HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo jan 05, 2025 1:35 pm




Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 HOWTO: Kappen herstellen 
Auteur Bericht
Bullet
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2003 7:37 pm
Berichten: 223
Afbeeldingen: 45
Woonplaats: Almere
Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: Kappen herstellen
Kappen herstellen


Voordat men gaat spuiten of het schuren van plamuur, moet men eraan denken dit stof of de verf nooit in te ademen, bij elke bouwmarkt zijn er stof maskers te koop. Deze werken niet egt tegen de verf. Ga dus spuiten op een goed geventileerde plek en denk om je gezondheid.

Het herstellen van gescheurde kappen.
Benodigdheden:
> Soldeerbout (of verfstripper)
> (polyester)plamuur
> spuitplamuur
> diverse grofheden schuurpapier
> plamuurrubber

Men neemt de kap als het een kleine scheur is is het wat makkelijker, bij een grotere, moet je ff hulp vragen aan iemand die de helften tegen elkaar houd. Verwarm de soldeerbout, of verwarm een oude schroevendraaier met de verstripper. Houd deze zo tegen de delen van je kappen aan, zodat ze aan elkaar smelten., Als het goed is heb je nu geen scheur meer.
Maar het geheel is nog niet zo stevig, dus doe het volgende. Aan de binnenkant van je kap ga je het dicht plamuren met normale plamuur en een plamuur-rubber, wees niet te zuinig, niemand ziet de binnen kant van je kappen. Als dit eenmaal uitgehard is, ga je het een beetje bijschuren.
Nu de voorkant van je kap. Eerst normaal plamuren, netjes vlak is geen pre. Schuur het daarna op (korrel 240), als het nog niet mooi egaal is, plamuur het dan nog eens maar dan met spuitplamuur, hiermee kan je netjes dunne lagen plamuur opbrengen.
Bij metallic kleuren zoals bijvoorbeeld zilver, moet het heel fijn geschuurd worden, dit omdat er is die kleur kristallen zitten, die het licht weerkaatsen, het kan dus zijn als het niet goed geschuurd is dat je vanaf de ene kant geen kras ziet, maar vanaf de andere kant een hele grote ziet zitten. Informeer anders eerst bij je spuiter met welke korrel je het moet doen.



Het herstellen van een kap met een gat erin.
Benodigdheden:
> Polysterplamuur
> Glasmat
> (Alabastine of Holts heeft gewoon een polyster reparatiekit te koop. Hier zit alles in.)

Dit gaat precies hetzelfde als hierboven, alleen gebruik je voor een gat, polysterplamuur met glasvezel mat. Het is de bedoeling dat je de kap opschuurt, hierna het gat netjes vlak schuurt ook de randen (lees: vooral). Hier na neem je de glasvezel mat en leg je die over het gat heen. Ik doe het altijd aan de achterkant ;-p. Neem je plamuur, die van mij moest je aanmaken met verharder en plamuur (het zogenaamde 2 componenten plamuur). En dit smeer je over het glasvezelmat. Laat het uitharden.
Nu is de voorkant aan de beurt, de achterkant is al hard dus geen zorgen,
je maakt gewoon rustig de voorkant dicht. Nu ga je verder zoals hieronder beschreven.


Het schuren van een normale kap met de lak er nog op zit.
Benodigdheden:
> diverse korrels schuurpapier
> spuitplamuur
> als men wil een machinale schuurmachine (excentrisch !!!)

De keuze is nu aan u, wat wilt u handmatig of machinaal beginnen. Het principe is allebei hetzelfde, grove korrel beginnen en hele fijne korrel eindigen. Als je vindt dat er genoeg lak af is, kan je weer een keuze maken. Namelijk de tijdrovende of de makkelijke manier. Ik kan zeggen dat ze allebei een mooi resultaat geven. Je kan de kap helemaal opschuren, met waterproof schuurpapier, zodat je met korrel 1000/1200 eindigt. Dit kost heel veel tijd maar het resultaat mag er zijn. Je kan ook, wat ik aanraad, met spuitplamuur de kap spuiten, hij zal hier door een witte/crème kleur krijgen. Laat em drogen en je zal zien dat het nogal bobbelig is. Ik bedoel het is wel glad maar nog niet helemaal zoals het hoort.
Nu is de fijne eigenschap van spuitplamuur dat het zich verfijnd, gladder word als het geschuurd is. En niet met korrel 1000/1200 maar gewoon met korrel 240 erover schuren. Heel zachtjes. Je zal zien dat er stof ontstaat van het plamuur. Maar LET OP !!!!

Ga nooit spuitplamuur schoonmaken of schuren met WATER (H2O :-p). Het is namelijk zo dat spuitplamuur ook een nadeel heeft. Het is net een spons, zo absorberend. En als er water in komt, dan is het niet zo mooi te spuiten. Mocht er per ongeluk water opkomen dan moet je em gewoon in je kamer zetten naast de verwarming voor een dag of 5/6. Maar als je dus klaar ben met het zachte schuren. Is je kap klaar.
Vraag nog wel even aan de spuiter of het goed genoeg is.

_________________
B.T. [Bullet Tuning]

http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=2676&start=0


di apr 06, 2004 6:45 pm
Profiel
Marcel_RS_identikit
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 15, 2007 11:58 pm
Berichten: 174
Afbeeldingen: 9
Woonplaats: Valkenburg ZH
Antwoord met een citaat
Bericht 
Heb je misschien foto('s) van het eindresultaat, foto van het gemaakte kap aan de binnekant.

alvast bedankt. :DD:

_________________
Mijn RS 50 Identikit: http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... highlight=


wo jun 06, 2007 10:18 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Marcel_RS_identikit
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 15, 2007 11:58 pm
Berichten: 174
Afbeeldingen: 9
Woonplaats: Valkenburg ZH
Antwoord met een citaat
Bericht 
Helemaal niemand foto's?????????????????? :}): :@: :S:

_________________
Mijn RS 50 Identikit: http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... highlight=


zo jun 10, 2007 1:36 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron