HOWTO: Ketting en tandwielen vervangen RS
Wil je zelf je ketting en tandwielen vervangen?
Hier dan de uitleg.
Eerst natuurlijk alles schoonmaken, werkt wel zo makkelijk.
Dan zijn hier de onderdeeltjes:
ketting, voortandwiel (12t) en achtertandwiel (47t). Origineel is het voortandwiel 11 tanden.
Hier dan de brommer met de oude tandwielen en ketting erop. Ik gebruik altijd een hefbok omdat je dan het wiel er makkelijk uit kan halen, ophangen aan de schommel kan natuurlijk ook
.
De linker zijkap en de kap over het voortandwiel moeten eraf.
Haal je voortandwiel eraf met tang waarvan de punten uit elkaar gaan als je de tang indrukt. Kan natuurlijk ook wel op andere manieren maar als je zo'n tang hebt dan is dat wel erg handig.
Zoek nu de kettingschakel op en maak deze bijv. als volgt los met een tang:
Kettingschakel verder uit elkaar halen, ik moest het met een schroevendraaier doen omdat het erg vast zat. Normaal krijg je het met de hand wel uit elkaar.
Hier heb ik alvast het nieuwe voortandwiel gemonteerd:
Stel de stelboutjes van het achterwiel zo ver mogelijk terug zodat het achterwiel straks zo ver mogelijk naar voren kan.
Nu even het achterwiel eruit halen door de achteras los te draaien en eruit te trekken. Let er wel op dat er opvul busjes tussen je wiel zitten. Deze vallen eruit en dat geeft niks maar let wel op dat ze weer op dezelfde volgorde/plek terug komen.
Even het oude tanwiel eraf halen en daarna alles goed schoonmaken zodat het nieuwe tandwiel er goed recht en passend op kan.
Hierna het wiel er weer terug in zetten en zo ver mogelijk naar voren toe.
De nieuwe ketting passen en zo uitmeten en kijken wat eraf moet. Dan pak je een slijptol of slijmachine en slijp je het pinnetje van de ketting vlak met de schakel. Hierdoor kan je de pin eruit tikken en heb je de ketting ingekort.
Het resultaat is een mooi ingekorte ketting.
Nu alleen nog even netjes monteren en daarna de ketting spannen.
Let erop dat je het borgclipje op de juiste wijze vastmaakt zoals op de foto. De richting is erg belangrijk, de open kant wijst tegen de draairichting van de ketting.
Span de ketting niet te strak en controleer of de speling van de ketting overal voldoende is. Daarmee bedoel ik dat je in het midden van de ketting voelt en dan moet dit zo'n 2,5 cm zijn. Test dit op verschillende standen van het achterwiel.
Zie hier het resultaat.