Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=18393
Pagina 1 van 2

Auteur:  frishh [ do apr 14, 2011 10:11 pm ]
Berichttitel:  FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

Je cilinder loopt niet voor niets vast, en bij veel oorzaken zou een nieuwe cilinder net zo hard vastlopen als de vorige als je deze monteert. Aan de sporen van je warm/vastloper kan je vaak afleiden wat er gebeurd is en wat je dus aan moet passen voor je een nieuwe cilinder monteert.


Detonatie:

Ongecontroleerde zelfontbranding in de cilinder, dit kan komen door een te vroeg afgestelde ontsteking, benzine met een te laag octaangetal of een te grote compressieverhouding. Kenmerken zijn gaten in de zuiger (extreme gevallen) en putten in de cilinderkop en en zuigerkop, zie de foto's. Vaak is de warm/vastloper voorafgegaan door een kloppend geluid uit het motorblok.
Afbeelding
Afbeelding




Te arme afstelling:

In je mengsel zit teveel lucht en te weinig brandstof. Dit kan komen door valse lucht, een te kleine sproeier, gasnaald te laag staan, lekke krukaskeerringen of het niet opnieuw afstellen na het veranderen van je set-up. De cilinder wordt dan te heet, waardoor de zuiger klem komt te zitten in de cilinder. Vaak zitten de krassen op 4 plaatsen rondom de zuiger.
Afbeelding
Afbeelding

Te weinig smering:

Als je cilinder niet goed gesmeerd wordt loopt hij vast. Dat geeft krassen in de zuiger en cilinder, zuiger ziet er vaak extreem gehavend uit, zuigerveer in de zuiger gesmolten enzo.
Afbeelding



Losgeschoten pistonpencirclipjes:

Spreekt voor zich, die dingen mag je nooit hergebruiken. Laten duidelijke sporen achter vanaf de plek waar de circlip gemonteerd hoort te zitten.
Afbeelding



Aanvullingen zijn welkom.

Auteur:  MBgek [ do apr 14, 2011 10:16 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

waarom begin je er dan aan, faalhaas :')

''ik maak een faq, maar de rest mag de inhoud verzinnen''

Auteur:  frishh [ do apr 14, 2011 10:17 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

meeeeeeeh, ik werk al door. :')

Auteur:  SuMo-rider [ do apr 14, 2011 10:18 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

wat daniel zegt..

Auteur:  frishh [ do apr 14, 2011 10:34 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

Dit is het voor nu.

Auteur:  jeriwouters [ do apr 14, 2011 10:59 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

wat is eigenlijk het verschil tussen een warmloper en vastloper?

Auteur:  frishh [ do apr 14, 2011 11:01 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

Een vastloper is een heftige warmloper, waarbij de zuiger helemaal klem zit in de cilinder. Bij een warmloper heb je alleen extra wrijving door de krassen, dus zijn de prestaties slecht, maar kan de krukas nog draaien.

Auteur:  PeteRSchouten [ do apr 14, 2011 11:45 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

vergeet je gewoon slijtage niet? dat kan ook in een warmloper eindigen.

edit: vergeet slechte koeling niet

Auteur:  SuMo-rider [ do apr 14, 2011 11:54 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

bij die vastloper adh pistonpen clip, waarom zit de clip nog intact in de zuiger als ie daarop is vastgelopen? Betwijfel dat het komt door dat de andere kant is uitgelopen.

Auteur:  frishh [ do apr 14, 2011 11:56 pm ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

Komen erin. Ja ze hebben er om mij verder onduidelijke redenen een nieuwe cirklip in gezet. :')

Auteur:  PeteRSchouten [ vr apr 15, 2011 12:13 am ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

Een te nauwe tailpijp of een niet conische voorbocht kan ervoor zorgen dat er veel hitte in de cilinder blijft, ipv in de uitlaat.

maar dit zal je alleen in opmaatjes tegenkomen.

edit: ook kromme drijfstang, of speling op de krukas of een lager dat kapot gaat.

Er zijn een miljoen miljard manieren waarop iets kan warm/vastlopen :p

Auteur:  rain man [ vr apr 15, 2011 8:51 am ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

SuMo-rider schreef:
bij die vastloper adh pistonpen clip, waarom zit de clip nog intact in de zuiger als ie daarop is vastgelopen? Betwijfel dat het komt door dat de andere kant is uitgelopen.



inderdaad volgens mij is de zuigerveer gewoon geownt

Auteur:  frishh [ vr apr 15, 2011 9:43 am ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

PeteRSchouten schreef:
Een te nauwe tailpijp of een niet conische voorbocht kan ervoor zorgen dat er veel hitte in de cilinder blijft, ipv in de uitlaat.

maar dit zal je alleen in opmaatjes tegenkomen.

edit: ook kromme drijfstang, of speling op de krukas of een lager dat kapot gaat.

Er zijn een miljoen miljard manieren waarop iets kan warm/vastlopen :p

Ja, maar ik beperk me even tot wat je af kunt leiden uit de sporen in zuiger en cilinder.

Auteur:  SuMo-rider [ vr apr 15, 2011 11:03 am ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

rain man schreef:
SuMo-rider schreef:
bij die vastloper adh pistonpen clip, waarom zit de clip nog intact in de zuiger als ie daarop is vastgelopen? Betwijfel dat het komt door dat de andere kant is uitgelopen.



inderdaad volgens mij is de zuigerveer gewoon geownt


idd, die mist namelijk wel, de onderste :D:

Auteur:  jasperrr91 [ vr apr 15, 2011 11:08 am ]
Berichttitel:  Re: FAQ: Waardoor is mijn cilinder warm/vastgelopen?

Of stukje naaldlager, wat ik had.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/