omdat de andere how too polyesteren aardig oud is en ook geen plaatjes heeft, maak ik even een nieuwe met wat extra tips.
Benodigheden:
plastic handschoen
polyesterhars + verharder
glasvezelmatten
een lege pot
thinner
wegwerp kwasten
eventueel een roerstokje
Als je iets aan een kap wil aan polyestern (in deze how too het geval, maar dit geld in alle gevallen),een kap wil dichten of een scheur wilt repareren. Schuur de kap dan eerst op met grove korrel. Ikzelf neem altijd korrel 100, want dan hecht het beter. ik ga hieronder 3 gevallen behandelen. dichte kap, scheuren en aanpolyesteren.
Scheuren:
heb je een lelijke scheur dan wil je die graag dichten. als eerste soldeer je met een soldeer apparaat de scheur weer aan elkaar. zodat het vast zit. erg stevig is dit niet dus we leggen er aan de binnenkant een mat tegen aan. zorg er dus voor dat de binnekant schoon, geschuurd en ontvet is. het beste is de matten als een kruis te leggen voor extra stevigheid. als het droog is kun je bij de scheur aan de buitenkant wat plamuur erop smeren en opschuren. voila je kap is weer scheurvrij.
Dichtpolyesteren:
dit werkt hetzelfde als een scheur eruit halen, alleen je gebruikt een groter stuk glasvezelmat en meer polyester. dichtpolyesteren gebeurt meestal bij de voorkap en de kontkap.
als eerst neem ik de voorkap het beste is hier de mat aan de binnenkant te leggen, want dan kun je het mooier en afwerken met plamuur en kost het schuren je veel minder tijd. sommige mensen leggen de matten liever aan de buitenkant omdat dat sterker is, maar dit is alleen maar extra werk voor niks. ik raad je aan 3 keer een mat aan de binnenkant te leggen voor de stevigheid. dan pak je een stevig stuk karton dat buigzaam is maar niet rimpeld. je legd er flink wat plamuur op en je gaat daarmee over het gat van je koplamp. als het goed is hoef je dit maar een keer te doen en je hebt dan meteen het helegat gevuld mooi in lijn met de kap. alleen nog even opschuren en evntueel wat gaatjes dichtplamuren en klaar ben je.
Bij een kontkap kun je het beste de mat aan de buitenkant leggen dit werkt het fijnst. ook hier raad ik je 3 matten aan. probeer als eerst het polyester zo goed mogelijk op te schuren en dan pas plamuur erop te doen. plamuur gaat namelijk stuk sneller scheuren als polyester.
Aanpolyesteren:
als je eens tuk gaat aanpolyesteren heb je een mal nodig. hiervboor kan je hout, gips, piepschuim of purschuim gebruiken. in deze how too gebruik ik piepschuim. als eerste zul je als je mal van piepschuim het moeten inwikkelen met plastic folie anders vergaat je mal. zorg ervoor dat je mal aan de kap vast zit en knip de glasvezelmatten op maat. polyesterhars erover en laten drogen ook hier weer 3 lagen voor de stevigheid. hierna zul je veel moeten schuren en bewerken om het mooi te krijgen. dit is de moeilijkste en tijdrovenste vorm van polyesteren, dus als je geen ervaring ermee hebt, eerst oefenen!
Tips:
1. polyesterhars is duur. in de doe het zelf zaken ben je meestal 10 euro kwijt voor 300ml. koop het dus bij een speciaalzaak, hier kost 3 liter je maar 5 euro.
2. glasvezelmatten zijn bij de doe hetzelf zaken nog duurder. 20 euro per vierkantemeter. koop dit dus ook bij de speciaalzaak hier kost 1 viekante meter rond de 2 euro.
3.koop geen dure kwasten ervoor enz et ze meteen a het polyen in de thinner. gemiddelde kwast gaat maar 3 keer mee.
zijn er nog meer tips zeg het dan, dan zal ik ze erbij zetten
hieronder komen de foto's met toelichting.
ik hoop dat jullie wat aan deze how too hebben.