Auteur |
Bericht |
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Happende koppeling Aprilia custom classic
Bij mij classic vind ik dat de koppeling niet echt lekker oppakt. Het is niet echt happen, maar hij pakt wel zeer snel op. Ik moet dan ook veel gas geven om de motor niet te laten afslaan. Dit is mijn eerste moderne schakelbrommer met een Minarelli blokje. Bij mijn Kreidler heb ik meer een slippende koppeling en beter te doseren. Is het normaal bij deze blokjes (AM4) dat de koppeling vrij direct is of is het een teken van slijtage en moeten er nieuwe plaatjes in ?
Dat brengt mij bij de volgende vraag, waar koop ik koppelingsplaatjes voor een AM4 blok ?
Mvg, Rob
|
di maart 22, 2011 10:18 pm |
|
|
frishh
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jun 13, 2010 11:06 am Berichten: 3714 Woonplaats: Delft
|
Re: Happende koppeling Aprilia custom classic
Je kan een beetje variëren met de afstelling van de koppelingskabel bij de hevel, misschien mag hij wel ietsje losser. Als dat niet werkt kan je de koppelingskap eraf halen en zorgen dat de afstelmoer in je drukplaat zo staat dat je koppeling op het juiste moment aangrijpt.
di maart 22, 2011 10:19 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
De koppelingskabel zelf heb ik al wat losser gezet zodat er ipv 4mm een kleine 6 a 7mm speling inzit. Ik heb deze brommer net een paar weken, dus ben nog niet op de hoogte hoe hij in elkaar steekt en / of wat voor gereedschap er nog is voor het verstellen van de koppeling zelf. Moet ik bv nieuwe pakkingen plaatsen en zo ja waar haal ik deze ?
Mvg, Rob
|
di maart 22, 2011 10:35 pm |
|
|
frishh
ApriliaForum Member
|
Er zou een nieuwe pakking tussen moeten, die kan je bijvoorbeeld halen op www.josdijkman.nl. Bij how-to's staat wel het 1 en ander over koppeling afstellen, je hebt niet meer nodig dan inbus 5 en steek/ringsleutel 17, uit mijn hoofd gezegd.
di maart 22, 2011 11:03 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Aankomend weekend maar eens op de knieen voor het blok. Ik neem aan dat ik zo de kap van het blok kan halen zonder verder sloopwerk ?
Mvg, Rob
|
wo maart 23, 2011 12:45 am |
|
|
frishh
ApriliaForum Member
|
Helaas, natte koppeling, eerst even de koelvoeistof en olie weg laten lopen dus. Maar voor je daar aan begint, waarmee vergelijk je je 'probleem'? Want een brommer zal nooit zo ontkoppelen als een motor, het is nu eenmaal geen hydraulische koppeling.
wo maart 23, 2011 12:48 am |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Bij mijn Kreidler (brommer) kan ik de koppeling wat laten slippen voordat hij aangrijpt. Bij mijn classic klapt de koppeling er vrij hard in en is er nagenoeg geen slip. Hierdoor moet ik het toerental opjagen zodat de motor niet afslaat. Het begint dan haast op een scooter te lijken, volgas optrekken en dat vind ik maar niks.
Mvg, Rob
|
wo maart 23, 2011 12:59 am |
|
|
frishh
ApriliaForum Member
|
Dat hoort niet inderdaad. Ik zou in ieder geval voor je aan je blok begint even lekker met de kabelspeling variëren voor de zekerheid, misschien moet het toch nog ietsje losser. Hier wat handige how-to's: viewtopic.php?f=4&t=2280viewtopic.php?f=4&t=2830En dan nog voor de koppeling zelf: Eerst dus even de koppelingskap eraf halen, dan zie je de koppeling in het midden zitten. Als je nu de afstelbout midden in de drukplaat wil verdraaien, zal je hele koppeling meedraaien, dus als je geen zuigerstop hebt moet je even de vier veertjes losdraaien, zodat je je drukplaat eruit kan halen en (met doeken ertussen) in de bankschroef kan zetten. Dan moet je de borgmoer losdraaien, en de afstelbout een stukje uitdraaien, en de drukplaat weer goed monteren. De drukplaat kan er op 4 manieren op, maar maar 1 is de juiste, het verschil merk je vanzelf, maar het is wel makkelijk als je onthoudt welke kant het pijltje op wijst. Dan schroef je de drukveertjes weer vast, en draai je de afstelbout helemaal in, en dan weer een half slagje terug. Vervolgens draai je de afstelbout weer STRAK vast, want dit gaat nog wel eens los en dan kan je weer opnieuw beginnen. Dan kan je je olie hergebruiken als die nog niet zo oud is, maar vervangen kan nooit kwaad. Ook weer nieuwe kvs erin doen uiteraard. En hier het officiële handboek: http://www.sgnc.dk/documents/00020.pdf
wo maart 23, 2011 1:12 am |
|
|
SuMo-rider
ApriliaForum Member
|
frishh schreef: Helaas, natte koppeling, eerst even de koelvoeistof en olie weg laten lopen dus. Maar voor je daar aan begint, waarmee vergelijk je je 'probleem'? Want een brommer zal nooit zo ontkoppelen als een motor, het is nu eenmaal geen hydraulische koppeling. alsof elke moderne motor een hydraulische koppeling heeft, t gros op de motorbeurs dit jaar had nog steeds een kabel voor de koppeling.
wo maart 23, 2011 1:21 am |
|
|
frishh
ApriliaForum Member
|
Dat zeg ik ook nergens, alleen als je een hydraulische koppeling gewend bent zal dit even tegenvallen.
wo maart 23, 2011 1:22 am |
|
|
SuMo-rider
ApriliaForum Member
|
Daarmee ga je er vanuit dat de meeste motoren een hydraulische koppeling hebben anders had je nooit de aanname kunnen maken dat ie dit gewend is, dus ja, je zegt indirect wel dat de meeste motoren een hydraulische koppeling zouden hebben.
Verder denk ik dat het koppelinghuis gewoon hard ingeslagen is, waardoor er een plaat af in blijft hangen en dus gaat bokken omdat deels gekoppeld en ontkoppeld is.
wo maart 23, 2011 1:24 am |
|
|
frishh
ApriliaForum Member
|
SuMo-rider schreef: Daarmee ga je er vanuit dat de meeste motoren een hydraulische koppeling hebben anders had je nooit de aanname kunnen maken dat ie dit gewend is, dus ja, je zegt indirect wel dat de meeste motoren een hydraulische koppeling zouden hebben. Wat een bullshit. SuMo-rider schreef: Verder denk ik dat het koppelinghuis gewoon hard ingeslagen is, waardoor er een plaat af in blijft hangen en dus gaat bokken omdat deels gekoppeld en ontkoppeld is. Daar zeg je dan wel weer iets nuttigs.
wo maart 23, 2011 1:27 am |
|
|
Extremâh StraatVechtâh
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 19, 2007 1:13 am Berichten: 421 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: Scheveningen
|
hij pakt in 1 keer aan zonder te kunnen slippen, je moet gas bij geven om um nite uit te laten vallen.
denk dat je koppelingshuis is ingeslagen (door de platen).
_________________ D.I.Y. ALL THE WAY
|
wo maart 23, 2011 1:32 am |
Persoonlijk album
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Koppelingshuis ingeslagen ? Dat moeten jullie even verder uitleggen zonder dat ik bang word. Ik voel haast aankomen dat het me (veel ?) geld gaat kosten..... Hoe kan ik zien dat er iets ingeslagen is en wat zou er eventueel vervangen moeten worden ?
Laat ik het zo zeggen, ik moet minstens half gas geven voordat ik de koppeling kan laten inkomen. Ook tijdens het verder schakelen voel ik een lichte tik van het inkomen van de koppeling.
Mvg, Rob
|
wo maart 23, 2011 1:44 am |
|
|
SuMo-rider
ApriliaForum Member
|
zoals ik het zeg, google het voor de grap eens
wo maart 23, 2011 1:47 am |
|