Auteur |
Bericht |
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Re: Gezocht: Overmaats remschijf
Wat een plaatje dan ook een vreemd beeld kan geven. Ik ben er nog steeds niet uit of ik nu wel of niet aan die grote remklauw moet. Het is vreselijk aantrekkelijk, maar straks heb ik hier een voorraad klauwen liggen waar ik niks aan heb omdat constructie technisch het onmogelijk is de klauw te monteren. Misschien kan ik hier een RS rijder strikken bij het stoplicht om mij eens goed naar zijn remmen te laten kijken
|
zo aug 04, 2013 10:26 pm |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Ho eens, ik zie dat je een rubberen remslang hebt. Monteer eens een stalen, misschien is je rubberen op :) (vaak vind je een 2e hands slang in werkende conditie voor een tientje oid op MP)
zo aug 04, 2013 10:28 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
mocht je ooit in de buurt van zwartsluis komen mag je het zelfs wel eens passen. voorwielen naast elkaar en kijken of het past.
zo aug 04, 2013 10:37 pm |
Persoonlijk album
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Hoe bedoel je dat hij "op" is , dat hij gaat uitrekken als je remt ? Dan zou het met remmen sponzig aan moeten voelen en dat doet hij beslist niet, hij is keihard in de remgreep. Ik kan de greep ook niet tot aan het handvat in knijpen, ook niet als ik hem in geknepen houd. PS, ik rijd ook motor (Guzzi en Honda CBR 600RR), dus ben geen groentje op het gebied van motorgevoel Deze Classic is voor mij mijn nieuwe speeltje, klein motortje (80cc) voor in de stad en het ziet er nog leuk uit ook. Ik denk niet dat ik ooit met de Classic in Zwartsluis kom, dan pak ik toch een van de grote jongens. Een ritje van 100km wordt een kwelling tussen de vrachtwagens en eigenlijk geen vermogen hebben om je er tussenuit te wurmen.
Laatst bijgewerkt door RobAkm op zo aug 04, 2013 10:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
zo aug 04, 2013 10:44 pm |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
RobAkm schreef: Hoe bedoel je dat hij "op" is , dat hij gaat uitrekken als je remt ? Dan zou het met remmen sponzig aan moeten voelen en dat doet hij beslist niet, hij is keihard in de remgreep. Ik kan de greep ook niet tot aan het handvat in knijpen, ook niet als ik hem in geknepen houd. PS, ik rijd ook motor (Guzzi en Honda CBR 600RR), dus ben geen groentje op het gebied van motorgevoel Deze Classic is voor mij mijn nieuwe speeltje, klein motortje (80cc) voor in de stad en het ziet er nog leuk uit ook. Mijne was ook op en kon ik ook niet doorknijpen tot 't handvat Maar het is het proberen zeker waard, al is het alleen al voor het verbeterde gevoel!
zo aug 04, 2013 10:46 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
idd waar, een stalen remleiding werkt al fijner dan een nieuwe rubber leiding. verder kun je iets meer druk uitoefenen dus meer remkracht.
zo aug 04, 2013 10:47 pm |
Persoonlijk album
|
|
kenny77
ApriliaForum Member
|
Rempomp met een kleinere zuigerdiameter is ook nog een idee?
|
zo aug 04, 2013 11:02 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Meer druk werkt niet dat is juist het vreemde in het verhaal. Als ik in één keer keihard in knijp blokkeert het wiel en als ik normaal druk uit oefen dan remt hij dus niet door. Na 4 sets blokken, omdat je daar als eerste aan denkt....zijn te hard of er zit olie op oid....wissel je die als eerste uit. Bij de motorzaak de remdruk laten meten en die is ook goed. Kan krijg je advies van de motor en brommerzaak dat je een grotere remschijf moet hebben en als ik naar beide andere motoren kijk (en naar andere Aprilia's) dan zijn de remschijven echt groter en zeker de remklauwen. Ik ben alleen zo gebonden aan het model, je kan moeilijk een moderne voorvork op zo'n mooie oude Classic zetten, je mag het model niet verkrachten. Er moet ook een 80cc uitlaat nog onder en dan kan ik wel zo'n mislukte schuiftrompet kopen, maar dat is echt geen porum Ik laat dus een oude originele vermaken, de expansie vergroten vanaf de bocht en dan gewoon de demper er weer aanlassen. Een voorbeeldje van mijn Kreidler http://www.kreidler.gompy.net/kreidler- ... /index.htmDaar kan je niet aan zien dat er eigenlijk een half Minarelli blok onder zat wat goed was voor 120km/h en 18pk had.
|
zo aug 04, 2013 11:04 pm |
|
|
JB1
ApriliaForum Member
|
kenny77 schreef: Rempomp met een kleinere zuigerdiameter is ook nog een idee? Je bedoelt groter? Hij heeft meer remkracht nodig, met een kleinere is ie beter doseerbaar maar je kracht per mm indrukken is wel minder hé
zo aug 04, 2013 11:09 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Met een heel klein cilindertje druk je een hele zware auto zomaar de lucht in, dus ik denk dat het toch een klein cilindertje moet zijn
|
zo aug 04, 2013 11:19 pm |
|
|
kenny77
ApriliaForum Member
|
JB1 schreef: kenny77 schreef: Rempomp met een kleinere zuigerdiameter is ook nog een idee? Je bedoelt groter? Hij heeft meer remkracht nodig, met een kleinere is ie beter doseerbaar maar je kracht per mm indrukken is wel minder hé Nee, kleiner remt harder, want je kan meer kracht zetten in de remhendel. Niet te klein gaan natuurlijk. RobAkm schreef: Meer druk werkt niet dat is juist het vreemde in het verhaal. Als ik in één keer keihard in knijp blokkeert het wiel en als ik normaal druk uit oefen dan remt hij dus niet door. Na 4 sets blokken, omdat je daar als eerste aan denkt....zijn te hard of er zit olie op oid....wissel je die als eerste uit. Bij de motorzaak de remdruk laten meten en die is ook goed. Kan krijg je advies van de motor en brommerzaak dat je een grotere remschijf moet hebben en als ik naar beide andere motoren kijk (en naar andere Aprilia's) dan zijn de remschijven echt groter en zeker de remklauwen. Ik ben alleen zo gebonden aan het model, je kan moeilijk een moderne voorvork op zo'n mooie oude Classic zetten, je mag het model niet verkrachten. Er moet ook een 80cc uitlaat nog onder en dan kan ik wel zo'n mislukte schuiftrompet kopen, maar dat is echt geen porum Ik laat dus een oude originele vermaken, de expansie vergroten vanaf de bocht en dan gewoon de demper er weer aanlassen. Een voorbeeldje van mijn Kreidler http://www.kreidler.gompy.net/kreidler- ... /index.htmDaar kan je niet aan zien dat er eigenlijk een half Minarelli blok onder zat wat goed was voor 120km/h en 18pk had. Mhh raar dat de rem zo reageert. Wel een mooie kreidler! :)
|
zo aug 04, 2013 11:31 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Ik zal morgen in goed daglicht eens een paar foto's van de remschijf maken. Het lijkt net of er een glaslaag op ligt, zelf zou ik denken dat de schijf verbrand is omdat het blauw is. Ze hebben hem afgedraaid dus de schijf zou weer goed moeten zijn. Echter na een paar weken zat weer die blauwe glans op de schijf. Nu denk ik dat de schijf te heet wordt omdat ik niet goed kan remmen en de schijf doorglijdt waardoor hij bloedheet wordt. Je moet immers eerder en langer remmen om tot stilstand te komen omdat je remkracht ontbreekt. De motorzaak lacht, want een 80cc is voor hun geen motor maar een speeltje en in de brommerzaak staan jongens van 16 jaar die beter achter de kassa bij Appie Hein kunnen zitten.
BTW, Kreidler is van 1970, dus 40 jaar oud en heeft het predicaat A (dus fabrieks nieuw) van de FEHAC en een taxatiewaarde van 4800 euro. Dan te bedenken dat je de Kreidler in 1970 voor 1250 euro kocht incl chromen spatborden.
|
zo aug 04, 2013 11:45 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
De beloofde foto's van de remschijf.
|
ma aug 05, 2013 1:24 pm |
|
|
kenny77
ApriliaForum Member
|
Het lijkt wel of de remblokjes de schijf niet overal gelijkmatig raakt? Of zijn die kleur verschillen nog van het afdraaien of is dat het blauwe wat je bedoelt?
|
ma aug 05, 2013 3:16 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Bij de eerste foto zie je bij de remklauw en links donkere plekken op de schijf terwijl de rest glimt als een spiegel. Aan de achterkant is alleen de rand zo glad als een spiegel en de rest dof / blauw. Net nog gecontroleerd, de cups zitten echt los en als je het wiel draait zit er echt geen slinger in. Met heel licht remmen, dus blokjes net aan, voel je ook geen onregelmatige weerstand (slinger of dikte verschil) Heb ook de blokjes omgedraaid van links naar recht en recht naar links, maakt ook niet uit. Ik sta werkelijk voor een raadsel en heb hier geen antwoord op. Net ook nog bij de motorzaak geweest en daar adviseerde mij om de schijf te laten slijpen. Hij gaat dan tussen twee slijpschijven door zodat hij overal even dik is en er geen slingers in zitten. Nadeel is dat maar weinig bedrijven dit nog doen, dus ben benieuwd wat dat gaat kosten ? Nadeel twee is dat een nieuwe remschijf ook niet meer te koop is , ik ben dus aan de goden over geleverd.
|
ma aug 05, 2013 3:32 pm |
|
|
|