HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo dec 22, 2024 5:25 pm




Antwoord op onderwerp  [ 242 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
 HOWTO: Inrijden van je Cilinder 
Auteur Bericht
Bullet
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2003 7:37 pm
Berichten: 223
Afbeeldingen: 45
Woonplaats: Almere
Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: Inrijden van je Cilinder
Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht, je huidige cilinder opnieuw hebt laten honen, of je zet er een nieuwe zuiger in doe je er het beste aan om je cilinder in te rijden.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. Aangezien de cilinder en zuiger met hoge snelheden langs elkaar heen "glijden" is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware. Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...
Met inrijden laat je de zuiger en cilinder dus langzaam op elkaar in slijten, je laat ze als het ware aan elkaar "wennen"

Belangrijk is dat je de zuiger en cilinder niet teveel belast en ze onder de juiste omstandigheden inrijdt. Door 2 takt benzine zit altijd olie gemixt (standaard 2%) die olie is voor de smering tussen de cilinder en zuiger en ook voor de krukas lager(s). Het is dus aan te raden om tijdens het inrijden vooral goede olie te gebruiken. Door de brommermix van de tankstations zit over het algemeen wat goedkopere olie in, want de pompstations willen natuurlijk ook zoveel mogelijk verdienen.

Dus ik raad aan om de eerste 2-3 tanken zelf te mixen met bijvoorbeel castrol TTS of andere A-kwaliteit 2 takt olie. Het kan ook geen kwaad om iets meer olie erdoorheen te gooien maar ook weer niet teveel extra olie want als je dan ineens op mix gaat rijden krijgt de cilinder ineens veel minder olie dan eerst en dat kan ook slecht uitpakken. Dus als je normaal 1:50 tankt gebruik je nu 1:45 of maximaal 1:40 (is ook afhankelijk van hoe extreem je setup is)

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk. Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder snel heet en heb je nog meer kans op een vastloper. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel dan een te arm mengsel.

Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg.

De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!! Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op.
Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.

"Hoeveel kilometers moet ik dan inrijden" is de meest gestelde vraag. Het is niet echt simpel daar een antwoord op te geven want dit is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe extreem je setup is en wat voor kwaliteit cilinder en zuiger je gebruikt.
Als je een standaard setup hebt en je haalt wind mee, berg af krap aan de 55 km/h dan kan je je voorstellen dat er niet al teveel van je cilinder gevraagd word en hij dus niet erg zwaar belast word. In zo'n geval hoef je dus niet echt grondig in te rijden. Heb je een zwaar getunede cilinder met grote carb en alles erop en eraan dan zal je er toch aan moeten geloven om een flink stuk in te rijden. Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt. In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.

Cilinders met een nikasil wand schijnen vaak al vrij goed te zijn en de zuigers die met zulke cilinders worden geleverd zijn vaak ook van betere kwaliteit. Wat zuigers betreft betekent het (meestal) hoe duurder hoe beter. Bekende merken zijn; Meteor, Malossi, Polini en Pro-X. Heb je dus duurdere rommel, gesmeden zuigers, gewoon goeie shit dus dan doet het er dus ook minder lang over om op elkaar in te slijten dus ben je sneller klaar met inrijden.

Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe, het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is :)

_________________
B.T. [Bullet Tuning]

http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=2676&start=0


za dec 20, 2003 1:42 am
Profiel
Jouke
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jul 10, 2005 5:45 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht 
2x het blok/cilinder goed warm rijden is voldoende


vr dec 23, 2005 12:06 am
Profiel
Daan88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 06, 2005 11:55 am
Berichten: 1887
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: beemster
Antwoord met een citaat
Bericht 
Jouke schreef:
2x het blok/cilinder goed warm rijden is voldoende

licht er aan wat voor cilinder je hebt. is zeker niet bij alle zo.


vr dec 23, 2005 12:07 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Tuurlijk wat jij wil joh. Vastlopen zal het misschien niet doen maar slecht is het in ieder geval wel. Verder is het hier niet de bedoeling om van die onzin opmerkingen te maken.


vr dec 23, 2005 12:07 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Sorry maar ben het toch niet eens met dit verhaal...
eerste plaats zijn zuigers vaak met opzet niet helemaal rond vanwegen de versprijding van de hitte, 2de plaats inrijden heeft niks met je zuiger te maken, maar met het inloopen van de zuigerveer op de cilinder wand, warmte afgifte van een zuiger gaat via het verse mengsel in het carter en via de zuigerveer naar de cilinder wand, de brandstof onder in je karter zorgt dus ook voor een groot deel van de koeling. als de zuigerveer nieuw is dan raakt de zuigerveer met maar 5 tot 10% van zijn opervlak de cilinderwand en kan dus de warmte van de zuiger niet afvoeren naar de cilinder waardoor de zuiger zijn warmte niet goed kwijt kan en uitzet, word hij te heet zet hij zover uit dat hij in de cilinder vastloopt. race cilinders haben vaak een seal laag die sneller slijt op de cilinderwand en een zuigerveer van een ander matriaal wat ook sneller slijt zodat na een paar kilometer de zuigerveer en cilinderwand al op elkaar zijn ingeopen, bij een race cilinder zul je dus ook zien dat je veel vaaker je zuiger en zuigerveer moet vervangen en dat je cilindertje ook eerder op is.
ten 3de een RS50 of welke andere schakelbromer of scooter dan ook loopt niet op 1 op 50 maar minimaal 1 op 40 tot 1 op 30 standaard, lees dit maar ff door: http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=2312
als je een groter sproeier monteerd verander je deze verhouding natuurlijk.
verder inrijden doe je het beste door een beetje extra 100% synt. olie door de tank te gooien (1 of 2 dopjes) en er een 1 of 2 maatjes grotere sproeier in te zetten dan ideaal en gewoon rustig met laag toeren (+-6000) een minutje of 10 te rijden en dan op een vlake weg met weinig wind het gas rustig open te trekken en 1 minuutje vlink te blazen en daarna weer een paar minutjes rustig aan te rijden en dan weer ff een stukje vol uit. enz. enz. het liefste ga ik met inrijden hier een rontje langs over oude kronkelige dijkwegetjes zodat ik veel afwiseling heb in de belasting door alle bochtjes en de korte rechte stukje ff lekker kan gassen.
let wel op dat je niet in zijn 6 tegen een helling op rijd en ook niet volgas een helling afgaat. en iemand achter op nemen is natuurlijk helemaal uit den boze. als je er maar aan denkt dat je de motor ff de tijd geeft om af te koelen door rustig te rijden voordat je weer voor een minutje het gas er op gooit. op deze manier is een cilinder met 250 kilometer wel netjes ingelopen en kan je de iets kleinere sproeier die het meest optimaal is er weer inzetten.


vr dec 23, 2005 1:23 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Röbke
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 03, 2004 8:39 pm
Berichten: 426
Afbeeldingen: 60
Woonplaats: Venlo
Antwoord met een citaat
Bericht 
Zo deed ik het meestal ook, alleen van de sproeier wist ik niet. weer wat geleerd!!
:thumleft:

_________________
Aixam Crossline "Sound Bitch"
Sound Bitch
Moderator; http://www.45tuners.nl/
No Faster Then Life!!


vr dec 23, 2005 3:18 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
2 maatjes grotere sproeier zodat hij net wat meer benzine krijgt help om de zuiger wat beter te koelen en zorgt voor een klijn beetje extra smering, helemaal als je beetje extra olie in de tank gooit, 2 dopjes bedoel ik dus mee gewoon limonade fles formaat dopjes. werkt perfect!


vr dec 23, 2005 3:03 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
sehsade
ApriliaForum Member

Geregistreerd: vr okt 29, 2004 10:15 pm
Berichten: 37
Woonplaats: Amersfoort
Antwoord met een citaat
Bericht 
Jouke schreef:
2x het blok/cilinder goed warm rijden is voldoende


dit had ik ook gehoord van een bekende van mij(maar hij zit in de motorcross en dit geldt eerder voor de 125cc 2takt ofso)

maar voor brommer ben ik het wel eens met de topicstarter :^^:


do feb 02, 2006 11:33 pm
Profiel
Daan88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 06, 2005 11:55 am
Berichten: 1887
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: beemster
Antwoord met een citaat
Bericht 
thom_ schreef:
Bijna iedereen krijgt er eens mee te maken, de een na een vastloper, de ander die uit voorzorg z'n brommer van een nieuw zuiger voorziet: inrijden.
Er zijn heel veel verschillende inrijd methodes door iedereen bedacht, maar degene die hier staat, is de meest betrouwbare:

De bedoeling van inrijden is alle ruwe oppervlakken glad poetsen, en de onderdelen aan elkaar laten wennen.
Als je gaat inrijden, moet je een bepaald aantal kilometers niet te veel vragen van je brommer.
Dit betekent niet, zoals te veel mensen denken, dat je 300 kilometer lang het toerental zo laag mogelijk moet houden.
De drijfstang wordt iedere slag iets uitgerekt en ingekort, door de materiaal eigenschappen, en de kracht die op de zuiger gezet wordt. Hoe meer kracht, hoe groter de vervorming. Als deze nu de hele tijd een bepaald (laag toerental wordt gereden, dan komt er een rand, waarboven de zuiger niet is geweest. Na het inrijden, als je meer gas geeft, stoot de zuiger tegen dat randje aan, met verlies van vermogen als minst erge gevolg.
Daarom moet tijdens het rijden af en toe iets meer toeren gemaakt worden. Bouw het toerental wel voorzichtig op, ga niet plotseling aan het gas hangen, maar voel de brommer het toerental langzaam opvoeren, tot 'ie er genoeg van heeft. Ga daarna weer terug naar een lager toerental, bij een snelheid van ongeveer 30 km/uur.

Een ander misverstand is, dat het goed is om de hele afstand in een of twee keer toeren er doorheen te rijden.
Laat het motorblok ieder kwartier even afkoelen. Door het langzaam rijden, vangt het blok minder wind, en wordt er minder gekoeld. Omdat de onderdelen nog niet optimaal zijn, hebben ze veel te lijden van grote temperatuurverschillen.

Hieronder staat een tabel met de afstanden, die aangehouden moeten worden om alle onderdelen aan elkaar te laten wennen. Als je bijvoorbeeld en je blok hebt gereviseerd en je zet er een nieuwe zuiger in, dan houdt je de de grootste afstand aan (niet bij elkaar optellen).
Nieuw blok / gereviseerd blok 500 KM
Nieuwe cilinder 500 KM
Nieuwe zuiger 300 KM
Nieuwe zuigerveren 200-250 KM

Als je de zuiger of zuigerveren gaat inrijden, moeten deze eerst even goed heet rijden. Daarna aflaten koelen, en dan met het inrijden beginnen.
Als je nieuwe zuigerveren plaatst, haal dan eerst met een heel fijn schuurpapiertje de braampjes eraf.


van http://puchmaxi.dsv.nl/inrijden.html



geldt ook voor schakels naar mijn idee =]


wo feb 07, 2007 8:43 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
geld inderdaad ook voor schakels, maar in iets minder mate wat warmte afvoer en koelng betreft omdat de meeste waterkoeling hebben

dus je blok en vooral je cilinder worden minder snel heet

_________________
Afbeelding


wo feb 07, 2007 9:00 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Jelmer
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za nov 04, 2006 12:15 am
Berichten: 163
Antwoord met een citaat
Bericht 
.

_________________
Ik ben een onwijs grote baas.


Laatst bijgewerkt door Jelmer op di jun 12, 2012 3:21 am, in totaal 1 keer bewerkt.



za feb 24, 2007 8:19 am
Profiel
Shadowrider
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 01, 2006 11:04 am
Berichten: 2375
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: haaksbergen
Antwoord met een citaat
Bericht 
nou ik zal tegelijk vertellen hoe ik me cilinder heb ingereden

nou eerste 30 km kalm aan dan beginnen met varieren van 8 naar 9 k dan als je bij de 130 bent kun je soms ene beetje volgas en bij de 150 is het wel klaar ;) mijne is zo ingereden en doet het perfect :{-):

Edit: vaak laten afkoelen en dan weer warm maken :^^:


za feb 24, 2007 8:57 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Dikke Richard Driver
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:13 pm
Berichten: 1823
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: nagele stad achter de duinéh
Antwoord met een citaat
Bericht 
nou ik had bij de dealer gelijk de prop er uit late halen..
maar wel gewoon rustig ingereden
zoiezo eerste 250 km heel rustig in toeren laten komen etc.. :^^:
later gwn klein btj hoger in toere..
na 500 km zij dealer dat het wel goed was en je gwn hem los kon trekken..

maar sommige zegge ook wel is dat je hem 1000 Km in moet rijde is dat zo ??! :^^: k heb 500 gdaan vond k wel genoeg :P ..

_________________
Derbi SM Limited edition '07 :L:

Te Koop : 26mm carbs/Green luchtfilters:OO:


di maart 20, 2007 9:42 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
mblover
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am
Berichten: 222
Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
Antwoord met een citaat
Bericht 
Richard DRD Driver schreef:
nou ik had bij de dealer gelijk de prop er uit late halen..
maar wel gewoon rustig ingereden
zoiezo eerste 250 km heel rustig in toeren laten komen etc.. :^^:
later gwn klein btj hoger in toere..
na 500 km zij dealer dat het wel goed was en je gwn hem los kon trekken..

maar sommige zegge ook wel is dat je hem 1000 Km in moet rijde is dat zo ??! :^^: k heb 500 gdaan vond k wel genoeg :P ..


500 is RUIM voldoende.

_________________
BLAAT


di maart 20, 2007 10:48 pm
Profiel
Dikke Richard Driver
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:13 pm
Berichten: 1823
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: nagele stad achter de duinéh
Antwoord met een citaat
Bericht 
hehe oke :D

_________________
Derbi SM Limited edition '07 :L:

Te Koop : 26mm carbs/Green luchtfilters:OO:


di maart 20, 2007 11:46 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 242 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron