Auteur |
Bericht |
joey2041
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 20, 2011 2:04 pm Berichten: 22
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
luchtschroef staat gewoon 1,5 en met 90 kwam er allemaal zwarte soort van olie uit me uitlaat en me bougie was nat en zeer zwart. Maar ik ga het nog een keer proberen met 90 en luchtschroef + gasnaald even verstellen
|
za jul 09, 2011 12:28 pm |
|
|
sombrero
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo mei 21, 2008 8:42 pm Berichten: 27
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
hallo, Ik heb een YAMAHA Tzr. Ik heb ongeveer een half jaar geleden een vastlopergehad met mijn gilardonie 74cc. Vervolgens heb ik het hele motorblok gereviseerd. Nieuwe lagers, doppler krukas, nieuwe pakkingen en nieuwe keerringen enz.
Vorige week heb ik mijn brommer naar EPC sittard gebracht om hem te laten afstellen. Want dit lukte me niet. Het maakte niet uit welke sproeier ik ook monteerde, de brommer liep niet lekker.
Toen werd ik gebeld dat de brommer valse lucht trekte. Toen heb ik de brommer weer mee naar huis genomen en het blok gesplitst en weer nieuwe pakking aangebracht en het blok opnieuw gemonteerd. keerringen zagen nog goed uit dus heb ik laten zitten.
Mijn set up is als volgt: airsal 50cc delortho 19 phbg originele filter + filterbox (luchtfilterbegrenzing eruit) Yasuni hmr2 malossi membraan (vl6) vervangende cdi kast van hpi (digitaal instelbaar)
Mijn probleem is als volgt: Ik heb sproeier 130 gemonteerd om te beginnen met afstellen. Nu start mijn brommer alleen met aanduwen en choke aan. als ik dan rijd rijd hij goed maar heeft hij een dip rond de 7000 toeren. In zijn vrij kan ik gas geven tot 11.000 toeren. Als ik dan gas loslaat gaat hij langzaam terug naar stationair. bij de 5000 toeren blijft hij wel even hangen. ik heb al eens met een bus deodorant geprobeerd valse lucht te vinden maar dit was zonder enig succes. Met kleinere sproeiermaten merk ik weinig verschil. Als ik een stukje ga rijden trekt de brommer een kleine helling al niet. De motor slaat dan al af. ook maakt hij een buwaap geluid als ik half gas geef. Dit zijn tog tekenen van een te kleine sproeier of niet? Hoe kan het dat sproeier 130 te klein is? dit lijkt me sterk voor een 50cc tje
_________________ 4takt krijg de tering ik rijd mengsmering
|
zo aug 07, 2011 7:26 pm |
|
|
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm Berichten: 2159
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
voor je begint; doe je luchtfilterbegrenzing er gewoon in. Dit stelt makkelijker af.
Als je zeker weet dat je nergens valse lucht hebt. (want je kunt merken aan bijv. heel hoog stationair willen loopen, dus eerst in toeren klimmen en dan uitvallen), dan kun je de rest van je carb gaan afstellen. Laat sproeier 130 er maar gewoon inzitten. en draai je luchtscroef is een stukje in. Daarna kun je proberen om het clipje van je gasnaald 1 standje omlaag te doen.
Zodra hij wat beter loopt (want hij loopt nu wss te arm) kun je gaan fijnafstellen. Normaal is het iets handiger om eerst je sproeier te bepalen, maar met 130 zit je safe wat betreft warmlopers.
Maar check voor je dit alles doet of ie echt nergens valse lucht aanzuigt. Dus check alle slangklemmen, de aansluiting van je rubberen slang van je luchtfilter naar je carb en je spruitstuk etc.
|
zo aug 07, 2011 11:48 pm |
|
|
apriliafreak15
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 13, 2010 1:32 am Berichten: 2
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
Kan het zijn dat ik na het honen en afwerken van een cilinder er een kleinere sproeier in moet doen ?
|
ma aug 15, 2011 1:51 pm |
|
|
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm Berichten: 2159
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
dat is niet gebruikelijk maar het kan wel ja.
|
ma aug 15, 2011 2:14 pm |
|
|
sombrero
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo mei 21, 2008 8:42 pm Berichten: 27
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
PeteRSchouten schreef: voor je begint; doe je luchtfilterbegrenzing er gewoon in. Dit stelt makkelijker af.
Als je zeker weet dat je nergens valse lucht hebt. (want je kunt merken aan bijv. heel hoog stationair willen loopen, dus eerst in toeren klimmen en dan uitvallen), dan kun je de rest van je carb gaan afstellen. Laat sproeier 130 er maar gewoon inzitten. en draai je luchtscroef is een stukje in. Daarna kun je proberen om het clipje van je gasnaald 1 standje omlaag te doen.
Zodra hij wat beter loopt (want hij loopt nu wss te arm) kun je gaan fijnafstellen. Normaal is het iets handiger om eerst je sproeier te bepalen, maar met 130 zit je safe wat betreft warmlopers.
Maar check voor je dit alles doet of ie echt nergens valse lucht aanzuigt. Dus check alle slangklemmen, de aansluiting van je rubberen slang van je luchtfilter naar je carb en je spruitstuk etc. Hey ik heb dit alles al geprobeerd, heb de gasnaald wel een clipje verschoven zodat de naald hoger komt te liggen. De dip op 7000 toeren is nu wel weg. Ik heb nu sproeier 126 erin zitten. Hij start nog steeds niet elektrisch (heb nieuwe accu en startmotor), allen met aanduwen start de brommer. Ik heb de keerring aan de ontstekingskant vervangen. Maar dit maakt ook geen verschil. Met choke aan rijd de brommer wel lekker, maar hij valt stationair uit, als ik stil sta. Heb al van alles geprobeerd met de stationairschroef en de luchtschroef. Wie weet er nog raad mee ?
_________________ 4takt krijg de tering ik rijd mengsmering
|
do aug 18, 2011 5:47 pm |
|
|
A.lexx
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo apr 24, 2011 12:12 pm Berichten: 30
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
Ik heb sinds gisteren een Gianelli enduro, maar als ik hem helemaal doortrek verliest hij bovenin de toeren juist kracht en trekt hij niet goed door. Deze uitlaat hoort toch nog wat hoogtoeriger te zijn als mijn hebo performer of niet Ik heb al sproeier 90, 92, 94, 100 en 102 erin gehad en hij doet het bij ze allemaal. Kan de kleine puntlas in het begin van de bocht hier toevallig voor zorgen?
|
di aug 23, 2011 6:57 pm |
|
|
DaliasD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 03, 2010 7:07 pm Berichten: 195 Woonplaats: nieuwleusen
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
A.lexx schreef: Ik heb sinds gisteren een Gianelli enduro, maar als ik hem helemaal doortrek verliest hij bovenin de toeren juist kracht en trekt hij niet goed door. Deze uitlaat hoort toch nog wat hoogtoeriger te zijn als mijn hebo performer of niet Ik heb al sproeier 90, 92, 94, 100 en 102 erin gehad en hij doet het bij ze allemaal. Kan de kleine puntlas in het begin van de bocht hier toevallig voor zorgen? Rij je met ori luchtfilter ? Gianelli heeft vaak een grotere maat sproeiers nodig en als je dan geen oriluchtfilter hebt, dan moet je waarschijnlijk nog groter dan 102.
_________________ Luuk1488 schreef: Er moet toch wel een goeie rotor zijn met licht? Ja kan natuurliljk ook altijd nog een dynamo nemen tegen me wiel aan..
|
di aug 23, 2011 10:47 pm |
|
|
Patje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za aug 13, 2011 3:06 pm Berichten: 24 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Westdorpe
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
heey
Mijn Rs heeft een dipje van 3000 tot 6500 toeren ( Hoge Toeren gaat goed maar nog niet perfect )
Setup
Dopler ER1 Cilinder Malossi Vl6 Membraam Dopler Spruitstuk 21 mm Dellorto Gasnaald staat helemaal onder Sproeier 80 (op dit moment ) Metrakit RK Carbon Uitlaat.
Ik moet de cilinder nog inrijden ( heb net 195km achter de rug )
Heeft er iemand Tips voor het afstellen en wat de Dip kan zijn? hoeveel moet je je luchtschroef in of uit draaien.
_________________ Money Talks, Bullshit Walks
|
wo aug 24, 2011 8:59 am |
Persoonlijk album
|
|
RaliasR
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 01, 2009 10:46 pm Berichten: 404 Woonplaats: Nieuwleusen (Ov)
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
Op standaard 1.5 slag uitdraaien en gasnaald standaard in het midden zetten Eerst een goede hoofdsproeier zoeken (hoge toeren goed) en luchtschroef en gasnaald eerst niet veranderen . Daarmee doe je later de fijnafstelling. Denk dat je vanaf 92 naar beneden moet afstellen.
|
wo aug 24, 2011 11:06 am |
|
|
Patje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za aug 13, 2011 3:06 pm Berichten: 24 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Westdorpe
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
RaliasR schreef: Op standaard 1.5 slag uitdraaien en gasnaald standaard in het midden zetten Eerst een goede hoofdsproeier zoeken (hoge toeren goed) en luchtschroef en gasnaald eerst niet veranderen . Daarmee doe je later de fijnafstelling. Denk dat je vanaf 92 naar beneden moet afstellen. Super dank je wel. Nog 1 vraagje trouwens. je heb op je carburateur een stationair en een luchtschroef. maar als ik mn vlotterbak open maak, zie ik tussen de hoofdsproeier en de stationair sproeier een heel klein schroefje zitten. dat je ook kan in en uitdraaien. is dit ook een luchtschroef of is dit iets anders? de stationairsproeier is 55 zag ik ( standaard in een 21mm carburateur )
_________________ Money Talks, Bullshit Walks
|
wo aug 24, 2011 1:59 pm |
Persoonlijk album
|
|
DaliasD
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 03, 2010 7:07 pm Berichten: 195 Woonplaats: nieuwleusen
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
Je hebt verschillende mogelijkheden. Je kunt in een carburateur een 3-tal sproeiers hebben Hoofdsproeier Stationairsproeier Chokesproeier
Stationairsproeier zit veelal dicht bij Hoofdsproeier op een hogere plaats Chokesproeier zit onder de choke.
Luchtschroef wijzigt het mengsel via de stationairsproeier Stationairschroef wijzigt het mengsel via de hoofdsproeier choke wijzigt het mengsel via de chokesproeier
Kijk maar eens.
_________________ Luuk1488 schreef: Er moet toch wel een goeie rotor zijn met licht? Ja kan natuurliljk ook altijd nog een dynamo nemen tegen me wiel aan..
|
wo aug 24, 2011 7:51 pm |
|
|
PeteRSchouten
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 07, 2009 8:23 pm Berichten: 2159
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
DaliasD schreef: Je hebt verschillende mogelijkheden. Je kunt in een carburateur een 3-tal sproeiers hebben Hoofdsproeier Stationairsproeier Chokesproeier
Stationairsproeier zit veelal dicht bij Hoofdsproeier op een hogere plaats Chokesproeier zit onder de choke.
Luchtschroef wijzigt het mengsel via de stationairsproeier Stationairschroef wijzigt het mengsel via de hoofdsproeier choke wijzigt het mengsel via de chokesproeier
Kijk maar eens. hoebedoel je dat
|
wo aug 24, 2011 7:55 pm |
|
|
team-rs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di maart 16, 2010 2:17 am Berichten: 5211
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
ik lol'de
_________________ money can't buy happiness, that's just a lie we tell poor people to keep them from rioting in the streets
|
wo aug 24, 2011 9:01 pm |
|
|
SuMo-rider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 22, 2010 7:19 pm Berichten: 1896
|
Re: Het 'afstellen' kleine vragen topic
PeteRSchouten schreef: DaliasD schreef: Je hebt verschillende mogelijkheden. Je kunt in een carburateur een 3-tal sproeiers hebben Hoofdsproeier Stationairsproeier Chokesproeier
Stationairsproeier zit veelal dicht bij Hoofdsproeier op een hogere plaats Chokesproeier zit onder de choke.
Luchtschroef wijzigt het mengsel via de stationairsproeier Stationairschroef wijzigt het mengsel via de hoofdsproeier choke wijzigt het mengsel via de chokesproeier
Kijk maar eens. hoebedoel je dat als je heel krom gaat denken kom je er zo op uit: stationairschroef zorgt ervoor dat je gasschuif hoger komt te staan, wat dus ook beteken dat je gasnaald hoger komt te staan en dus minder ver in je hoofdsproeier steekt. dus dan zou je kunnen stellen dat je luchtschroef het mengsel via de hoofdsproeier wijzigt.. mja :')
_________________
|
do aug 25, 2011 9:19 pm |
|
|
|