HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo dec 22, 2024 7:44 pm

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Warmloper 
Auteur Bericht
Extremo
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Warmloper
Hoi, ik heb een Extrema met een Rotax 123 dus, euh naar aanleiding van een warmloper vandag, een paar vragjes, euh ik rijdde op een weg en na dat ik gas gaaf hooerde ik een gekke bijgeluidje ( meen ik in de cilider of zo , zo een metaal-kdeng ) maar ik rijdde verder en dan zag ik mijn temp omhoog gaan en passerde deze de 80 en ging in de rode gebid, ik wou stoppen maar ik was bijna naar mijn huis , de motor is niet vastgelopen want heb het zelf uit gedaan , maar na dat ik de benzientank omhoog deed om te checkken naar de koel vloeistof , deed ik dus de koelvloeistof tankje open om te kijken hoeveel erin was en probeerde de motor te starten , deze wou niet makkelijk aanslan en ik zag dat die tankje van de koelvloeistof die eerst leeg was, opliep tot dat bijna overliep, ik heb de bougje vervolgens er uit gedraaid en zag dat een klijn stukje metal inzat ( mss 50 mm groot , tussen de kern en de lieppje van de bougje) en de bougje was klijn beetje nat, naja ik de bougje weer erin gedraaid en probeerde te starten, hij starte wel maar liep niet meer stationair( compressie te laag da8 ik ) maar als ik zo rond 2500 a 3000 rpm houdde , blijfde ie aan , mijn vraag/en is/zijn, kan het zijn dat een stukje zuiger/zuiger veertje eruit liep en dus dat klijn stuckje in mijn bougje? en euh als die temp in de rode is gekomen , is die kop-pakking ( 0-ring) stuck/overhit? al weet ik dat pas na dat ik de kop en de cilider er af heb, pas dan kan ik zien wat er aan de hand is.. euh wat zijn jullie ervaring/en? wat moet meestal vervangen worden? ( zuiger-veertje/s en o-ring of meer? euh moet wel zeggen dat als de zuigertje en ook de zuiger veringen +/- 1500 a 2000 km hebben gelopen dus waren ze nieuwe ingegaan , maar ja , maar goed, dat ie af en toe die temp ietsje na 80 C liep moest ik beetje koel vloeistof nu en dan bijvullen , komt omdat een heel klijn lek was ( lekete ie niet uit slangen maar naja moeilijk op te sporen helaas, koelvloeistof liep op de buik van mijn uitlaat , zeg maar " mss cilinder-pak?) dus zo maar ja vandag ging die temp echter midden de rode gebid al was het voor ( pak-uit ) 1 a 2 min oftewel 500 meter a 1 km , wie wilt me wat info over zoiets vertellen/uitleggen?
Ik ga morgen of overmorgen de kappen en kop, carb en uitlaat eraf halen en dan de cilinder, tog mbeetje info wat meestal te vervangen moet/valt zou handig zijn, euh ik ga zondag op vakantie en nja sh... daar zit ik wel mee maar ja euh was al van plaan wat schoonmaak verkzaamheden te gaan verrichten zoals de power-valve te gaan eraf halen en schoonmaken , maar ja nu dus zoizo, euh ik ervoer sinds een week dat ie na 9500 rpm mbeetje ging inhouden terwijl normaal ging ie makkelijk naar de 11000 , maar ik goed , ik kijk wel of iemand van jullie wat wilt doorgeven of zo .
Al vast bedankt!!
Ps. sorry voor mijn taal-foutjes en zo ben een italiaan.
Groetjes
Joey

di jun 28, 2011 12:22 am
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Warmloper
Hoi Joey,

Wat je hebt beschreven lijken de typische symptomen van een gebroken zuigerveer. (lage compressie, wil niet stationair lopen)

Ik vraag me af of jouw koelsysteem wel in orde is, aangezien hij het rode ingelopen is. Ook ben ik benieuwt naar de staat van de cilinder na wat er vandaag is gebeurt. Ik kan me goed voorstellen dat als de zuigerveer inderdaad gebroken is, je ook schade aan de cilinderwand is aangebracht. In dit geval moet het blok open, de cilinder worden gehoond / nieuwe wand erin, en een gloednieuwe zuiger + zuigerveren.

Dat de buik van je uitlaat nat is komt vaker voor, maar was het wel echt koelvloeistof? Het komt wel vaker voor dat olie een heel klein beetje lekt door de pakkingen heen, en dat dat lekt op de uitlaat, wat de natte indruk wekt. Ook dat je zegt dat je koelvloeistof reservoir gevuld was en na starten tot het randje gevuld was, doet mij niet de indruk wekken dat je koelvloeistof systeem lekt. Toch twijfel ik nog steeds aan of het nog allemaal intact is.

Dus, als je dat eerst allemaal na gaat, eventueel een fotootje hier of daar (van de beschreven dingen, je brommer zet je maar lekker in de motor gallery), kunnen we je daarna meer vertellen. :thumright:

di jun 28, 2011 1:24 am
Profiel
Extremo
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Hoi Vincent, bedankt voor je reactie, euh ik ga straks aan de slag en hoop dat die cilinder wand niet beschadigd is of althans niet dat het zo erg is dat een nieuwe wand in moet komen :{}: euh wat ik op de buik van me uitlaat is echt koelvloeistof want heb het met me vinder aangeraakt en voelt en ruikt naar maar goed, ik maak ook fotos en post ik ze in de foto-gallerie, ik laat het weten en als meer mensen zijn die reactie willen toeveoegen , graag.
Groetjes
Joey

*Vincent* schreef:
Hoi Joey,

Wat je hebt beschreven lijken de typische symptomen van een gebroken zuigerveer. (lage compressie, wil niet stationair lopen)

Ik vraag me af of jouw koelsysteem wel in orde is, aangezien hij het rode ingelopen is. Ook ben ik benieuwt naar de staat van de cilinder na wat er vandaag is gebeurt. Ik kan me goed voorstellen dat als de zuigerveer inderdaad gebroken is, je ook schade aan de cilinderwand is aangebracht. In dit geval moet het blok open, de cilinder worden gehoond / nieuwe wand erin, en een gloednieuwe zuiger + zuigerveren.

Dat de buik van je uitlaat nat is komt vaker voor, maar was het wel echt koelvloeistof? Het komt wel vaker voor dat olie een heel klein beetje lekt door de pakkingen heen, en dat dat lekt op de uitlaat, wat de natte indruk wekt. Ook dat je zegt dat je koelvloeistof reservoir gevuld was en na starten tot het randje gevuld was, doet mij niet de indruk wekken dat je koelvloeistof systeem lekt. Toch twijfel ik nog steeds aan of het nog allemaal intact is.

Dus, als je dat eerst allemaal na gaat, eventueel een fotootje hier of daar (van de beschreven dingen, je brommer zet je maar lekker in de motor gallery), kunnen we je daarna meer vertellen. :thumright:

di jun 28, 2011 9:04 am
Profiel
Extremo
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Hoi, helaas moet ik melden dat na dat ik de kop en cilinder eraf te hebben gehalt kom ik achter dat de zuiger is erg beschadigt en er zijn een paar groeven + bij een inlaatportje een ardig beschadiging, ook kom ik achter dat niet een standard Aprilia cilinder/zuiger/kop is maar een Polini 160 cc kit is ( heb het nooit geweten ) maar goed, nu is het zo dat ik dus een nieuwe kit moet gaan bestellen en wou ff weten of ik die Polini kop met een standard kit kan blijven gebruiken? euh een alternatief is een Ital 140cc kit ( iemand zo een kit ooit gehad? of kan ik beter een standard Aprilia kit bestellen( tweedehands zie ik eentje ergens ..) en dan eventueel die cilinder bijwerken? wat presteert beter? * aangezaien ik tog moet een andere zetje hebben dan maar mss gelijk bewerken * euh die oorzak van dit is ( stom van mij ) dat 1 cilinder moertje redelijk los zat en een aan de zelfde kant ook niet echt strak dus denk ik dat met de trillingen en vrijving dit is het resultaat ( ERG JAMMER VOOR MIJ :(( ) .
Wie kan mij verder helepen? Hoja ik zal ff kijken of ik die fotos van het zooitje kan ergens uppen dan is mss voor ons alle te zien en te weten hoe zoiets kan uitzien.
Bedankt alvast.
Groetjes
Joey

wo jun 29, 2011 10:01 am
Profiel
*Vincent*
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Hoi Joey,

Tenzij de cilinder met aangepaste slag zijn kan je de 160cc kop niet gebruiken, aangezien de boring groter is..

Ervaring met anderecilinders op een RS 125 heb ik niet, maar ik zou zelf denk ik gaan voor de originele cilinder als die er nog goed uit ziet. Eventueel kan je hem laten tunen, er zijn genoeg mensen die dat doen voor een schappelijke prijs (65 euro voor een kwalitatief goede tunebeurt die de performance verbetert EN de duurzaamheid is mijn ervaring).

je zou ook nog een nieuwe uitlaat kunnen kopen, al weet ik niet of je er al een andere op hebt zitten. Het geeft in ieder geval altijd wel een significant verschil.

wo jun 29, 2011 10:57 am
Profiel
Ximon85
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Hoi allemaal, Ik antwoordt op dit topic ondanks dat het 1 jaar oud is omdat het eenzelfde probleem betreft en dan zou ik het hier wel bij kunnen zetten.

Ik had een vraagje,

Ik heb sinds 2 dagen een aprilia sx 50 uit 2008, ik had hem net 1 dag en toen sloeg de zuiger vast bij een snelheid van 60 km per uur
er zit garantie op want heb hem bij een dealer gehaald hij staat daar nu ook , maar om te voorkomen dat dingen tegen mij gezegd worden waar ik niets van af weet vraag ik jullie advies..

De setup = Orginele fabrieks Cilinder / Splinternieuwe zuiger, Afstelling is perfect
Leovince V6 uitlaat

Blokolie ververst
Oliepomp werkt 100%
Waterpomp 100%
Olie - Castrol Rs power

maar blijkbaar wordt mn cilinder veelste warm
weten jullie waar dit aan kan liggen? zou dit inderdaad temaken kunnen hebben met een defecte koppakking ?

Alvast bedankt!

vr sep 21, 2012 9:34 am
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Extremo schreef:
Hoi, ik heb een Extrema met een Rotax 123 dus, euh naar aanleiding van een warmloper vandag, een paar vragjes, euh ik rijdde op een weg en na dat ik gas gaaf hooerde ik een gekke bijgeluidje ( meen ik in de cilider of zo , zo een metaal-kdeng ) maar ik rijdde verder en dan zag ik mijn temp omhoog gaan en passerde deze de 80 en ging in de rode gebid, ik wou stoppen maar ik was bijna naar mijn huis , de motor is niet vastgelopen want heb het zelf uit gedaan , maar na dat ik de benzientank omhoog deed om te checkken naar de koel vloeistof , deed ik dus de koelvloeistof tankje open om te kijken hoeveel erin was en probeerde de motor te starten , deze wou niet makkelijk aanslan en ik zag dat die tankje van de koelvloeistof die eerst leeg was, opliep tot dat bijna overliep, ik heb de bougje vervolgens er uit gedraaid en zag dat een klijn stukje metal inzat ( mss 50 mm groot , tussen de kern en de lieppje van de bougje) en de bougje was klijn beetje nat, naja ik de bougje weer erin gedraaid en probeerde te starten, hij starte wel maar liep niet meer stationair( compressie te laag da8 ik ) maar als ik zo rond 2500 a 3000 rpm houdde , blijfde ie aan , mijn vraag/en is/zijn, kan het zijn dat een stukje zuiger/zuiger veertje eruit liep en dus dat klijn stuckje in mijn bougje? en euh als die temp in de rode is gekomen , is die kop-pakking ( 0-ring) stuck/overhit? al weet ik dat pas na dat ik de kop en de cilider er af heb, pas dan kan ik zien wat er aan de hand is.. euh wat zijn jullie ervaring/en? wat moet meestal vervangen worden? ( zuiger-veertje/s en o-ring of meer? euh moet wel zeggen dat als de zuigertje en ook de zuiger veringen +/- 1500 a 2000 km hebben gelopen dus waren ze nieuwe ingegaan , maar ja , maar goed, dat ie af en toe die temp ietsje na 80 C liep moest ik beetje koel vloeistof nu en dan bijvullen , komt omdat een heel klijn lek was ( lekete ie niet uit slangen maar naja moeilijk op te sporen helaas, koelvloeistof liep op de buik van mijn uitlaat , zeg maar " mss cilinder-pak?) dus zo maar ja vandag ging die temp echter midden de rode gebid al was het voor ( pak-uit ) 1 a 2 min oftewel 500 meter a 1 km , wie wilt me wat info over zoiets vertellen/uitleggen?
Ik ga morgen of overmorgen de kappen en kop, carb en uitlaat eraf halen en dan de cilinder, tog mbeetje info wat meestal te vervangen moet/valt zou handig zijn, euh ik ga zondag op vakantie en nja sh... daar zit ik wel mee maar ja euh was al van plaan wat schoonmaak verkzaamheden te gaan verrichten zoals de power-valve te gaan eraf halen en schoonmaken , maar ja nu dus zoizo, euh ik ervoer sinds een week dat ie na 9500 rpm mbeetje ging inhouden terwijl normaal ging ie makkelijk naar de 11000 , maar ik goed , ik kijk wel of iemand van jullie wat wilt doorgeven of zo .
Al vast bedankt!!
Ps. sorry voor mijn taal-foutjes en zo ben een italiaan.
Groetjes
Joey

Pff, geen zin om alles te lezen, doet ook niet meer ter zake. Maar zie hierboven. Klein stukje metaal van 50mm :D: . Dat noem ik alles behalve klein als er stuk van 5cm in men blok zit dat er niet hoort te zijn.

* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *

vr sep 21, 2012 9:39 am
Profiel
Ximon85
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
@Ronny

je reageert op een bericht van di jun 28, 2011 12:22 am xd

mijn reactie was van vandaag haha

vr sep 21, 2012 10:16 am
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
RonnyRacingTeam schreef:
Pff, geen zin om alles te lezen, doet ook niet meer ter zake. Maar zie hierboven. Klein stukje metaal van 50mm :D: . Dat noem ik alles behalve klein als er stuk van 5cm in men blok zit dat er niet hoort te zijn.
Ximon85 schreef:
@Ronny

je reageert op een bericht van di jun 28, 2011 12:22 am xd

mijn reactie was van vandaag haha

;)

* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *

vr sep 21, 2012 10:19 am
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ximon85 schreef:
Hoi allemaal, Ik antwoordt op dit topic ondanks dat het 1 jaar oud is omdat het eenzelfde probleem betreft en dan zou ik het hier wel bij kunnen zetten.

Ik had een vraagje,

Ik heb sinds 2 dagen een aprilia sx 50 uit 2008, ik had hem net 1 dag en toen sloeg de zuiger vast bij een snelheid van 60 km per uur
er zit garantie op want heb hem bij een dealer gehaald hij staat daar nu ook , maar om te voorkomen dat dingen tegen mij gezegd worden waar ik niets van af weet vraag ik jullie advies..

De setup = Orginele fabrieks Cilinder / Splinternieuwe zuiger, Afstelling is perfect
Leovince V6 uitlaat

Blokolie ververst
Oliepomp werkt 100%
Waterpomp 100%
Olie - Castrol Rs power

maar blijkbaar wordt mn cilinder veelste warm
weten jullie waar dit aan kan liggen? zou dit inderdaad temaken kunnen hebben met een defecte koppakking ?

Alvast bedankt!

Waarom zou de cilinder te warm geworden zijn? Heb je dit gezien? Vastlopen kan meerdere oorzaken hebben dan van te warm te worden ;)
Eerst demonteren, dan kijken. Is overigens toch garantie neem ik aan.

vr sep 21, 2012 10:20 am
Profiel
Ximon85
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
ja garantie heb ik maar ik vraag me gewoon af wat het probleem kan zijn

was aan het rijden als ik rond de 60/65 km per uur zit en veel toeren wil maken slaat het achterwiel een paar seconde vast en daarna rijdt ie weer door maar je voelt duidelijk de zuiger in 1x vastslaan en dus loskomen

k vroeg me af waar dat aan kon liggen aangezien alles verder opzich is nagekeken cilinder is ook nog inorde ( Volgens de dealer ) maar die zal het zowieso gratis moeten repareren )

vr sep 21, 2012 11:43 am
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ximon85 schreef:
ja garantie heb ik maar ik vraag me gewoon af wat het probleem kan zijn

was aan het rijden als ik rond de 60/65 km per uur zit en veel toeren wil maken slaat het achterwiel een paar seconde vast en daarna rijdt ie weer door maar je voelt duidelijk de zuiger in 1x vastslaan en dus loskomen

k vroeg me af waar dat aan kon liggen aangezien alles verder opzich is nagekeken cilinder is ook nog inorde ( Volgens de dealer ) maar die zal het zowieso gratis moeten repareren )

Dus je hebt geen idee wat het probleem is maar je dealer moet het gratis oplossen?
Wat jij nu beschrijft kan zoveel zijn. Teveel zelfs om op te noemen. Zonder dat je je cilinder hebt gedemonteerd heeft het geen zin om te gaan speculeren.
Gezien je aangeeft dat de cilinder in orde is kan het ook wel eens in de bak zitten, of lagers van de krukas, ....

vr sep 21, 2012 12:01 pm
Profiel
Ximon85
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Probleem is opgelost,

ik wordt net door de dealer gebeld, die geeft aan dat de zuiger die erin zat door de vorige eigenaar is gemonteerd, omdat deze vastsloeg heeft de dealer hetzelfde type zuiger erin gezet maar blijkbaar was dit net een verkeerde versie ( Cilinder + zuiger worden gratis vernieuwd probleem is dat opgelost )

Bedankt voor de reactie in iedergeval !

binnenkort zet k even foto,s op t forum van de sx

Dank U zeer :D

vr sep 21, 2012 12:43 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Welke dealer is dat. Iemand die niet ziet dat hij er een verkeerde zuiger inzet. Kan je moeilijk goedpraten.
Het is dan ook mooi van hem om dit zo op te lossen.

vr sep 21, 2012 12:55 pm
Profiel
Ximon85
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
ik vind dat hij me wel prima heeft geholpen. hij heeft de vorige eigenaar daarvan opgebeld en die legde uit dat hij er een zuiger in heeft gezet, toen ging er een lampje branden heeft hij hem daadwerkelijk opgemeten en hij was net een stukje groter was met het oog niet te zien, ben wel blij met de service

Scooterpalace Ossendrecht (Noord Brabant )

vr sep 21, 2012 8:52 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende