Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

HOWTO: Ketting en tandwielen vervangen RS
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2328
Pagina 1 van 3

Auteur:  cebess [ ma dec 05, 2005 9:27 pm ]
Berichttitel:  HOWTO: Ketting en tandwielen vervangen RS

Wil je zelf je ketting en tandwielen vervangen?
Hier dan de uitleg.

Eerst natuurlijk alles schoonmaken, werkt wel zo makkelijk.

Dan zijn hier de onderdeeltjes:
Afbeelding
ketting, voortandwiel (12t) en achtertandwiel (47t). Origineel is het voortandwiel 11 tanden.

Hier dan de brommer met de oude tandwielen en ketting erop. Ik gebruik altijd een hefbok omdat je dan het wiel er makkelijk uit kan halen, ophangen aan de schommel kan natuurlijk ook :D .
De linker zijkap en de kap over het voortandwiel moeten eraf.
Afbeelding

Haal je voortandwiel eraf met tang waarvan de punten uit elkaar gaan als je de tang indrukt. Kan natuurlijk ook wel op andere manieren maar als je zo'n tang hebt dan is dat wel erg handig.
Afbeelding

Zoek nu de kettingschakel op en maak deze bijv. als volgt los met een tang:
Afbeelding

Kettingschakel verder uit elkaar halen, ik moest het met een schroevendraaier doen omdat het erg vast zat. Normaal krijg je het met de hand wel uit elkaar.
Afbeelding

Hier heb ik alvast het nieuwe voortandwiel gemonteerd:
Afbeelding

Stel de stelboutjes van het achterwiel zo ver mogelijk terug zodat het achterwiel straks zo ver mogelijk naar voren kan.
Afbeelding

Nu even het achterwiel eruit halen door de achteras los te draaien en eruit te trekken. Let er wel op dat er opvul busjes tussen je wiel zitten. Deze vallen eruit en dat geeft niks maar let wel op dat ze weer op dezelfde volgorde/plek terug komen.
Afbeelding

Even het oude tanwiel eraf halen en daarna alles goed schoonmaken zodat het nieuwe tandwiel er goed recht en passend op kan.
Afbeelding

Afbeelding

Hierna het wiel er weer terug in zetten en zo ver mogelijk naar voren toe.
De nieuwe ketting passen en zo uitmeten en kijken wat eraf moet. Dan pak je een slijptol of slijmachine en slijp je het pinnetje van de ketting vlak met de schakel. Hierdoor kan je de pin eruit tikken en heb je de ketting ingekort.
Afbeelding

Het resultaat is een mooi ingekorte ketting.
Afbeelding

Nu alleen nog even netjes monteren en daarna de ketting spannen.
Let erop dat je het borgclipje op de juiste wijze vastmaakt zoals op de foto. De richting is erg belangrijk, de open kant wijst tegen de draairichting van de ketting.
Afbeelding

Span de ketting niet te strak en controleer of de speling van de ketting overal voldoende is. Daarmee bedoel ik dat je in het midden van de ketting voelt en dan moet dit zo'n 2,5 cm zijn. Test dit op verschillende standen van het achterwiel.

Zie hier het resultaat.
Afbeelding

Auteur:  Indentikit2002 [ di dec 06, 2005 5:40 pm ]
Berichttitel: 

handig voor de ''beginners'' :thumright:

Auteur:  Indentikit2002 [ di dec 06, 2005 5:41 pm ]
Berichttitel: 

Indentikit2002 schreef:
handig voor de ''beginners'' :thumright:


dit is tenminste nog een zinvol topic :P

Auteur:  HexSpammer [ di dec 06, 2005 6:26 pm ]
Berichttitel: 

Wel handig voor beginners ja, maar denk dat de meesten het wel snappen als die kappen eraf zijn.

Goed bezig iig :thumright:

Auteur:  RS Rens [ di dec 06, 2005 6:36 pm ]
Berichttitel: 

kijk aan, mooie how to cebess. Met een mooie brommer :D:

Auteur:  cebess [ di dec 06, 2005 8:09 pm ]
Berichttitel: 

;)

Auteur:  WillemB [ wo maart 15, 2006 6:12 pm ]
Berichttitel: 

Jeej ik moest 'm nog aanspannen dus da kan ik maandag meteen proberen! :D

Auteur:  HexSpammer [ wo maart 15, 2006 6:24 pm ]
Berichttitel: 

aanspannen moet je veel vaker, dus moet je gewoon uit je kop leren dit, ik doe het elke week, of het nou nodig is of niet

Auteur:  johntzr [ wo maart 15, 2006 6:53 pm ]
Berichttitel: 

staat trouwens niks in over de achterrem :00/: je zult de schijf toch wel netjes weer tussen de remblokken moeten zetten :^^:

Auteur:  Daan88 [ wo maart 15, 2006 6:54 pm ]
Berichttitel: 

ja die kan je er zo weer tussen schuiven, even kijken of de blokjes nog naar buiten zitten

Auteur:  cebess [ wo maart 15, 2006 10:31 pm ]
Berichttitel: 

Ja er staat ook niet in dat je de moeren en bouten rechtsom vast moet draaien maar dat spreekt toch ook voor zich :D

Auteur:  johntzr [ wo maart 15, 2006 11:36 pm ]
Berichttitel: 

ja haha maar dat vond ik dus net ff iets belangrijker als dat de moeren rechtsom vast moeten :^^:

Auteur:  cittaghostracer [ wo jun 21, 2006 12:46 pm ]
Berichttitel: 

kan iemand misschien ook ff fototje maken van de busjes tussen het achterwiel?? ff in goeie volgorde leggen van links naar rechts dan zegmaar:D???

zou wel fijn zijn:)

Auteur:  Daan88 [ wo jun 21, 2006 1:07 pm ]
Berichttitel: 

Ja hoor:

links = kettingkant

Bijlagen:
IM002820.JPG
IM002820.JPG [ 109.38 KiB | 21953 keer bekeken ]

Auteur:  cittaghostracer [ wo jun 21, 2006 1:55 pm ]
Berichttitel: 

djw he!!

kan altijd van pas komen. moet achterwiel dr denkik binnekort toch uithalen voor poedercoaten, en heb ik liever dat ik weet wat ik tegenkom dan dat alles me op de grond pleurt, en DAN nog moet gaan zoeke:P

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/