Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=13774 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | *Thomas* [ do sep 03, 2009 12:59 pm ] |
Berichttitel: | FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
Hallo, De bedoeling van dit topic is om een berg aan (nuttige) informatie te verzamelen wat betreft de grotere Aprilia 2takt fietsen. Je mag in dit topic info plaatsen, pb's of mails sturen, en ik zorg er dan voor dat alles mooi samengevat in dit begintopic komt. Inrijden nieuwe zuiger/cilinder In tegenstelling tot wat Aprilia claimt, is het helemaal niet nodig een nieuwe zuiger (en eventueel cilinder) gedurende 500km in te rijden, de kans dat er zich een stootrand vormt (en daarna alsnog vastloopt) of dat de cilinder gewoonweg 'lui' wordt, is hiermee namelijk erg groot. Wat ik hier neerpen is hoe ik (*thomas*) het zelf aanpak, maar zelfs dit is nog 'overdreven'. - 50km onder de 6000rpm houden en op temp laten komen - daarna 30km tot 7000rpm laten komen - daarna 20km tot 7800rpm laten komen (dus PV gaat niet open) - daarna 50km vaker en vaker in toeren jagen, maar tussendoor altijd rustig aan doen - na 150km is het ding wel in gereden Zoals ik al zei, is ook dit overdreven, het belangrijkste is dat je het nieuwe spul enkele keren door een hittecyclus laat gaan (dus tot 60° en dan afkoelen). Op temperatuur laten komen is dus cruciaal. Wat echter erg belangrijk is om een lange levensduur van je onderdelen te waarborgen is het gebruik van de juiste materialen en techniek. Vergeet niet dat ook alu cilinders een juiste zuigerspeling nodig hebben, laat, wanneer je je zuiger vervangt, je cilinder dus steeds honen op de juiste zuiger-overmaat of bouw het stapsgewijs op (nieuwe zuiger = een overmaatje meer ![]() Zuigers, cilinders en klein materiaal Je cilinder is vastgelopen, je zuiger versleten of god weet wat, dan volgt hier een overzicht van wat er op de markt verkrijgbaar is aan goed (!!!) materiaal. zuiger - prox (geniet niet mijn voorkeur, maar zijn genoeg mensen hier die er tevreden over zijn) - €110 - vertex bisegment race replica (gebruik ik zelf) - 90€ - vertex monosegment race - mitaka (afblijven !!!!!, lopen stuk) - Wiseco - Wossner - origineel aprilia bisegment (rete duur en niet beter dan vertex) - 240€ - origineel aprilia monosegment (SP met coating) cilinders - origineel aprilia - onbetaalbaar (rond de 1000€) - origineel rotax/max (passen volgens Itakura en zijn veel goedkoper) - rond de 380€ - mitaka (naar het schijnt geen slechte cilinders, maar de zuigers die ze erbij leveren zijn k*t) - 280€/setje - polini 160cc (afblijven, snellere slijtage van het hele blok en weinig tot geen vermogenwinst) Modellenoverzicht Hoewel er reeds een topic bestaat met het overzicht van de bestaande kleurstellingen, zou deze info kunnen voorkomen dat mensen om de tuin geleid worden wanneer een RS niet 100% origineel is. Eerste model 1992-1993: Vierkante koplamp, losse luchthappers, achterkap met los zadel, trapeziumvormig achterlicht Mat grijs frame (!) Rotax 123 blok met 34mm carb en kabelboom Zelfde dash en kabelboom als de AF1 futura van 1992 Magnesiumkleurige vork en alu geborstelde kroonplaat Zwarte remklauwen Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten Model 1994 Zelde als vorige model, maar eerste met gepolijst frame en andere tellerachtergronden Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten Model 1995-1996 Andere kuipen (op de tank na), eerste met vlinderlamp en ovaal achterlicht Gepolijst frame en brug Goudkleurige remklauwen Rotax 123 motorblok met nieuwe type 123 kabelboom Nieuwe (welbekende RS) dash met digi temp meter. RPM teller was kabelgestuurd ! Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten Model 1997-1998 Zelfde kuipwerk als voorgaande model, andere kleuren Intrede van rotax 122 motorblok en kabelboom, 28mm carbje Zelfde dash, RPM teller is vanaf nu electrisch gestuurd Zwarte vorkbenen met rode doppen en zwarte kroonplaat Zilvere rem-/kopp hendels en zowel zwarte als grijze stuurgewichten |
Auteur: | *Thomas* [ do sep 03, 2009 12:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
de rest volgt in de loop van de week (weken), nu ff douchen ![]() |
Auteur: | Martijn Derbi senda [ do sep 03, 2009 1:03 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
Thomas, mag je in dit topic ook vragen stellen. Aangezien ik me afvraag wat het verschil is tussen een bisegment en een monosegment? |
Auteur: | *Thomas* [ do sep 03, 2009 1:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
bisegment = 2 zuigerveren monosegment = 1 zuigerveer voor straatgebruik is een bisegment meer geschikt :) oja, tuurlijk mag iedereen hier vragen stellen, vragen en antwoorden kunnen leiden tot extra info voor de startpost |
Auteur: | BuxirS [ do sep 03, 2009 1:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
Ik heb een originele Rotax zuiger er in (1 zuigerveer, maar hardere coating)... Ongeveer € 80,- Wel 500 km ingereden (na revisie), maar aprilia geeft volgens mij zelfs 1500 km inrijtijd aan voor het hele blok en wel iets van 1000 voor de zuiger. Ik ging de eerste km's gewoon erg rustig met max 6k, daarna af en toe doortrekken en zo steeds verder opbouwen. Af en toe ff kort de pv los. |
Auteur: | Martijn Derbi senda [ do sep 03, 2009 5:04 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
*Thomas* schreef: bisegment = 2 zuigerveren monosegment = 1 zuigerveer voor straatgebruik is een bisegment meer geschikt :) oja, tuurlijk mag iedereen hier vragen stellen, vragen en antwoorden kunnen leiden tot extra info voor de startpost Weer wat geleerd, handige faq. ![]() |
Auteur: | *Thomas* [ do sep 03, 2009 5:09 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
BuxirS schreef: Ik heb een originele Rotax zuiger er in (1 zuigerveer, maar hardere coating)... Ongeveer € 80,- Wel 500 km ingereden (na revisie), maar aprilia geeft volgens mij zelfs 1500 km inrijtijd aan voor het hele blok en wel iets van 1000 voor de zuiger. Ik ging de eerste km's gewoon erg rustig met max 6k, daarna af en toe doortrekken en zo steeds verder opbouwen. Af en toe ff kort de pv los. hmm, da's niet duur waar gehaald? zet ik dat even in de OP |
Auteur: | BuxirS [ do sep 03, 2009 6:24 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
*Thomas* schreef: BuxirS schreef: Ik heb een originele Rotax zuiger er in (1 zuigerveer, maar hardere coating)... Ongeveer € 80,- Wel 500 km ingereden (na revisie), maar aprilia geeft volgens mij zelfs 1500 km inrijtijd aan voor het hele blok en wel iets van 1000 voor de zuiger. Ik ging de eerste km's gewoon erg rustig met max 6k, daarna af en toe doortrekken en zo steeds verder opbouwen. Af en toe ff kort de pv los. hmm, da's niet duur waar gehaald? zet ik dat even in de OP Je grote vriend in Nieuwleusen, RH-Motoren |
Auteur: | mark RS95 [ di sep 29, 2009 10:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
Weet iemand misschien waar je andere uitlaat kunt krijgen voor een af1 125 uit 94? kan niet zo veel vinden. |
Auteur: | Racekees [ di sep 29, 2009 10:24 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
rs125 past toch ook gewoon? |
Auteur: | *Thomas* [ di sep 29, 2009 10:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
nope, past niet |
Auteur: | mark RS95 [ wo sep 30, 2009 11:18 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
weet iemand wat dan wel past? |
Auteur: | rogerwilco3 [ za dec 26, 2009 3:00 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
zuigers voor de rotax 122. In de Kartsport worden veel van deze zuigers gebruikt (de rotax Max) klasse heeft nameljk de Aparilia cilinders Rotax 223997 (senioren cilinder) een door Gilardoni gemaakte cilinder. Deze bezit een zelfde cilinder als die op de rotax 122 ( voor een zuiger rijden we deze motoren niet langer in dan 15 minuten. reden dat er van deze grafiet gecoate zuigers worden gebruikt is dat de bovenzijde van de zuiger nogal aan detonatie onderhevig was en daardoor regelmatig de bovenkant zich van de onderkant brak . hierdoor is door Rotax een 1 zuigeveer zuiger vervangen en deze geeft niet het probleem. Model: 208.042 53.97 kost rond de 75 euro deze is in oplopende maten te krijgen. nog iets vergeten rotax senior cilinder missen de oortjes aan de uitlaat poort de DD2 (2 versnellings) bezit deze wel maar die zijn er relatief eenvoudig in te maken. en om het compleet te maken kijk goed op de cilinders wat of de productie datum is zorg voor een cilinder na 2007. overigens de zuigers gebruikt in rotax max zijn elko (konig kolben) uit oostenrijk en voldoen redelijk speciaal tot 13900 rpm groetjes Wilco |
Auteur: | BuxirS [ wo jan 13, 2010 2:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
Ik heb ook zo'n rotax zuiger er in met 1 zuigerveer. Heeft ook een donkere coating op de zijkant. Prijs klopt idd. Heb hem wel 500 km ingereden. |
Auteur: | PeteRSchouten [ ma maart 14, 2011 7:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: FAQ/HOWTO's RS125 en RS250 |
wat is de aanbevolen zuigerspeling in het rotax 122 blokje? vrij krap geloof ik toch? |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |