Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

HOWTO:begrenzer
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8947
Pagina 1 van 1

Auteur:  jhonyke [ za feb 02, 2008 4:27 pm ]
Berichttitel:  HOWTO:begrenzer

aangezien bijna iedereen hier over de 45 rijd :P ,
en het oude topic zn foto's mist zal ik hier een vervanging neerzetten.

ok deze schakeling is gemakelijk maar als je niet gewoor bent van met elektricitijt te werken let dan heel goed op.

wat we willen berijken is dat je je brommer opzet dat ie begrenst is.
als je op je drukknop drukt is ie ontgenst.
als je hem terug wil begrenzen moet je je contact wel uitschakelen.

wat heb je nodig ?
-multimeter is altijt handig
-een soldeerbout
-soldeersel
-een relais (12 volt ,en tenminste 1 wissel contact,een voorbeeld onderaan)
-condensators (begin met 5 condensators van elk 1 µF (micro Farad))
-natuurlijk je drukknop die je proper kan wegwerken.(dit kan zelfs een drukknopje zijn van 6 op 6 mm of kleiner)
-en een beetje draad


de 1ste foto laat de schakeling zien.

eerst zoek je een draad waarvan je weet dat er alleen maar 12 volt op staat wanneer je contact gesloten is.
dus niet zomaar aan de batterij want dan schakelt je begrenzer niet terug in als je je contact terug inschakelt.
vind een mannier om een nieuwe kabel aan die kabel te solderen of door er een klemmetje tussen te plaatsen.
zorg er wel voor dat wanneer je eraan bezig bent dat je contact uitstaat.
deze draad verbind je zoals op het schema aan 1 van de 2 blauwe klemmen.

de andere blauwe klem verbind je samen met een andere nieuwe draad aan je NO contact.(niet je com !!! je com is de klem die in de 2 standen gebruikt word)
dit contact staat normaal open als je je relais niet aan hebt staan.

die nieuwe draad moet naar je drukknop.
sommige drukknoppen hebben meer dan 2 klemmen ,zoek dan eerst uit welke verbinding maken als je je drukknop bedient.
je moet alleen die 2 klemmengebruiken.
de andere klem van je drukknop moet naar de massa.of naar de min van de batterij of meestal ook alle zwarte kabels.

je com (dus de klem die in de 2 standen gebruikt word) moet ook naar je massa.

nu.
de signaal draad van je cdi moet je effe opzoeken.
ik dacht dat ie wit was.
en bij het my 06 een rode.

maak hieraan een nieuwe draad.en soldeer hieraan je condensators.

wat de condensators doen is sommige signaalen van je mechanisme achter je vliegwiel naar je cdi wegfilteren naar je massa.
hierdoor slaagt je bougy een slag over en wordt zo je toerental laag gehouden;

nu hoeveel Farad is een vraagteken.
dit moet je zelf uitzoeken.
probeer eerst met 3 micro Farad.
dit krijg je door 3 condensators van 1 micro farad elk in parrallel te schakelen.
als je te rap rijd zet er dan nog 1 bij in parrallel.
te traag 1 weg.

als er vragen zijn vraag maar

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: de schakeling
schakeling.jpg
schakeling.jpg [ 100.9 KiB | 4705 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: relais
relais.jpg
relais.jpg [ 12.2 KiB | 4705 keer bekeken ]

Auteur:  janiler [ wo feb 06, 2008 11:56 pm ]
Berichttitel: 

is toch nooit goed als je bougie er een overslaat

Auteur:  jhonyke [ do feb 07, 2008 5:13 pm ]
Berichttitel: 

begrenzers zijn nooit goed voor je brommer.
(alle) begrenzers werken op dit principe.

Auteur:  janiler [ do feb 07, 2008 10:54 pm ]
Berichttitel: 

t beste is n prop in je uitlaat en die zouw je ok mechanisch kunne beinvloeden

Auteur:  jhonyke [ vr feb 08, 2008 2:18 am ]
Berichttitel: 

ja maar dat kun je er zomaar niet uithalen of er terug insteken he :P

Auteur:  floRiS50 [ vr feb 08, 2008 2:25 am ]
Berichttitel: 

kwou zeggen. word je aangehouden, vlug kappen eraf schroeven enz. jongeman wat doe je? uuuh niks :Y: heeft u een half uurtje :X:

Auteur:  Meonemium [ vr feb 08, 2008 7:07 pm ]
Berichttitel: 

Hahahaha :D: Standaard cilinder even monteren, watdan?

Auteur:  janiler [ vr feb 08, 2008 11:40 pm ]
Berichttitel: 

heb welles gehoord da iemand da had een mechanische prop

moest alleen z'n uitlaat uit mekare hale om hem er weer trug te zette

Auteur:  jhonyke [ vr feb 08, 2008 11:45 pm ]
Berichttitel: 

ja tuurlijk maar dat kun je niet doen wanneer je tegengehouden word he :P .
deze begrenzer kun je afzetten wanneer je wilt.

Auteur:  racer [ vr feb 08, 2008 11:45 pm ]
Berichttitel: 

mensen die hier niet zoveel verstand van hebben raad ik dit neit aan als je de verkeerde condensatorts heb verneuk je je ontsteking!!

Auteur:  jhonyke [ za feb 09, 2008 12:27 am ]
Berichttitel: 

welke condensators zijn dat dan ?? :00/:

Auteur:  janiler [ za feb 09, 2008 12:35 am ]
Berichttitel: 

jhonyke schreef:
ja tuurlijk maar dat kun je niet doen wanneer je tegengehouden word he :P .
deze begrenzer kun je afzetten wanneer je wilt.


ja da stampte tege n hendel en dan schiet de prop er in kunde m ok nie mir dr uit hale zonder de uitlaat op te schroeve.

Auteur:  jhonyke [ za feb 09, 2008 12:40 am ]
Berichttitel: 

zou kunnen ik weet het niet :P

maar dan denk ik dat een elektrische toch veel gemakkelijker is :D

Auteur:  Dikke Richard Driver [ ma feb 18, 2008 5:18 pm ]
Berichttitel: 

k heb dus begrenzer nu ,, wil hem ff aansluiten

grïjze draad moet gwn op je accu

en die andere op n draad in je cdi,, nou hoor ik ieder1 over rooie en witte ..??

maar heb voor bij cdi maar 1 draad , dus hoe zit dat nou :D:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/