Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
HOWTO: Koelvloeistof en bak olie vervangen/verwijderen. https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2830 |
Pagina 1 van 14 |
Auteur: | Nollie [ wo feb 15, 2006 10:53 pm ] |
Berichttitel: | HOWTO: Koelvloeistof en bak olie vervangen/verwijderen. |
Koelvloeistof en bak olie vervangen/verwijderen. Je begint met de rechter zij kap van je brommer af te halen. Als je dat hebt gedaan zie je het blok zitten. Koelvloeistof verwijderen: Citaat: Wat heb je nodig: - Inbussleutels - Kan koelvloeistof - Een bak waar je de vloeistof mee op kan vangen. Zet nu eerst de een afwas bak onder je brommer. In deze afwas bak heb ik mijn koelvloeistof fles gezet om de koelvloeistof te hergebruiken. Doe dit hier boven altijd! Want koelvloeistof is giftig. Draai de omcirkelde inbusbout los. Je zult zien dat er koelvloeistof uit komt lopen. Als je dit te langzaam vindt gaan kun je de dop links van het stuur los draaien. LET OP: nu komt de koelvloeistof er wel uit spuiten! Als er niets meer uit komt lopen, zet dan je brommer recht op. Als er dan niets meer uit komt dan is hij leeg. Koelvloeistof Bij vullen: Citaat: Wat heb je nodig: - Trechter - Koelvloeistof Links naast je stuur zit een grote draai dop. Draai deze los en vul daar de koelvloeistof bij. Zorg wel dat je brommer recht op staat want anders gooi je hem niet helemaal “vol”. Als je de koelvloeistof in de slang ziet stop dan met bij gieten. Draai de dop er weer op. Ga een stukje rijden (5 a 10 min). En kijk of je de koelvloeistof nog in de buis ziet. Zo niet vul dan weer bij tot je hem ziet. Ga zo door tot dat je niet meer bij hoeft te vullen. Bak olie verwijderen: Citaat: Wat heb je nodig: - Inbussleutels - 2 Trekbandjes - Steek sleutels. - Bak/fles om olie in op te vangen. Laat eerst de moter even stationair lopen zodat alle olie in het blok komt. Voor de bak olie te verwijderen moet je eerst je uit laat demonteren. Doe dit zo: Bij je cilinder zitten 2 veren. Om die veren los krijgen is niet echt makkelijk, daarom gebruik ik daar altijd trekbandjes voor. Trek deze trekbandjes niet helemaal aan! Maar maak er zeg maar een lus van. Doe in de lus een schroevendraaier/pijpsleutel of iets dergelijks. En trek de veren los. Nu kunnen we pas echt beginnen: Zet eerst een bak/fles onder de brommer voor de olie die er uit komt lopen. Draai de rood omcirkelde bouwt los. Je zult zien dat er olie uit komt lopen, vang dit op in de hier boven genoemde bak/fles. Wacht tot er niets meer uit komt en zet de brommer recht op. Als er dan weer niets meer uit komt ben je klaar. Draai de bouwt er weer terug in. LET OP: Zonder blok olie moet je NOOIT gaan rijden anders draai je heel het zaakje in elkaar. Bak olie bij vullen: Citaat: Wat heb je nodig: - Versnellingsbak olie. - Kruis schroevendraaier Draai de rood omcirkelde plug los. Doe daar de versnelling bak olie in. Gedaan: doe dan de zwarte plug weer terug. Wacht dan 5/10 minuten zodat de olie lekker in het blok zakt. BELANGRIJK: Zet de brommer recht op! Zet daar na de fles versnelling bak olie onder de blauw omcirkelde schroef. Draai de blauw omcirkelde schroef er uit. Als het goed is komt daar weer versnellingsbak olie uit lopen. Als dat gestopt is met lopen doe dan de schroef weer terug. Zet de kappen van je brommer er weer op en klaar is kees ![]() |
Auteur: | Pepijn_KawaZX6 [ wo feb 15, 2006 10:55 pm ] |
Berichttitel: | |
altijd handig nolleke ![]() offtopic: DAMN wat is jou uitlaat naar de klote ![]() |
Auteur: | Nollie [ wo feb 15, 2006 11:00 pm ] |
Berichttitel: | |
valt mee... is oppervlakkig en elke keer klapt de verf er daar af ![]() en ja zit toch achter de kappen dus zie je niks van ![]() |
Auteur: | WillemB [ wo maart 15, 2006 6:20 pm ] |
Berichttitel: | |
Was er ook een metertje die aangaf of er nog genoeg blokolie inzit? (mja als het goed is lekt dat niet, maar stel dat ![]() |
Auteur: | Daan88 [ wo maart 15, 2006 6:21 pm ] |
Berichttitel: | |
nee dat metertje is er niet, wel voor je 2stroke olie |
Auteur: | Nollie [ wo maart 15, 2006 6:21 pm ] |
Berichttitel: | |
neej is geen meter van... teminste niet op een rs. |
Auteur: | WillemB [ wo maart 15, 2006 6:59 pm ] |
Berichttitel: | |
beemsterkaas schreef: nee dat metertje is er niet, wel voor je 2stroke olie Wtf, nu ben ik in de war. Je hebt: Remolie (zo'n dingetje op je stuur) Blokolie (het gaat dus hierom) en mengsmering olie (is dit 2stroke?) |
Auteur: | Daan88 [ wo maart 15, 2006 7:00 pm ] |
Berichttitel: | |
ja het is presies zoals jij het zegt |
Auteur: | RS_Patrick [ wo maart 15, 2006 9:46 pm ] |
Berichttitel: | |
Je giet hem gewoon vol, kantelt hem ff naar links en rechts en vult hem weer bij, dan start je hem en draai je die aftap schroef een stukje los, die begint dan te sproeien en als die daar mee stop en gewoon drupt draai je hem dicht en vul je hem weer bij en ben je klaar. Heel soms blijft er als je hem gewoon vol giet lucht in de pomp zelf staan en dan draait de pomp gewoon rond in een luchtbel, pomp hij dus niet, dit gebeurt helemaal vaak bij scooters. |
Auteur: | beos [ di jun 06, 2006 3:08 pm ] | ||
Berichttitel: | |||
hoi ik heb ff snel een vraagje want kon nergens een goed antwoord vinden ik had namelijk een keer ergens gelezen dat er 10W40 inmoest maar is semi-syntetische olie goed of niet en is deze goed dan (zie plaatje onderin) of denken jullie dat die kwaliteit niet goed is. alvast bedankt
|
Auteur: | Rs-John [ di jun 06, 2006 3:18 pm ] |
Berichttitel: | |
Je moet toch volsyntetische. Ik zou gewoon bij halfords die Castrol volsyntetische olie kopen. |
Auteur: | beos [ di jun 06, 2006 3:33 pm ] |
Berichttitel: | |
het kan aan mij liggen maar ik kan geen 10W40 volsyntetische olie vinden ![]() |
Auteur: | Rs-John [ di jun 06, 2006 3:51 pm ] |
Berichttitel: | |
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=332507 |
Auteur: | beos [ di jun 06, 2006 4:56 pm ] |
Berichttitel: | |
dat is gewone smeerolie, geen blokolie miss is dit wat: http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=331816 |
Auteur: | Daan88 [ di jun 06, 2006 5:02 pm ] |
Berichttitel: | |
je moet geen 10w40 hebben! gear olie moet je hebben |
Pagina 1 van 14 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |