Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

HOWTO: uitlaat opknappen
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=3777
Pagina 1 van 5

Auteur:  cittaghostracer [ za jun 24, 2006 7:14 pm ]
Berichttitel:  HOWTO: uitlaat opknappen

dit is een how-to die ik ooit al eens op scooterfreaks heb gemaakt toen ik nog een aerox had... werkt het zelfde bij de uitlaten van schakels, hoewel je het bij een schakel met kappen om de uitlaat niet zozeer om de mooiigheid hoeft te doen:P maar het is wel handig als je hem wilt verkopen oid...


How to uitlaat opknappen

Benodigdheden:

-gasbrander met dunne vlam(1 á 2 cm zeg maar)
-uitlaat :*
-schuurpapier van korrel 150 tot 1000 waterproof
-hitte bestendige handschoenen zijn ook erg fijn
-ijzerdraad
-hitte bestendige blanke lak (ik heb lak van ninja die tot 700 graden kan)
-motor olie
-ontvettingsmiddel
-doek



ok. we beginnen met het roest verwijderen. hiervoor zijn genoeg middeltjes te vinden bij de gamma, praxis of wat dan ook.

dan gaan we lekker schuren:D:D:D

je pakt gewoon je uitlaat, en schuurt en schuurt en schuurt := ... wel bekend denk ik. gewoon steeds een fijnere korrel nemen.

als hij dan helemaal mooi glad is, en je hebt geen krassen meer oid. op je uitlaat kun je hem als je echt een super resultaat wilt ook nog wel polijsten.
(ik kreeg m'n uitlaat gelukkig al half gepolijst:D)

dan zorg je dat je een goeie plek hebt waar je je uitlaat ergens aan kan hangen met ijzerdraad. gewoon aan je flens ophangen.
het is namelijk fijn als hij in de lucht hangt. zo kun je hem alle kanten op draaien als je bezig gaat met de gasbrander.

je pakt je handschoen (als je die hebt... is wel erg slim om die aan te trekken, want dat ding is na 30 seconden soms al roodgloeiend:D nie erg fijn duzz) je steltje gasbrander in op een mooie blauwe, ruisende vlam.niet al te hoog zetten,want dan word hij echt alleen maar roodgloeiend... :'(

je zet de vlam op een lasnaad, en houd hem ongeveer 30/40 seconden op dezelfde plek. als hij dan nog niet verkleurt heb je waarschijnlijk een te "koude" vlam. als hij begint te verkleuren moet je je brander langzaam verder op de lasnaad verplaatsen. hoe dikker je de naden wilt, hoe langer je hem op 1 plek moet houden.

STOP NIET MIDDEN IN EEN LASNAAD MET BRANDEN!!!

als je dit door omstandigheden toch moet, moet je het gebrande stuk weer opnieuw schuren met korrel 1000 ofzo. gewoon totdat de verkleuring weer weg is.
als je alle naden die je wilde branden hebt gekleurd is het tijd voor de blanke lak. zorg wel dat je goeie HITTEBESTENDIGE
blanke lak hebt, want andere lak flikkert er met dezelfde gang weer af als je je scooter start...
volg gewoon de gebruiks aanwijzing van de spuitbus op. een laag of 2/3 is voldoende, hoewel ik zelf nu bezig ben met m'n 4e laag.

als je je uitlaat onder je scooter hangt, en het is(zoals nu) de tijd dat er veel word gestrooid op de wegen, en het regend zo nu en dan,is het(volgens mij) wel slim om je bocht te bekleden met wat aluminiumfolie. weet niet cker of dat werkt, maar het houd iig grotendeels vuil en water weg bij je bocht.

dan moet je als je slim bent nog ff een groot stuk rijden met je scooter totdat je uitlaat warm is.(kan dus ook wel met de gasbrander, maar dan moet je de vlam niet op de uitlaat zelf houden,dan brand je verf meteen weer weg...

als hij dan warm is pak je ff wat motor olie(maakt niet uit wat voor olie) en smeer je op een doek. dan wrijf je de uitlaat ff helemaal in.

als je 1 keer in de 2 weken ff je uitlaat schoonmaakt, en insmeert met olie.
en zo 1keer in de 2 maand ofzo dit hele proces herhaalt(maar dan hoef je maar lichtjes te schuren) hou je je uitlaat helemaal netjes, en als nieuw.

Hieronder even wat voorbeelden van een opgeknapte uitlaat:)
die van mijzelf komt er bij zo gauw ik een cam kan regelen:D

Afbeelding
deze is van mij:D

Afbeelding
en deze ook :cool:






TIP:maak de lasnaden niet TE dik. en doe ook niet alle lasnaden als je een uitlaat hebt met erg veel lasnaden. daar word het juist lelijker door.


Edit by HexSpammer, topictitel

Auteur:  Fabian RS [ vr mei 11, 2007 6:08 pm ]
Berichttitel:  originele uitlaat opknappen

Ik heb mijn originele uitlaat ook opgeknapt.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: eerst
1.JPG
1.JPG [ 83.14 KiB | 14655 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: eerst
2.JPG
2.JPG [ 70.48 KiB | 14654 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: kaal
3.JPG
3.JPG [ 85.9 KiB | 14647 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: kaal
4.JPG
4.JPG [ 62.38 KiB | 14641 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: kaal
5.JPG
5.JPG [ 87.44 KiB | 14629 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: kaal
6.JPG
6.JPG [ 74.59 KiB | 14614 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: The good stuff
7.JPG
7.JPG [ 76.73 KiB | 14611 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Mooi Man
8.JPG
8.JPG [ 121.85 KiB | 14601 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Ik kon het niet laten
9.JPG
9.JPG [ 119.95 KiB | 14604 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: resultaat
10.JPG
10.JPG [ 55.78 KiB | 14590 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: resultaat
11.JPG
11.JPG [ 94.51 KiB | 14590 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: resultaat
12.JPG
12.JPG [ 99.62 KiB | 14585 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: resultaat
13.JPG
13.JPG [ 105.07 KiB | 14581 keer bekeken ]

Auteur:  racer [ za mei 12, 2007 6:37 pm ]
Berichttitel: 

hier is al een topic van kijk eerst effe voor dat je wat plaats

Auteur:  floRiS50 [ za mei 12, 2007 7:14 pm ]
Berichttitel: 

whoeha racer, kijk eens naar de datum :^^:

Auteur:  janiler [ wo sep 05, 2007 8:22 pm ]
Berichttitel: 

ik zouw gewon de komborstel pakke op een slijptol en dan m borstele tot er geen roest mir zit. alleen uit kijken op lasnaden dat je niet te veel er op borsteld. en dan gewon spuiten of kwasteren

Auteur:  RS 666 [ zo dec 02, 2007 6:35 pm ]
Berichttitel: 

ik had een giannelli uitlaat gekocht die allemaal aangekoekt vuil had en hele lichte roest maar kreeg het er niet makkelijk af dus ik schuurmachine gepakt ging niet super makkelijk, daarna de andere schuurmachine gepakt die heeft een roterend schuurding zeg maar hij draaid rondjes laten we het daarop houden toen die erop gezet, ging geweldig het vuil kwam er in een vonkenregen vanaf :D:
toen in hittewerend zwart gespoten niet verhit maar 3 dagen laten drogen en na 1 maand met pekel tussen door is ie nog helemaal mooi :D

hieronder foto's

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: na het schuren en spuiten
Kopie van IMG_3160.JPG
Kopie van IMG_3160.JPG [ 489.52 KiB | 13528 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: na het schuren en spuiten
Kopie van IMG_3157.JPG
Kopie van IMG_3157.JPG [ 474.36 KiB | 13523 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: na het schuren en spuiten
Kopie van IMG_3153.JPG
Kopie van IMG_3153.JPG [ 470.1 KiB | 13514 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: na het schuren en spuiten
Kopie van IMG_3152.JPG
Kopie van IMG_3152.JPG [ 456.92 KiB | 13502 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: zo gekocht voor 80 eutjes
DSC01516.JPG
DSC01516.JPG [ 378.41 KiB | 13495 keer bekeken ]

Auteur:  Dr.2Takt [ zo dec 02, 2007 6:44 pm ]
Berichttitel: 

(als je je uitlaat onder je scooter hangt, en het is(zoals nu) de tijd dat er veel word gestrooid op de wegen, en het regend zo nu en dan,is het(volgens mij) wel slim om je bocht te bekleden met wat aluminiumfolie. weet niet cker of dat werkt, maar het houd iig grotendeels vuil en water weg bij je bocht)////////////////////////

nou dit kun je beter niet doen het zal mischien wel wat vuil tegenhouden maar dat alu folie gaat trillen en als er dan ook nog wat zand tussen komt gaat het schuren en door die folie kan het vocht niet weg'' dus gaat het ook nog is roesten dus word het alleen maar erger''

dit is mijn ervaring ermee

Auteur:  RS 666 [ zo dec 02, 2007 6:45 pm ]
Berichttitel: 

lijkt me trouwens ook beetje raar staan want het is helemaal bobbelig die alu folie :XX:

Auteur:  Dikke Richard Driver [ wo dec 05, 2007 5:19 pm ]
Berichttitel: 

k ga vnaaf mijn uitlaat maar is aanpakke ;) ..

zou ik hem zwart spuiten ? of hebbe jullie nog andere leuke ideën :<>:

lasnaden ofzo.. & roest dat ook snel of moet je dan vet vaak dat ding in de olie gooie?

Auteur:  RS 666 [ wo dec 05, 2007 11:47 pm ]
Berichttitel: 

als je geen onderhoud wil moet je gewoon zwart spuiten :^^:

Auteur:  Raphaël [ do jan 31, 2008 2:06 pm ]
Berichttitel: 

@Fabian: hoe heb je dat ding zo mooi geschuurd gekregen?

Ik heb hier een uitlaat liggen maar krijg de roest er met geen mogelijkheid van af.. schuren niet.. staalborstel (op de boormachine) niet..

Auteur:  floRiS50 [ do jan 31, 2008 4:56 pm ]
Berichttitel: 

ik heb mijnes laatst ook eventjes een spuitbeurtje gegeven, eerst ff met de staalborstel, toen lekker opgeschuurd en spuiten maar :^^:

resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[/img]

Auteur:  tuony [ do jan 31, 2008 5:10 pm ]
Berichttitel: 

wat ook goed werkt is kachelzwart, zonder hem helemaal kaal te maken, inlaten branden door te rijden.

Zodra die weer lelijk wordt doe ik er weer wat op.

Auteur:  Matthijn [ do jan 31, 2008 5:11 pm ]
Berichttitel: 

wat is kachelzwart? :P

Auteur:  tuony [ do jan 31, 2008 5:27 pm ]
Berichttitel: 

dat smeren ze ook op kachels en is zwart--> kachelzwart :P

is gewoon een dekkent laagje zorgt dat het niet kan roesten, kan je kopen bij de kachel boer.

Hier in dronten bij Sfeervol stoken

Afbeelding

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/