HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma apr 07, 2025 12:42 pm

Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Rare afstelling Derbi Senda 
Auteur Bericht
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Rare afstelling Derbi Senda
Tijdje geleden mijn Gianelli enduro binnen gekregen en dat samen onder mijn Derbi senda DRD 2003 gezet met twv 12-53, gewoon 50cc.

Sinds kort ook een nieuwe 17,5mm carb en sinds 2 weken een nieuwe luchtfilter aangezien de vorige eigenaar die andere kapot had geboord en was bedekt met tape .

Maar nu het volgende probleem: De afstelling.

De brommer stottert enorm en het lijkt soms of die zichzelf verslikt. Dan is et ff stil, geeft een gil en begint weer te stotteren.

Heb uit de enduro de prop in de bocht gehaald, volgens mij de enige?

Ik had eerst sproeier 80, dat liep niet lekker,, stotteren/verslikken etc. Vervolgens Sproeier 90 erin gedaan.. Iets beter, maar nog steeds klote.. Toen sproeier 100, Dat deed het nog slechter dus maar tussen de 90 en de 100 geprobeerd. heb 92 94 96 98 geprobeerd.. allemaal gewoon stotteren.

Nou ging het met sproeier 90 wel beter, na een tijd stotteren kwam hij in zn hoogste toeren, en schoot hij gewoon door. mits je hem daar ook in hield. Nou heb ik wel gelezen dat een Enduro slecht loopt in lage toeren.. Maar ik kan me niet voorstellen dan hij het zó slecht doet.. Het duurt namelijk echt heel lang en veel gesputter voordat hij op toeren komt. Ook komt er onwijs veel zwarte smurrie uit de uitlaat. Gasnaald ook al tandje lager gezet.. geen succes, hij kwam nu helemaal niet meer op toeren met sproeier 90. Nu zit er sproeier 80 in en doet hij het nog steeds slecht, maar iets beter als eerst, je moet em in toeren houden wil hij niet stotteren,, en hij hapert enorm voor hij in toeren komt. Als ik in lage toeren rij, bijvoorbeeld in zijn 6 rijd hij zonder te stotteren, mits je vol gas geeft, ongeveer 40 kmpu.. Na een tijd vol gas in zijn 6 op lage toeren, hoor je hem wat hoger in toeren komen en is et het welbekende bwoaaap geluid, druk ik dan mn koppeling in, loopt hij onwijs hoog in toeren, geef ik dan gas,, is het een mooie gil zonder gestotter. Dus het lijkt wel alsof wanneer hij verzopen is, hij het goed doet, zonder te stotteren of te haperen.

Als ik op een lang brom pad hier in de buurt doortrek naar zn top, wat rond de 85 is ongeveer, en ik hem dus een soort van "schoon" blaas, doet hij het daarna gewoon goed, ook het in toeren komen en het normaal rustig rijden zonder te stotteren, na 5 minuten doet hij het overigens weer slecht..

Nou heb ik een beetje rond gezocht en zie ik dat de meeste mensen met ongeveer dezelfde setup rond de sproeier 90/88 zitten. Mijn bougie is nu zwart met wat bruinig wat er doorheen komt. Het lijkt me erg sterk dat ik nóg kleiner moet? Ik zal het wel is proberen, maar zijn er misschien andere mogelijkheden die dit kunnen veroorzaken?

Iemand misschien ideeën wat het zou kunnen zijn ?

Ik weet dat het misschien niet geheel duidelijk is, maar het is erg lastig uit te leggen, indien er vragen zijn zal ik ze natuurlijk altijd beantwoorden!

Alvast bedankt!

wo jul 21, 2010 7:34 pm
Profiel
RS 746
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rare afstelling Derbi Senda
Ten eerste: Welkom op het forum :D
Die vele zwarte smurrie uit je uitlaat kan zijn dat je hem te rijk smeert met teveel olie dus, dan gaat ie zich daarin verslikken.
Dit kan overigens alleen als je zelf mengt, dus als je oliepompje is afgesloten.
Voor de rest raad ik je aan om wat te experimenteren met sproeiers, en de afstelmogelijkheden van je carburator :thumright: :thumleft:
Heb je ook de juiste hittegraad bougie?
En ook de boel eens goed en grondig schoonmaken en nakijken van binnen kan al wonderen doen... :D:

Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]

wo jul 21, 2010 7:39 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bedankt! :D

Ik smeer hem niet zelf, dus gewoon met een oliepompje. Carburateur is net nieuw en dus ook nog niet vies :^^: Had het al gecheakt voor de zekerheid, maar was geen korreltje zand o.i.d. te vinden!

Ik heb nu sproeier 78 gekocht, en dat ga ik morgen even proberen, maar ik vind het zo raar dat mijn sproeiermaat veel lager uitvalt dan bij de meeste, kan het me niet voorstellen dat het bijna 10 maten verschilt met andere senda's!

In ieder geval bedankt voor je hulp :^^:

wo jul 21, 2010 7:49 pm
Profiel
RS 746
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Als je idd logischerwijs gaat nadenken, zou het idd THEORETISCH niet veel mogen/moeten verchillen met andere Senda's.
Maar in de PRAKTIJK is keer op keer bewezen dat écht ELK blokje wel anders is.
Je kan dus niet zomaar effe een afstelling van een ander overnemen, al zou je denken dat je dan goed zit... Elk blokje is wel ietsje alnders.
Toch gewoon effe zelf experimenteren dan, met sproeiers en carb afstelling, aangezien de mogelijkheid van vuiltjes al door jou is nagekeken... :^^: ;)
(en gebruik de juiste bougie)

Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]

wo jul 21, 2010 7:53 pm
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Klopt, en daar ben ik het ook helemaal mee eens! Maar vaak verschilt het niet veel meer dan 5 maten, en als het bij mij al meer dan 10 maten scheelt begin ik toch te twijfelen :P. Maar ik ga het nog even proberen morgen, ook is kijken wat hij met een powerfilter doet, beter of slechter..

Bougie is net nieuw, hittegraad 8 uit m'n hoofd, moet goed zijn toch ? Er zat iets hoger in, die had in een airsal 80cc gezeten,, leek me niet echt super :P .

wo jul 21, 2010 8:03 pm
Profiel
RS 746
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
:D Powerfilter is overbodig.
Alleen aan te raden bij hoog getunede blokken...
Brengt je alleen maar extra herrie :^^: ;)
En de bougie is idd hittegraad 8 a 9 met een redelijke standaard setup.

wo jul 21, 2010 8:31 pm
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Klopt, maar als ik hem erop zet, en hij doet het beter, weet ik wel dat ik te arm sta afgesteld :^^: .

wo jul 21, 2010 10:08 pm
Profiel
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Gister sproeier 78 erin gedaan, en het ging al iets beter, stottert iets minder in lage toeren, maar heeft nog wel moeite om in zn uiteindelijke toeren te komen..

Vind niemand dat ik relatief klein zit kwa sproeiers ? Ik zelf vind het vreemd :P .

vr jul 23, 2010 8:25 am
Profiel
SakerTje
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
zit wel laag vind ik ja, misschien een grotere sproeier en dat even wat met carb proberen te doen? gasnaald bijv? verder weet ik het ook niet

vr jul 23, 2010 3:56 pm
Profiel
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Daarom.. gasnaald heb ik al clipje omlaag gedaan, dus rijker, werd aanbevolen met een enduro voor iets meer power onderin.. wat moet ik verder nog aan mn carb afstellen? Luchtschroef staat goed..

vr jul 23, 2010 9:23 pm
Profiel
Senda80Rosmalen
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bij zulke extreme verschillen helpt je bougie je een heel eind op weg als je nog niet zo veel ervaring hebt, ik had 90 of 92 met gasnaald op de 2e stand volgens mij.. maar dit weet ik niet zeker, is alweer een tijd geleden.

Ktm #24

ma jul 26, 2010 5:07 pm
Profiel
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bougie is is bruinig met nog wat zwart er doorheen. Helpt inderdaad wel met hoger of lager, maar dit zou lager beteken, en dat maakt het verschil dus alleen maar groter.. :00/:. Ik snap er echt niks van..

di jul 27, 2010 8:46 pm
Profiel
RaliasR
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Probeer vanuit een eerste vaste basis-setup te werken en daarna maar 1 ding (bv sproeier) te veranderen. Als je tegelijktijd te veel aanpast, dan kom je moeilijker tot een goede afstelling. teveel variabelen.
Controlepunten:
Is de aansluiting van de nieuwe uitlaat met jouw cilinder goed strak ?
Is de aansluiting tussen luchtfilter en carburateur goed strak

PS als je brommer met powerfilter(meer lucht) beter gaat lopen ,dan staat ie nu te rijk.
lucht + benzine+ olie moeten in de goede verhouding tot elkaar staan

wo jul 28, 2010 8:03 pm
Profiel
Billydekid
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Luchtfilter strak op carb weet ik niet zeker.. Zit geen ring meer omheen, dus even tyrepje omheen doen.. Of die olie verhouding klopt betwijfel ik.. Ik heb hem gekocht met een Airsal 80, en heb er zelf weer een dr50 opgezet, en niet aan olie gezeten.

Als ik eerlijk ben zou ik ook niet weten hoe ik de olietoevoer moet aanpassen.. :00/:
Komt ook erg veel zwarte troep uit de uitlaat.. Zegt misschien ook wat..

wo jul 28, 2010 9:57 pm
Profiel
team-rs
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
ja dat die veel te rijk staat,

wo jul 28, 2010 10:05 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende