Auteur |
Bericht |
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Gezocht: Overmaats remschijf
Voor mijn Aprilia Classic zoek ik een overmaats remschijf. Op het plaatje staan de maten van de huidige remschijf met de montage gaten. Iemand die een remschijf over heeft van een RS of Derbi met deze maten ?
Mvg, Rob
Bijlagen:
remschijf classic003.jpg [ 195.51 KiB | 6031 keer bekeken ]
|
vr aug 02, 2013 9:50 pm |
|
|
Schriene
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do nov 15, 2012 1:48 pm Berichten: 814 Woonplaats: Maastricht
|
Re: Gezocht: Overmaats remschijf
Ik heb er volgens mij nog zo eentje liggen. Kan wel pas volgende week kijken ivm vakantie.
vr aug 02, 2013 10:03 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Hij moet groter in doorsnede zijn omdat ik met de huidige 230mm (brommer) niet door de keuring kom naar (80cc) motor. Volgens de meneer van de keuring heb ik te weinig remkracht aan de voorkant.
|
vr aug 02, 2013 10:17 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
sterkere remklauw geen idee?
vr aug 02, 2013 10:22 pm |
Persoonlijk album
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Die heb ik er al opzitten, maar de remblokjes verbranden gewoon. Des te groter de remschijf des te meer remkracht je kan opbouwen. Van de Aprilia Classic is de schijf gewoon veel te klein, zelfs voor een brommer. De RS en Derbi hebben een schijf voor brommer die, ik denk, minstens 10cm groter in doorsnede is waarbij de remklauw zo goed als gelijk is. http://link.marktplaats.nl/692463186
|
vr aug 02, 2013 10:37 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
met 230 mm kun je hard zat remmen. Bij 80 kmh kan ik er het voorwiel mee blokkeren. Op 21' wiel. Zijn zat motoren die flink meer wegen met dat maatje schijf.
vr aug 02, 2013 11:30 pm |
Persoonlijk album
|
|
NakedRS50
ApriliaForum Member
|
Aprilia RX 50 2003 schreef: met 230 mm kun je hard zat remmen. Bij 80 kmh kan ik er het voorwiel mee blokkeren. Op 21' wiel. Zijn zat motoren die flink meer wegen met dat maatje schijf. Dat dus ^ Een rs125 heeft gewoon een 320 remschijf en dat remt al meer dan genoeg als je alles in orde hebt.
za aug 03, 2013 1:40 am |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Aprilia RX 50 2003 schreef: met 230 mm kun je hard zat remmen. Bij 80 kmh kan ik er het voorwiel mee blokkeren. Op 21' wiel. Zijn zat motoren die flink meer wegen met dat maatje schijf. Met de trommelremmen van mijn MT kon ik bij 80 ook het voorwiel blokkeren, maar vertragen ho maar..
za aug 03, 2013 1:44 am |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
JB1 schreef: Aprilia RX 50 2003 schreef: met 230 mm kun je hard zat remmen. Bij 80 kmh kan ik er het voorwiel mee blokkeren. Op 21' wiel. Zijn zat motoren die flink meer wegen met dat maatje schijf. Met de trommelremmen van mijn MT kon ik bij 80 ook het voorwiel blokkeren, maar vertragen ho maar.. Gelukkig iemand die het snapt. Mvg, Rob
|
za aug 03, 2013 10:20 am |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Misschien dat een grotere klauw+dikkere (let op, niet groter!) schijf een uitkomst is
za aug 03, 2013 11:39 am |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
groter is toch juist beter zodat ie z'n warmte beter kan afvoeren
za aug 03, 2013 11:40 am |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
|
Venlonaer schreef: groter is toch juist beter zodat ie z'n warmte beter kan afvoeren Groter is dacht ik meer het moment, dikker kan veel meer warmte opnemen. Meestal is een grotere schijf ook iets dunner
za aug 03, 2013 11:50 am |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Het is eigenlijk heel simpel. Hoe langer de hefboom van bv een ringsleutel des te minder kracht heb je nodig om de bout / moer vast te draaien. Zo ook bij een remschijf, als deze groter in diameter is heb je minder kracht van de remschoentjes nodig om af te remmen. Dat een 125 "maar" 320mm schijven heeft tov mijn 230mm wil wel zeggen dat die 320mm schijven ongeveer 1,4 keer beter afremmen......gewoon voortgezetonderwijs. En inderdaad zijn grotere remschijven dunner om de warmte goed te kunnen afvoeren, dikker materiaal houdt langer de warmte vast.
|
za aug 03, 2013 11:57 am |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
|
RobAkm schreef: Het is eigenlijk heel simpel. Hoe langer de hefboom van bv een ringsleutel des te minder kracht heb je nodig om de bout / moer vast te draaien. Zo ook bij een remschijf, als deze groter in diameter is heb je minder kracht van de remschoentjes nodig om af te remmen. Dat een 125 "maar" 320mm schijven heeft tov mijn 230mm wil wel zeggen dat die 320mm schijven ongeveer 1,4 keer beter afremmen......gewoon voortgezetonderwijs. En inderdaad zijn grotere remschijven dunner om de warmte goed te kunnen afvoeren, dikker materiaal houdt langer de warmte vast. Neen, dat ze dunner zijn is vaak om de gyroscopische krachten en het onafgeveerde gewicht laag te houden De schijven van mijn VTR zijn bijv 320mm in doorsnede, maar die van een ZX10r (dik 40pk meer) zijn 300 of 310mm in doorsnede Als ik het goed heb hadden ze bij de nieuwe GSXR1000 de schijven 5mm dunner gemaakt om het sturen beter te maken, maar daardoor werden de schijven weer te heet in vergelijking met de oude Gixxer. Om welke brommer gaat het eigenlijk? Is het niet gewoon veel makkelijker om er een RS125 voorkant er in te bouwen? Heb je direct een stuk betere voorvering :)
za aug 03, 2013 12:04 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Je moet rekening houden met de gyro werking van zo'n rondschijf aan je voorwiel.(ik zie dat je dat hebt aangevuld, je weet er dus van) Iedereen heeft wel eens een fietswiel in zijn handen gehad wat draaide en die kon dan ervaren dat je dat wiel nagenoeg niet uit balans kan brengen, zo ook met die remschijf. Zo ook met al die gaten en sleuven in de schijf, dat is om de warmte af te voeren EN om ze lichter te maken.
Het gaat om een Oostenrijkse Aprilia Classic 50cc die ik heb geimporteerd en standaard al 80km/h liep en op motorkenteken stond. Bij het keuren voor Nederlands kenteken liep ik tegen het probleem aan dat de keurmeester vond dat ik te weinig AFremkracht op mijn voorkant had. Mijn oplossing was zet er een oversized SR schijf op, maar ik heb geen idee of de bevestigingsmaten kloppen met de schijf van mij. Voor het verplaatsen van de remklauw kan ik haast in ieder brommerzaak een verzetset (?) kopen voor een paar tientjes. Ombouwen met een andere voorvork zou kunnen maar je hebt kans dat de hoek tov het frame geheel anders is, maar ook dat het balhoofd veel dikker is of andere problemen. Het wisselen van de remschijf is de meest eenvoudige en ook goedkoopste oplossing (opa moet het doen van zijn AOW'tje)
Ik had gedacht dat hier mensen op het forum zaten die mij verder konden helpen met informatie omdat ze zelf op een SR oid rijden. Het blijkt echter dat sommige hier zonder verstand van zaken hun zgn "kennis" spuien en dat is jammer.
Ik had liever gehad dat iemand met een duimstok naar zijn brommer was gelopen en de maten van zijn remschijf had opgemeten en mij had verteld dat bv de SR- of Derbi schijf niet gaat passen.
|
za aug 03, 2013 12:25 pm |
|
|
|