Hallo,
De bedoeling van dit topic is om een berg aan (nuttige) informatie te verzamelen wat betreft de grotere Aprilia 2takt fietsen. Je mag in dit topic info plaatsen, pb's of mails sturen, en ik zorg er dan voor dat alles mooi samengevat in dit begintopic komt.
Inrijden nieuwe zuiger/cilinderIn tegenstelling tot wat Aprilia claimt, is het helemaal niet nodig een nieuwe zuiger (en eventueel cilinder) gedurende 500km in te rijden, de kans dat er zich een stootrand vormt (en daarna alsnog vastloopt) of dat de cilinder gewoonweg 'lui' wordt, is hiermee namelijk erg groot.
Wat ik hier neerpen is hoe ik (*thomas*) het zelf aanpak, maar zelfs dit is nog 'overdreven'.
- 50km onder de 6000rpm houden en op temp laten komen
- daarna 30km tot 7000rpm laten komen
- daarna 20km tot 7800rpm laten komen (dus PV gaat niet open)
- daarna 50km vaker en vaker in toeren jagen, maar tussendoor altijd rustig aan doen
- na 150km is het ding wel in gereden
Zoals ik al zei, is ook dit overdreven, het belangrijkste is dat je het nieuwe spul enkele keren door een hittecyclus laat gaan (dus tot 60° en dan afkoelen). Op temperatuur laten komen is dus cruciaal.
Wat echter erg belangrijk is om een lange levensduur van je onderdelen te waarborgen is het gebruik van de juiste materialen en techniek. Vergeet niet dat ook alu cilinders een juiste zuigerspeling nodig hebben, laat, wanneer je je zuiger vervangt, je cilinder dus steeds honen op de juiste zuiger-overmaat of bouw het stapsgewijs op (nieuwe zuiger = een overmaatje meer
).
Zuigers, cilinders en klein materiaalJe cilinder is vastgelopen, je zuiger versleten of god weet wat, dan volgt hier een overzicht van wat er op de markt verkrijgbaar is aan goed (!!!) materiaal.
zuiger- prox (geniet niet mijn voorkeur, maar zijn genoeg mensen hier die er tevreden over zijn) - €110
- vertex bisegment race replica (gebruik ik zelf) - 90€
- vertex monosegment race
- mitaka (afblijven !!!!!, lopen stuk)
- Wiseco
- Wossner
- origineel aprilia bisegment (rete duur en niet beter dan vertex) - 240€
- origineel aprilia monosegment (SP met coating)
cilinders- origineel aprilia - onbetaalbaar (rond de 1000€)
- origineel rotax/max (passen volgens Itakura en zijn veel goedkoper) - rond de 380€
- mitaka (naar het schijnt geen slechte cilinders, maar de zuigers die ze erbij leveren zijn k*t) - 280€/setje
- polini 160cc (afblijven, snellere slijtage van het hele blok en weinig tot geen vermogenwinst)
ModellenoverzichtHoewel er reeds een topic bestaat met het overzicht van de bestaande kleurstellingen, zou deze info kunnen voorkomen dat mensen om de tuin geleid worden wanneer een RS niet 100% origineel is.
Eerste model 1992-1993:Vierkante koplamp, losse luchthappers, achterkap met los zadel, trapeziumvormig achterlicht
Mat grijs frame (!)
Rotax 123 blok met 34mm carb en kabelboom
Zelfde dash en kabelboom als de AF1 futura van 1992
Magnesiumkleurige vork en alu geborstelde kroonplaat
Zwarte remklauwen
Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten
Model 1994Zelde als vorige model, maar eerste met gepolijst frame en andere tellerachtergronden
Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten
Model 1995-1996Andere kuipen (op de tank na), eerste met vlinderlamp en ovaal achterlicht
Gepolijst frame en brug
Goudkleurige remklauwen
Rotax 123 motorblok met nieuwe type 123 kabelboom
Nieuwe (welbekende RS) dash met digi temp meter. RPM teller was kabelgestuurd !
Zwarte rem-/kopp hendels en stuurgewichten
Model 1997-1998Zelfde kuipwerk als voorgaande model, andere kleuren
Intrede van rotax 122 motorblok en kabelboom, 28mm carbje
Zelfde dash, RPM teller is vanaf nu electrisch gestuurd
Zwarte vorkbenen met rode doppen en zwarte kroonplaat
Zilvere rem-/kopp hendels en zowel zwarte als grijze stuurgewichten