_________________
Racekees schreef:
forum statistics,
user RS 746, since 2007;
Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]


wo jul 18, 2012 5:03 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
:D: :D:

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


wo jul 18, 2012 5:04 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
Ik plak deze ff hier als die niet hier al gepaste was want vergeet steeds waar ie staat. Dit is niet mijn werk, noch van eenander op dit forum... blabla disclaimer;

Carburateur

Meeste mensen weten niet hoe belangrijk het is om je carb. goed af te stellen. Wat je in alle gevallen moet zien te vermijden is een te kleine sproeier! Als benzine verdampt, ontrekt het warmte aan de omgeving. Als je benzine over je hand heen krijgt, voelt het daarom koud aan. Als de benzine in de lucht verdampt, koelt het daarom de lucht af. De lucht die dan in je cilinder komt is gekoeld en de cilinder kan dan een deel van de warmte kwijt aan de koele lucht. Als de sproeier te klein is, verdampt er te weinig benzine en koelt de lucht te weinig af, waardoor je cilinder te weinig koeling krijgt en waardoor je warmlopers krijgt!! Een andere oorzaak van warmlopers kan valse lucht zijn of te weinig olietoevoer. Valse lucht is lucht dat niet door je luchtfilter is gefilterd, maar toch naar je cilinder kan stromen. Omdat het niet gefilterd is, kunnen er vuildeeltjes in zitten, die je cilinder en zuigerwand kunnen beschadigen. Daarnaast zorgen ze voor extra wrijving, waardoor je cilinder te heet kan worden. Hetzelfde geld voor te weinig (of slechte) olie; het geeft veel wrijving, omdat de krukaslagers en de cilinder en zuigerwand te slecht worden gesmeerd. Dit geeft veel slijtage en door de extra wrijving te veel warmte. Als je een 70 cc is het erg verstandig om volledig synthetische olie te gebruiken en de olietoevoer nog eens te verhogen (ca 1 op 35 ipv 1 op 50; dat wil zeggen:1 liter olie op 50 liter benzine)...

Een paar basisbegrippen:

Zo kun je merken of je sproeier te klein of te groot is:

Je kunt naar de kleur van je bougie kijken. Daarnaast kun je het ook merken aan het rijgedrag. Als je start en je rijdt weg, dan hoort je brommer eerst te viertakken, door de choke. Is dit niet zo dan heb je kans dat je sproeier te klein is. Rij daarna naar een rechte lange weg en rij met twee-derde gas tot de top. Als je nu volgas geeft moet je zonder het te horen uiteindelijk nog iets van 5 km/h harder gaan. Blijf je net zo hard rijden, dan is je sproeier waarschijnlijk te klein.
Het kan ook zo: Rij een stuk, totdat je scooter goed warm is en niet meer op de choke staat. Geef daarna een tijd volgas en zet tijdens volgas je brommer uit met je contact. Kijk dan naar je de kleur van je bougie (voorzichtig; alles is heet).
Wit duid op een te kleine sproeier
Zwart op een te grote
Bruin (koffie met melk kleur) op een goede sproeier
Eerst dus wel rijden, want anders zie je alleen hoe je stationair afstelling met choke is en daar heb je niks aan.
Dus: sproeier afstellen tot de kleur van je bougie goed is; koop ook regelmatig een nieuwe bougie en hou de oude bij je, in geval je nieuwe stuk gaat. Let ook op de afstand tussen de polen; te klein is niet goed, maar te groot ook niet.

Viertakken: is verschijnsel dat je scooter gaat stotteren, op een vrij regelmatige manier. Je scooter viertakt meestal ook als je hem net start, als de choke aan staat. Viertakken wordt veroorzaakt door te veel benzine. Je hoort dan iets van prprprprprrrrprprprprprr
Daarentegen staat te weinig benzine: nu zal je cilinder helemaal niet meer ploffen, je hoort ook een soort ooooooooohhhhh.
Let wel op dat als je geen van beide hebt, dat dat NIET wil zeggen dat je carb. goed is afgesteld. Het gevaar zit nou net hier: een te grote sproeier kan eigenlijk geen kwaad, maar dat wordt altijd verholpen, omdat het meteen opvalt dat ie slecht rijdt. Daarentegen valt een te kleine sproeier bijna nooit op, met het gevolg dat niemand erop let en dat de meeste carb's. slecht zijn afgesteld, met alle eventueel alle gevolgen van dien (het hoeft natuurlijk niet fout te gaan)...

De choke; die werkt als volgt: de choke geeft extra benzine als de motor nog koud is. Er zit een temperatuursensor die een naald aanstuurt. Als het warm is gaat de naald uit (of in??), zodat deze extra benzine toevoer gestopt wordt. Met een handmatige choke kan je dus heel makkelijk testen of je scooter extra benzine = grotere sproeier nodig heeft; gewoon testen of ie beter rijd met de choke; voor automatische choke kan dit ook, maar veel moeilijker, omdat je last hebt van allerlei andere effecten...
Deze extra benzinetoevoer heeft eigenlijk twee functies. Een is dat je cilinder meer smering krijgt. Dit is belangrijk, omdat alle olie langs je cilinderwand weg is gelopen, nadat je scooter heeft stil gestaan. Met andere woorden: je cilinder draait, maar heeft nog vrijwel geen smering, wat natuurlijk heel erg slecht is, voor je cilinder. Door extra benzine toe te voegen, probeert men dit te voorkomen. Daarom is het ook heel slecht als je vol gas rijdt, als je choke nog aan staat. Daarnaast zorgt je choke ervoor dat je scooter iets hoger stat. draait, zodat ie niet steeds uitval, wat nogal eens gebeurd als je motor koud is. Dit komt omdat een koude motor iets slechter verbrandt en omdat het afwezig zijn van olie langs je cilinderwand zorgt voor extra wrijving.

Nu gaan we beginnen met het afstellen van de carb.

1.
We beginnen met de hoofdsproeier: de sproeier heeft ALLEEN invloed als je je gas half tot vol open doet. Als je kwartgas dus raar rijd heeft het dus niks met je sproeier te maken!! Ook het stationair lopen van je scooter heeft niks met de (hoofd)sproeier te maken... Daarom moet je je scooter vol gas uit zetten, voordat je naar je bougie kijkt!!! Zorg dan eerst dat je scooter goed volgas rijdt, dwz neem de goede maat sproeier. Kijk naar je bougie en verander je sproeier als de kleur van de bougie niet goed is. Controleer daarna weer en pas je sproeier net zolang aan tot de kleur van de bougie bruin is. Voordat je begint is het raadzaam om eerst de spons van je luchtfilter schoon te maken. Als die namelijk vies is, lijkt het vaak net of je sproeier te groot is...

2.
Dan hebben we het stationaire gedeelte van de carb. Dit zorgt ervoor dat je motor goed, rustig stationair loopt en dat ie ook goed op het gas reageert. Naast de hoofdsproeier zit nog een kleine sproeier. Dit is de stat. sproeier. Ik raad aan deze niet te vervangen, maar mocht je ooit vet gaan tunen en je kan er niet om heen, dan weet je waar ie zit. Maar normaal gesproken is deze sproeier altijd goed!!! Afblijven dus!
Je stat. schroef regelt eigenlijk de laagste stand van je schuif in je carb. Als je gas geeft, gaat deze schuif omhoog, waardoor er makkelijker lucht door je carb. kan stromen, waardoor je motor meer vermogen heeft en waardoor je toerental zag stijgen. Als je gas loslaat verhinder je de luchttoevoer en zal je motor afremmen. Met de stat. schroef regel je dus hoeveel lucht er nog naar je cilinder gaat, terwijl je gas los laat. Het werkt heel simpel; je draait een taps asje onder je gasschuif, waardoor deze iets meer omhoog staat. Dit is de rechterschroef op je carb. Draai deze nu zo ver naar binnen, dat je scooter hoog stat. loopt. Draai nu je luchtschroef (die voor de afstelling lucht/benzine zorgt, bij geen tot kwart gas) helemaal dicht. Daarna draai je hem HEEL langzaam naar buiten, terwijl je heel erg goed luistert!!! De bedoeling is dat je die stand van de luchtschroef vindt, waarmee je cilinder het hoogst stat. loopt. Neem je tijd, want het toerental kan heel langzaam variëren. Hij loopt het hardst, omdat ie het meest power heeft, oftewel: hij is het best afgesteld. Draai nu je stat. sproeier weer naar buiten, zodat ie mooi stat. loopt. Als het goed is reageert je scooter nu optimaal op je gashendel.

3.
Wat de meeste andere carb. hebben is een variabele gasnaald. Aan de gasschuif zit een naald, die ervoor zorgt dat je sproeier dicht staat, bij weinig gas. Bij die andere carb. kun je de hoogte van deze naald instellen. Met andere woorden je kan je sproeier eerder of later laten werken. Daarnaast zijn er ook naalden met verschillende spitsheden te verkrijgen.
Stel deze naald zo af dat je met een kwart gas (of zelfs nog minder) goed weg kan rijden, zonder dat je scooter zal gaan viertakken. Als ie viertakt, moet je de naald naar beneden doen, zodat je sproeier later werkt en dus minder benzine geeft, bij weinig gas. Heb je juist last van weinig power bij weinig gas, dan kun je de naald wat hoger zetten. Heb je je naald versteld, dan moet je daarna waarschijnlijk je stationair gedeelte nog eens afstellen.
Deze naald is niet te verstellen bij een standaard carb. van een sfx, met als gevolg dat de meeste sfxen viertakken met weinig gas!!!

Goed: als je je carb. helemaal goed hebt afgesteld, dan start ie beter, reageert ie beter op je gas en is zijn vermogen (en top) beter. Maar let op: het afstellen van je carb is vooral goed voor de levensduur van je scooter. Het wil NIET zeggen dat je meteen 10 km/h harder gaat!! wees blij met een of een paar km/h!!

Zorg dus altijd dat je carb goed afgesteld is. Als je bv. een nieuwe uitlaat monteert, is het het best als je je carb. en daarna je gewichtjes ook meteen ff naloopt...

Tot slot kun je ook nog een snellere carb. kopen. Deze is altijd wat groter, zodat er makkelijker lucht door kan stromen, zodat je cilinder beter gevuld wordt, wat meer vermogen oplevert. Als je cilinder al goed gevuld werd bij je oude carb. heeft een grotere carb. dus geen nut. Alleen als je scooter veel toeren maakt en je hebt een grotere cilinder (70 cc), dan is goed eens te overwegen om een andere carb. te nemen. Als je tocht besluit om een grotere carb. te kopen, koop dan nooit een Amal!! Dit is kwalitatief een zeer slecht merk en daarnaast is het vaak extreem moeilijk tot onmogelijk om hem goed af te stellen...

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


Laatst bijgewerkt door Venlonaer op ma dec 10, 2012 7:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



di jul 31, 2012 4:50 pm
Profiel
khalid
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di feb 04, 2014 4:58 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Amsterdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
Hallo, ik heb vandaag kleinere sproeier geprobeert mijn setup:
dr80, standaard uitlaat, 21mm carb. heb er hiervoor 115 op gehad met metrakit uitlaat maar rij nu dus met een te grote sproeier (55km/h). daarvoor (110km/h). iig heb vandaag sproeiers 92 & 96 geprobeerd bij 96 reed hij goed in eerste en tweede versnelling maar 3,4,5,6 steeds meer inhouden, geen boaaap geluid maar gewoon geen kracht en niet harder kunnen... dus gasnaald op 2de stand van onder gedaan daarna luchtschroef afstellen maar werd niet beter... en 92 nog slechter :P dus moet ik rond de 100 zitten? of kan het iets anders zijn wat er niet klopt... alvast bedankt, mvg khalid.

_________________
https://www.facebook.com/khalidstunting


vr maart 28, 2014 9:23 pm
Profiel
Melf50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 27, 2014 3:13 pm
Berichten: 181
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afstellen. hoe pak je dat nou slim aan?
misschien makkelijker om dit in 1 topic te doen? krijg je minder verwarring.


za maart 29, 2014 8:44 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron