aangezien bijna iedereen hier over de 45 rijd
,
en het oude topic zn foto's mist zal ik hier een vervanging neerzetten.
ok deze schakeling is gemakelijk maar als je niet gewoor bent van met elektricitijt te werken let dan heel goed op.
wat we willen berijken is dat je je brommer opzet dat ie begrenst is.
als je op je drukknop drukt is ie ontgenst.
als je hem terug wil begrenzen moet je je contact wel uitschakelen.
wat heb je nodig ?
-multimeter is altijt handig
-een soldeerbout
-soldeersel
-een relais (12 volt ,en tenminste 1 wissel contact,een voorbeeld onderaan)
-condensators (begin met 5 condensators van elk 1 µF (micro Farad))
-natuurlijk je drukknop die je proper kan wegwerken.(dit kan zelfs een drukknopje zijn van 6 op 6 mm of kleiner)
-en een beetje draad
de 1ste foto laat de schakeling zien.
eerst zoek je een draad waarvan je weet dat er alleen maar 12 volt op staat wanneer je contact gesloten is.
dus niet zomaar aan de batterij want dan schakelt je begrenzer niet terug in als je je contact terug inschakelt.
vind een mannier om een nieuwe kabel aan die kabel te solderen of door er een klemmetje tussen te plaatsen.
zorg er wel voor dat wanneer je eraan bezig bent dat je contact uitstaat.
deze draad verbind je zoals op het schema aan 1 van de 2 blauwe klemmen.
de andere blauwe klem verbind je samen met een andere nieuwe draad aan je NO contact.(niet je com !!! je com is de klem die in de 2 standen gebruikt word)
dit contact staat normaal open als je je relais niet aan hebt staan.
die nieuwe draad moet naar je drukknop.
sommige drukknoppen hebben meer dan 2 klemmen ,zoek dan eerst uit welke verbinding maken als je je drukknop bedient.
je moet alleen die 2 klemmengebruiken.
de andere klem van je drukknop moet naar de massa.of naar de min van de batterij of meestal ook alle zwarte kabels.
je com (dus de klem die in de 2 standen gebruikt word) moet ook naar je massa.
nu.
de signaal draad van je cdi moet je effe opzoeken.
ik dacht dat ie wit was.
en bij het my 06 een rode.
maak hieraan een nieuwe draad.en soldeer hieraan je condensators.
wat de condensators doen is sommige signaalen van je mechanisme achter je vliegwiel naar je cdi wegfilteren naar je massa.
hierdoor slaagt je bougy een slag over en wordt zo je toerental laag gehouden;
nu hoeveel Farad is een vraagteken.
dit moet je zelf uitzoeken.
probeer eerst met 3 micro Farad.
dit krijg je door 3 condensators van 1 micro farad elk in parrallel te schakelen.
als je te rap rijd zet er dan nog 1 bij in parrallel.
te traag 1 weg.
als er vragen zijn vraag maar