omdat er veel vraag naar was en ik het zelf ook niet kon vinde maak ik het maar,
wat heb je nodig:
polyester hars
polyester verharder
polyester mat
latex handschoenen!
een goede ventilerende ruimte want het stinkt als de hel!
en let op alles komt onder te zitten dus doe oude kleren aan ofzo!
weg werp bakje of bekertje en goedkope kwasten(stuk of 5)
ori achterzit en kap voor als mal
een 2e hands oude achterkap om de mono van te maken
eerst haal je je ori achterzitje eraf,
dat doe je door eerst de 4 imbus bouten eruit te halen van je achterkap, dan je underseat eraf te halen, daarna de 2 6-kant bouten vooraan bij je klepje, dan de 2 zeskant bouten van de band van je zadel, nu kan je je acherkant eraf halen, haal dan het zadeltje los om de band eraf te halen, anders krijgt je mono geen goede vorm, dus haal alle schroeven los, je zadeltje kan eraf en je kan de riem eraf halen, doe dan het zadeltje weer terug (hoeft niet met alle schroeven)
[url]nu hebben we een probleem: ik heb mijn ori zitje ingewikkeld met dat plastic folie, blijkbaar kan dat niet tegen polyesterhars
er is niks doorheengegaan alleen de (ori) stickers zitten los, verder is de lak en het zitje bij mij nog goed, hoe het komt weet ik niet want er is geen polyesterhars doorheengegaan, mischien weet iemand anders iets beters om het mee in te wikkelen, want ik moet nu nieuwe stickers voor 80 euro bestellen,[/url]
je wikkeld het ori zitje dus in met iets dat wel werkt en dan kun je gaan polyesteren, knip 3 stukken polyestermat uit, zoals op foto 11,
1 recht stuk voor in het midden, knip die eerst op maat, doe dan wat polyesterhars in een weg werp bekertje of bakje ofzo,
doe er genoeg polyesterverharder bij, leg nu de mat in het midden, en smeer hem goed in met de hars, wees vooral niet te zuinig, smeer het in tot alles goed plakt aan je mal, als je te weinig hebt maak je wat bij,
maak nu een soort driehoek voor links of rechts, doe hetzelfde als in het midden en doe daarna ook de andere kant, zorg dat alles goed plakt en vouw het om de randen heen, je kan het vouwen en aandrukken met je handen want je hebt toch latex handschoentjes,
laat hem nu een nachtje drogen, als hij dan nog niet goed droog is heb je waarschijnlijk te weinig polyesterverharder gebruikt, pak dan nog wat polyesterhars in een bakje, doe er lekker veel polyesterverharder in en smeer alles snel nog een keer in,
als het droog is kan je de mono van je ori zitje afhalen, knip of snij dan de randen die niet recht zijn eraf, als je dat hebt gedaan kun je hem op het zitje dat je voor je mono hebt zetten, hij is nog niet helemaal gelijk, ik heb er pur schuim opgedaan dat kan je als het droog is mooi snijen in de goede vorm, spuit het eerst op de ene kant en plak het er goed op met latex handschoentjes aan want dit plakt ook super erg, ik heb eerst links en de achterkant ingespoten en hem op zijn zij gezet, anders valt het eraf, als het na een paar uur droog is is het een beetje uitgezet, je kunt het nu snijden in de goede vorm.
als hij de goede vorm heeft plak je afplak tape op de purschuim, dat kan gewoon onder het polyester blijven zitten, de plakband die ik had reageerde met de polyesterhars en werd warm, zo erg is dat volgens mij niet, een pak je een stik polyestermat van ong. 38cm x20cm aan de ene kanten aflopend naar 15cm aan de andere kant, de smalle kant komt aan de achterkant van de mono, plak die er nu op de linker kant op met polyesterhars (niet te zuinig doen) als je dat gedaan hebt plak je ook een stuk op de achterkant, je moet zelf maar ff kijke hoe groot.
als hij droog is kun je de bovenkant, linker kant en achterkant alvast schuren, ik heb dat gedaan met de slijper, met zon schuurschijf,
doe wel een mondkapje op want er komt super veel stof vanaf,
haal alle bultjes en hoge randen weg, als je door het polyester heen gaat is dat niet zo erg, er komt toch nog een laag polyester op, de binnenkant kun je ook al in de grondverf zetten.
[url][/url]